schindlers list voor altviool/piano

Discussie in 'Musicologie' gestart door johannes, 14 mei 2010.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    is iemand er mee bekend of de muziek van schindlers list (deel 1), componist John Williams, ook is uitgegeven voor altviool en piano?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik speel hem/haar gewoon mee, op.. gevoel, gehoor. Heb geen bladmuziek nodig.
    OOk toontje hoger of lager, octaafje hoger of zo, gewoon spelen
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Volgens mij is het er alleen voor viool en piano.
    Zelf transponeren is niet zo moeilijk hoor. :)
     
  4. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Ik vrees dat je last hebt van de vicieuze cirkel waar ik ook regelmatig tegen aan loop.

    Er is weinig uitgegeven voor Altviool. Dit komt omdat er weinig wordt verkocht en dus de uitgeverijen niet willen investeren in Altviool versies. Zelf merk ik soms ook dat de directie van mijn uitgeverij sommige boeken niet voor Altviool wil uitgeven omdat de vraag ernaar te klein is.

    Aan de andere kant, omdat er weinig uitgaves voor Altviool zijn, zijn mensen ook minder geneigd om Altviool te gaan spelen en is het muziek aanbod dat ik mijn leerlingen kan aanbieden ook een stuk minder.

    1 groot voordeel: Orkesten zitten altijd verlegen om Altisten dus je kunt altijd wel in een orkest aanschuiven om samen te spelen waarbij natuurlijk voldoende muziek beschikbaar is bij samenspel.

    Overigens: ik kreeg een uitnodiging om mee te spelen bij het Twents Orkest waar o.a. Schindler's List op het programma staat. Ze zoeken daar nog Altisten. Ik weet niet wat je niveau is en waar je woont maar wellicht een tip?

    http://www.orchestratwente.nl/agenda.htm
     
  5. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    bedankt voor jullie suggesties.
    ik speel nu bijna 2 jaar altviool en kan de 1e en 3e positie goed spelen. Vibreren ga ik volgend jaar aan beginnen volgens mijn docent. Ik ben erg gretoig, ben ook pas op 43 jarigeleeftijd begonnen, maar mijn docent remt mij (goed) af. ik beheers inmiddels ook al wel de vioolsleutel op de alt.

    Nico, bedankt voor je suggestie, maar ik heb me voorgenomen dat ik nog niet aan orkestspel begin zolang ik geen vibrato heb geleerd. Het lijkt me wel geweldig om in dat stuk mee te spelen, maar i kvermoed dat men mij nog te wienig gevorderd vind. Ik speel inmiddels al wel in een strijkensemble van de muziekschool waar ik lessen volg. Dat is voorlopig hard genoeg werken voor mij.
     
  6. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Hoi Johannes,

    Een prima insteek om zo bij 2 jaar les ook in een strijkensemble te zitten. Het is heel belangrijk om zowel individueel spel als samenspel te leren en mee bezig te zijn.

    En 43 jaar is een prima leeftijd om te beginnen hoor, mijn vrouw is op 39 jarige leeftijd begonnen, ook met altviool en ook dat gaat erg goed.

    Heel veel plezier en succes!
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ik ben na 5 jaar vioolles overgestapt op altviool. Na al die jaren ben ik nog steeds niet gewend aan het beperkte repertoire voor altviool. Mn vrouw speelt piano en heeft tich stukken liggen voor piano/blokfluit etc. die je ook met piano/viool zou kunnen spelen. Dat doet me dus af en toe weer naar de viool grijpen. Heb de laatste tijd dan ook iets van 'zal ik weer vioolles nemen ipv altviool'. Bovendien vind ik viool makkelijker. Altviool is toch een stukje weerbarstiger.
    Maar gisteravond een stuk wat ik op viool gespeeld heb even op de altviool gespeeld en had echt iets van: WOW!!! Een prachtige volle warme klank, kan de viool toch niet tegenop.

    Overigens zoek ik ook het thema van Schindlers List voor altviool.

    @Nico: mooie snoek! Mn lievelingsauto. Mn broer heeft een ID eerste neus, daar vaar ik wel eens mee rond.
     
  8. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Hmm, kan je het niet in de vioolsleutel kopen en dan op de alt spelen?
    Het is niet heel moeilijk om 2 sleutels te kunnen lezen, je moet even wennen.
    Ik lees ze inmiddels alledrie!
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Maar dan klinkt het toch niet goed samen met de piano?
     
  10. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Jawel, klinkt prima samen, een A blijft natuurlijk een A alleen zit hij bij de vioolsleutel op een andere plek dan bij de Alt-sleutel en hij zit op een Alt op een andere plek dan op een Viool.

    Verder is de muziek dan niet optimaal gearrangeerd voor een Alt en kun je dus je C-snaar er vanaf halen en moet je vanaf de E-snaar van de viool de hogere posities in gaan om de hoge viool noten te kunnen spelen.

    Voor eenvoudige stukjes lukt dat nog wel maar als stukken flink de hoogte in gaan voor viool is op een gegeven moment je toets te kort om om de hoge noten op je A-snaar te spelen in plaats van de E-snaar van een viool.

