Schouderblessure

Discussie in 'Viool' gestart door Angie, 22 dec 2019.

  1. Angie

    Angie

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    14
    Welkom Truus,

    Voorzichtig aan met de blessure. Misschien op zoek naar een fysiotherapeut met verstand van istrumenten bespelen. Ik weet dat ze er zijn. Vergelijk het met sportfysio.

    Belangrijk bij alle belasting van spieren ( werk, sport, musiceren inclusief zang) is ontspanning. Daar kun je altijd aan werken. Ook van ledematen en romp waarvan je misschien denkt dat dat niets met je instrument te maken heeft. Als je speelt, laat je kaak dan los. Dan ontspant er meer. Houd je houding recht en open ( brede borstkas) adem goed, sta/zit met een goede houding voor je rug.

    Oefen één ding tegelijk. Bijvoorbeeld met viool: oefen de juiste streken op een open snaar, terwijl je op correcte houding en ontspanning let. Of met accordeon: duwen en trekken op een toon. En focus op ontspanning.

    Als ik druk ben en spelen noet lekker gaat, dan ga ik terug naar simpele oefeningen om te ontspannen en begin met simpele bekende stukjes. Dan gaat er al veel automatisch en op gehoor en kan ik de focus op houding en ontspanning leggen.

    Dit is heel belangrijk voor me: ik heb te kampen met overblijfselen van een ongeluk, ik wil me er niet door laten tegenhouden en moet dus extra op dit fysieke deel letten.


    Succes en beterschap.
     
  2. Truuss

    Truuss

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    44
    Ik heb er inderdaad met accordeonspelen ook last van, dus dat ligt ook even op een laag pitje.

    Welk volksmuziekbandje speel je in?
    Ik doe mee met een volksmuziek "ensemble" van de muziekschool. Met allemaal veel betere muzikanten dan ik, maar ik mag er in groeien. Voorlopig speel ik er voornamelijk percussie, en er komt steeds meer bij dat ik op de accordeon kan.
    7/8 is inderdaad niet zo moeilijk, als je denkt in "lang-kort-kort".

    Aan de weekends van de stichting Volksmuziek Nederland ben ik nog lang niet aan toe. Daarvoor moet je alle noten in de eerste positie kunnen spelen, en dat gaat echt nog niet. Het weekend Iers is trouwens al volgeboekt. Ik ga wel naar een Engels muziekkamp (zie https://www.rodstradling.co.uk/staudries/), waar ik ook vooral percussie speel. Met 60 deelnemers (meer passen er niet in de accommodatie). 's Morgens met zijn allen muziek maken, 's middags workshops, en 's avonds een band met wisselende bezetting en de rest op de dansvloer. Ik had een leerboek bij me met piano-begeleiding, en al snel een pianiste gevonden die na afloop 's avonds nog wel wilde samenspelen. Dan ik op mijn viool. Een dag later kwamen er nog 2 beginnende violisten bij, dus dat was volop pret. Er zijn ook "easy peasy" workshops, waarin mensen samenspelen met hun tweede (of derde) instrument, wat ze niet zo goed beheersen.
     
  3. Truuss

    Truuss

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    44
    Wat jammer dat je met accordeon hebt moeten stoppen!

    Accordeon spelen is wel heel moeilijk, en ik heb er veel moeite mee om de noten die op papier staan te vertalen naar een vingerzetting op het instrument. Ik heb een knopaccordeon met 5 rijen, en ik vind het lastig om te beslissen met welke vinger ik een noot speel, en op welke knop. En dan moet je eigenlijk ook nog akkoorden spelen met je linkerhand.

    Bij het beginnen met vioolspelen was het noten lezen eigenlijk geen issue. Het zijn er nog niet zoveel, en voorlopig zitten ze altijd op dezelfde plaats.
     
  4. Truuss

    Truuss

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    44
    Ik heb een hele goede sport-fysiotherapeute, die me toen ik nog danste verscheidene malen gerepareerd heeft. Ze heeft de manier waarop ik speel vergeleken met youtube-filmpjes van een hele goede violist, en kon precies aanwijzen wat er in mijn houding anders is door die beperking in mijn schouder. Daar zit een beklemde pees (“impingement”), en op zichzelf kan ze die wel verhelpen, met manipulatie en later oefeningen.

    De eerste maanden had ik nergens last van, maar toen hield ik mijn viool stevig vast tussen duim en wijsvinger. Maar toen moest ik hem meer op mijn duim laten rusten, en verder op mijn schouder, en ik neem aan dat ik dat niet goed doe. Maar in eerste instantie deed mijn bovenarm zeer, en ik dacht dat dat spierpijn was, dus ging ik maar door. Nu weet ik dat het "afgeleide" pijn is vanuit de schouder.

    Bedankt voor de tips. Ik mag van de fysio nu maximaal 4 keer per week maximaal een half uur vioolspelen, of korter als het zeer gaat doen, want dat mag niet. En niet met de vierde vinger spelen. De lessen liggen nu stil, dus vermaak ik me met het boek met "101 easy peasy tunes", dat geschikt is voor absolute beginners
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  5. Truuss

    Truuss

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    44
    Ik heb inderdaad al rondgesnuffeld op het forum op zoek naar blessures. En (uiteraard) ook op Internet.
    Zo'n beklemde pees staat met stip op 1 bij de blessures van violisten.
    Eén van de oorzaken is te snel te moeilijke dingen doen.
    Misschien moet ik voor ik weer ga lessen. met mijn docent onderhandelen over minder huiswerk.
    En ik overweeg tegen de tijd dat ik weer aan de gang ga, ergens een second opinion te vragen over mijn houding.
    Maar dat kan beter als die schouder weer goed is. Dan kan ik daarover misschien een topic maken.

    De fysiotherapeute zei ook al dat het had kunnen uitgroeien tot een grote ontsteking als ik er niet mee gekomen was.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  6. Angie

    Angie

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    14
    Sowieso geen slecht idee om een docent mee te laten kijken naar je houding. En ook je kinnebak en schoudersteun goed bekijken. Kan de schoudersteun hoog of juist laag genoeg? Zit de kinnebak prettig? Ik probeerde ooit de viool van mijn man en wist zeker: viool is niets voor mij. Het ding gleed van mijn schouder en ik kreeg geen stabiliteit als ik met mijn kin probeerde te klemmen.
    En toen er een andere steun en kinnebak op gezet werden, probeerde ik nog eens en vanaf dat moment ging ik wel geloven dat je geen buitenaards wezen hoefde te zijn om te kunnen leren vioolspelen. Ik kreeg daarna een eigen viool die met de juiste materialen zit als een huis. Waardoor een goede houding en ontspannen makkelijker worden.

    Groet,

    Angie
     

Deel Deze Pagina