Shostakovich of Stravinsky ?

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Firebird, 4 sep 2006.

  1. Firebird

    Firebird

    Lid geworden:
    29 aug 2006
    Berichten:
    8
    Hallootjes allemaal , ik wil van jullie weten wie van beide de betere is , ik heb op 1 engels forum gezien dat men de beste Russische componist van de 20ste eeuw Shostakovich vond , maar ik vind toch dat deze prijs aan stravinsky toebehoort : met zijn balletten : Petrushka , The firebird en het beste van alles vind ik zijn ballet the rite of spring en dan ook nog een paar andere werken . Ik weet wel dat Shostaokovich ook niet mis is maar toch kan hij de 3 balletten van Stravinsky niet evenaren , niemand zal ooit zoiets gecompliseerds als the rite of spring zomaar " in mekaar steken " .

    Toch wil ik weten wie mijn mening hierin steunt , of mss is er nog een andere russische componist van de 20 ste eeuw waar ik niet aan denk ....

    ... Jens ... aka firebird
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Shostakovich of Stravinsky ?

    Beste Firebird, (Jens)

    Ik zou willen dat ik een antwoord kon geven waar je wat aan hebt. Helaas gaat het niet lukken.

    Om eerlijk te zijn is aan de ene kant mijn voorliefde voor muziek te groot om alleen Shosta. of Strav’s stukken mooi te vinden. Ik heb laatst bij de muziek bibliotheek (ik geloof) het vijfde concert van Shostakovich gehaald. In een uitzending op TV waren mensen lyrisch over het concert, dus ik luisteren…
    Niet dat ik een kenner ben maar ik heb het stuk uitgeluisterd (uitgezeten). Ik was niet lyrisch, ben het nog steeds niet.
    Nadeel is dat ik het stuk niet ken, en ik denk dat ik meer van Shostakovich zou moeten horen om een breeder beeld van hem te krijgen. Ook vaker zijn stukken beluisteren en leren kennen behoort daar bij (als je er van houd).
    Voor Stravinski geldt eigenlijk een beetje het zelfde, ik moet meer van hem horen, meer stuken van hem horen, uitgevoerd door verschillende musici. Pas dan kan ik beide componisten beoordelen, maar dan wel naar mijn voorkeur en maatstaf.
    Bedenk wel dat ik geen musicus of componist ben, geen muziek kenner, geen Han Reiziger.

    Als ik denk aan een mooi concert (schrik niet) denk ik heel eenvoudig aan de vier jaargetijden.
    Ik denk dat ik het stuk van Vivaldi minstens in tien tot vijftienvoud heb.
    Ik vind het een mooi stuk omdat het lekker in het gehoor ligt, bekend is en veel, heel veel uitvoerende artiesten het hebben gespeeld/opgenomen.

    De vier jaargetijden, leven voor mij. Gekke opmerking misschien mar na honderden keren gehoord te hebben, leer je het stuk zo goed kennen dat je zelfs de kleinste nuances en tempo wisselingen waarneemt. Je gaat concerten vergelijken, solisten vergelijken en hoort het verschil tussen het ene en het andere orkest, met of zonder de solist die je zo bewondert.

    Heb ik je nu en antwoord gegeven op je vraag wie van de twee de grootste is, nee.

    ’t Is net zo iets vragen als wat je de mooiste compositie van Bach of Beethoven vindt.

    Een antwoordt kan ik je niet geven, misschien dat er wel een discussie op gang kan komen over Shost & Stra.

    Ik ga nog wel naar de muziekbieb om weer een cd te scoren, Stra of Shostakovich, je weet noot.

    Remi
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je kunt natuurlijk ook meedoen op de nieuwsgroep nl.muziek.klassiek, als het sfeertje je daar aanstaat; dagelijks vele berichten, zij het dan ook veelal van de zelfde deelnemers.
     

Deel Deze Pagina