    Tot slot kun je jezelf dan weer afvragen waarom je de overstap naar een Alt hebt gemaakt...
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ja oke, dat doe ik ook nog wel eens. Maar idd als het erg hoog wordt houdt het snel op wat mij betreft.
    Wat ik nog wel eens doe is mijn alt gewoon bespelen als een viool (omdat ik nog veel vioolstukken heb liggen maar nog maar weinig alt stukken). Dus de C snaar beschouw ik dan als een G etc. Dat gaat prima natuurlijk maar je kan dan niet meer de originele pianobegleiding gebruiken.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, maar op die manier speel je geen altviool meer hè?

    Frits
     
  13. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Dat is natuurlijk waar, maar Schindlers list is een vioolstuk.

    Misschien kan je een zeer goede pianist vragen alles een kwint lager te spelen, of zelf m.b.v. een programma (bijv. finale notepad 2008 dat is gratis) alles een kwint lager zetten.
     
  14. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    hier staat viola bij (altviool)
    http://www.sheetmusicplus.com/title/Theme-from-Schindler-s-List/19221852

    er staat wel duet, dus ik weet niet op de originele viool partij is getransponeerd of dat een altviool partij is toegevoegd.

    Hier zitten altvioolpartijen in:
    http://www.music44.com/X/product/4490728-H1

    ook een duet met viool en altviool:

    en hier een voorbeeld van het duet:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  15. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Transponeren en een stuk aanpassen voor een ander instrument is een vak apart en zeker niet eenvoudig, tenminste als je het gewetensvol wilt doen! Je moet goed weten welke beperkingen je instrument heeft en wat de mogelijkheden zijn van je instrument.
    Laten we eerlijk zijn: een kwint lager zetten voor altviool is een fluitje van een cent.... maar is het dan nog wel steeds het stuk muziek dat de componist heeft bedoeld? (wordt het voor de piano niet gewoon véél te laag) Krijgt het stuk niet ineens een heel andere kleur wanneer je zomaar een andere toonsoort gebruikt? Meestal wel, vind ik!

    Ik vraag me dan af: welke kleur heeft John Williams in gedachte gehad en met welk doel heeft hij deze muziek geschreven? Welke toonsoort heeft hij gekozen en waarom? (Toch niet zomaar een willekeurige toonsoort?) en natuurlijk welk instrument?

    Een veilige aanpassing is die wanneer je de toonsoort intact laat en de melodie gewoon een octaaf lager laat beginnen zoals bij deze prachtige versie voor cello:

    &feature=related

    (Om ook maar weer eens naar kwaliteit uit China te luisteren!)

    Maar luister ook maar eens naar deze versies en naar de volstrekt andere kleur van een andere toonsoort (en muziekinstrument):

    &feature=related (g-mineur)
    &feature=related (c-mineur)
    &feature=related (e-mineur)

    Och, er blijft toch wel genoeg over voor altviool om te spelen en dat repertoire kan alleen maar groeien, ook door zelfwerkzaamheid! :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu ik ze allemaal beluisterd heb, denk ik dat ik helemaal ga voor de uitvoering met cello. Naar mijn mening is dit hét instrument bij uitstek dat uitdrukking geeft aan het melancholieke en trieste gebeuren in de Holocaust. Volgens mij had Williams het beter kunnen schrijven voor cello! Prachtig hoe dit klinkt. Zeer fraai gespeeld ook door mevr. Wen.

    Van de gitaarsolo's heeft die in E-mineur mij het meest getroffen, hoewel ik het niet het juiste instrument vind voor dit stuk, welke toonsoort dan ook.

    Ferrie: bedankt dat je dit even voor ons op een rij hebt gezet. Ik heb de CD van Schindler's List, maar de uitvoering op cello kende ik nog niet! Weer iets toegevoegd.
     
  17. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik ben het met bovenstaande opmerking volledig eens. Ik ontdek nu tevens een verborgen vraag in jouw opmerking. Waarom heeft Williams dit stuk niet voor cello geschreven (bijna vanzelfsprekend)? Een vraag die thuis hoort bij de componist.... Hoe bereik je die?

    Helaas: het lijkt er op dat zijn website (momenteel) niet (meer) beschikbaar is..... ?

    http://www.johnwilliamscomposer.com/

    Deze heb ik nog wel gevonden: http://www.johnwilliams.org/

    ......................
     
  18. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik weet niet of ik Nico daarin helemaal gelijk kan geven....... Natuurlijk is er veel meer literatuur voor viool (en cello) bijvoorbeeld maar toch is er genoeg te vinden voor altviool èn er is ook veel nog te ontwikkelen of (zelf) aan te passen voor altviool, ook stukken die eigenlijk voor een heel instrument geschreven zijn.

    Dit is zo'n aardige bewerking:

    En dat het altijd nog mooier kan in bewerkingen blijkt hier uit (Voor cellisten is deze een must): &feature=related

    Ik speel zelf graag "Träumerei" van Schumann (oorspronkelijk voor piano maar ook bewerkt voor viool en piano en ook voor cello en piano).

    Ik speel het gewoon een octaaf lager dan in de vioolpartij die ik in bezit heb (dus nog steeds in de originele toonsoort F groot).




    :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina