Schoudersteun nuttig of nutteloos.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 14 jun 2014.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Is een schoudersteun noodzakelijk, ik dacht van niet, het is een uitvinding van handige fabrikanten die graag wat willen verdienen.
    En wat doen de violisten ze gaan de schoudersteun massaal gebruiken en denken dan dat de schoudersteun een onmisbaar onderdeel is.
    Ikzelf gebruik nooit een schoudersteun, vroeger werd trouwens door iedereen een kussentje gebruikt wat prima voldeed, veel violisten leggen trouwens onder de schoudersteun toch nog een lapje, wat toch weer wat meer voldoet aan de eigen eisen.

Een heerlijke uitzondering hierop is natuurlijk Arabella Steinbacher, zij gebruikt gewoon een flodderig lapje vastgehouden door een elastiekje dat om het eindknopje en een hoek zit, niks schoudersteun voor Arabella.

De schoudersteun heeft voor de Viool zelf trouwens nogal wat nadelen, vaak heb ik een Viool in handen gehad die schade aan de lak had opgelopen, wat dan weer door een vioolbouwer hersteld moet worden wil je weer een toonbare Viool hebben.
    Er zijn trouwens vioolbouwers hier te lande die hierin zo'n grote handigheid hebben opgebouwd, dat na de behandeling door deze kunstenaars, want zo mag ik ze toch wel noemen, niets meer van de schade is te zien.,

2. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    De schoudersteun is vooral handig omdat je anders altijd de hals met je linkerhand moet ondersteunen. Het geeft je veel meer vrijheid tijdens het spelen en voorkomt b.v. nek en schouderklachten.

Maar we leven in een vrij land dus het is iedereen toegestaan om zonder schoudersteun te spelen (behalve op les want dan is het meestal weer wel verplicht.)
    De schoudersteun en ook de kinsteun zijn beide betrekkelijk jonge hulpmiddelen die op de barokviool nog niet werden gebruikt maar later zijn bijbedacht en algemeen geaccepteerd als ergonomische verbeteringen.

Je moet bij een schoudersteun wel op tijd de rubbers vervangen. Schade aan violen komt vooral door metaal op hout.

Deel Deze Pagina