Scheur in lak?

Discussie in 'Viool' gestart door LaMarthe, 3 jul 2009.

  1. LaMarthe

    LaMarthe

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    3
    Gister is er buiten mijn schuld een vervelend ongelukje gebeurd met mijn viool. Hij zat in dichte kist die op een tafel lag, en er sprong iemand nogal lomp op die tafel waarbij mijn kist met een flinke boog op z'n kop op de grond belandde.
    Toen is mijn viool met een klap tegen een hard onderdeeltje waartussen je je stok kunt bevestigen aangekomen.
    Nu zit er precies onder mijn linker f gat een lelijke lakbeschadiging van 1 bij 0,5 cm met daarnaast een lijntje dat vanaf het gat van zo'n 2 cm, ik kan niet echt beoordelen of dit een scheur is. mensen die met me meekijken zeggen van niet, maar ik ben er absoluut niet gerust onder, ookal heeft m'n viool nog precies dezelfde klank en is er verder niks mis mee. Ik zal ook snel naar de vioolbouwer gaan om er naar te laten kijken.

    Maar in hoeverre is het mogelijk om lakbeschadiging te herstellen? Als het wel een scheur zou zijn, is daar dan iets aan te doen?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Aan scheuren en lakbeschadigingen is altijd iets te doen, maar het is ook altijd de vraag in hoeverre je het later nog ziet.
    Wanneer de viool geopend moet worden voor de reparatie wordt het een dure grap. De onverlaat die het veroorzaakt heeft kun je er zeker op aanspreken en diegene mag hopen dat hij/zij een goede WA verzekering heeft. De eigen instrumentenverzekering kan daar eventueel ook bij helpen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Of het alleen een lakbeschadiging is of een beschadiging in combinatie met een scheur laat zich op deze manier niet zeggen. (Misschien met een foto erbij wel).
    Het één als zowel het ander is mogelijk. Laat het eens beoordelen door een vioolbouwer. Als je pech hebt is het ook een scheur en in dat geval zou ik niet te lang wachten met het laten repareren, omdat na verloop van tijd de scheur vuil kan worden of verder gaat lopen. Een vuil geworden scheur laat zich pas verlijmen wanneer die weer is schoon gemaakt. Dat is dus weer extra werk. En -zoals Bert al noemde- het hangt er ook vanaf of de scheur van buiten af is te repareren of dat het blad eraf moet. Soms moeten er verstevigings blokjes geplaatst worden om een volgende scheur te voorkomen en om sterkte te creëren.

    Frits
     

Deel Deze Pagina