Scherp kontakt geluid met obligato snaren

Discussie in 'Viool' gestart door Fred, 20 okt 2008.

1. Fred

Fred

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Dag,Sinds enige weken ben ik in het bezit van een oude viool,daar heb ik Obligato snaren opgezet,vroeger speelde ik altijd op Eudoxa,maar deze snaar leek mij een goed alternatief.Tijdens het spelen hoor ik zelf een lichte scherpe bijklank(vooral op de A en de G)Een luisteraar op een paar meter afstand hoort dit vrijwel niet en hoort een mooie toon.Ik moet er wel bij vertellen dat ik hiervoor 4 mnd op elek.gestudeerd heb en dat is toch even anders natuurlijk.
    Aangezien de kam en sn/kontaktplaats evenals de topkam in orde zijn overweeg ik nu om er Eudoxa op te zetten.Mijn vraag is zou dit helpen ??het is toch een hoop geld om even uit te proberen.
    De stok die ik gebruik is van redelijke kwaliteit en zit niet te veel hars op.
    Bedankt
    Fred

2. Ferrie

Ferrie Ferrie van Heerebeek

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Ik had verwacht dat wel iemand zou reageren die in de (snaren)handel zit.

Pirastro Obligato snaren zijn volgens mij toch probleemloze, goede snaren, ik zie dat ze vaak worden gebruikt. Ik ken ze zelf ook van de viool en van de altviool.

Om nou direct al weer nieuwe snaren te gaan kopen....?

Zou het kunnen zijn dat je weer wat moet wennen aan een "gewone" viool?

Natuurlijk ken je www.snaarwijzer.nl neem ik aan. Ik zie dat je voor informatie kunt bellen en mailen:

http://www.snaarwijzer.nl/contact.php (ook voor advies).

3. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Ligt het niet aan het inspelen? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat Obligato-cellosnaren erg ingespeeld moeten worden.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat wat op het ene instrument werkt, niet per se op het andere hoeft te werken.

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ook Obligato snaren voor viool moet worden ingespeeld, althans, ze moeten in ieder geval iets "rekken" door een aantal keren bijstemmen voordat ze in balans zijn. Juist voor snaren met een kern van PEEK, zoalsl Obligato en EVAH Pirazzi is dat iets meer van belang dan voor nylon of darm. Geef ze een paar dagen en kijk of de scherpte er dan een beetje af is.
    Obligato is juist nogal "rond" van toon in vergelijking met veel andere snaren. Mocht de scherpe bijklank niet verdwijnen, dan ligt het waarschijnlijk toch aan iets anders dan aan de snaar en heeft het geen zin om te experimenteren of ergens telefonisch advies te vragen; je moet dan met je viool naar je vioolbouwer.

5. Fred

Fred

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Bedankt voor de reacties,
    Het lijkt wel of het langzaam wat beter aan het worden is.Ik had toch een Eudoxa A in huis gehaald maar hem toch nog niet gemonteerd.Misschien heeft Obligato een langere inspeel tijd nodig ?Van Eudoxa weet ik,monteren,iets te hoog stemmen,wat oprekken en na 2 dagen is het prima.Om de scherpte te vermijden,strijk ik vooral in het gebied een cm van de toets,ga ik richting kam,word het onvermijdelijk scherper maar dat lijkt mij wel een normale zaak.

6. M.

M. M.

Lid geworden:
    17 mei 2008
    Op aanraden heb ik dit keer Evah Pirazzi snaren gekocht. Het zijn geen xl-snaren en toch passen ze op mijn grote alt, dat wil zeggen: ze halen het tussen kam en kielhoutje. De gekleurde wikkeling bij de stemschroeven zit alleen iets minder ver om de schroeven heen gedraaid en je zit dus meer kleur dan normaal.

Ik denk niet dat de snaren te straks gespannen staan en eigenlijk hoop ik dat het gewoon goed is want de Evah's doen het echt heel goed op mijn altviool, maar ik wil toch even voor de zekerheid vragen of het niet schadelijk is ofzo dat ik altvioolsnaren voor ongeveer 16,5 inch op mijn 17,5 alt heb geplaatst.

Ten tweede kan ik inderdaad bevestigen wat Bert hierboven al beweerde dat "juist voor snaren met een kern van PEEK, zoals Obligato en EVAH Pirazzi meer inspeeltijd nodig is". het duurt een paar dagen voordat ze mooi en warm klinken.
    In het begin kunnen ze een beetje metalig en galmend zijn.

7. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    De lengte lijkt me geen probleem en volgens mijn Pirastro documentatie Wordt EVAH P. ook maar in een lengte voor alt gemaakt. Zolang het metaaldeel van de snaar maar over het bovenzadel komt, is er niets aan de hand.

Deel Deze Pagina