SKO (Sneker Kamer Orkest) zoekt violisten en altviolisten

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Carol, 13 jun 2019.

  1. Carol

    Carol

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    10
    Het SKO (Sneker Kamer Orkest) is dringend op zoek naar aanvulling bij de violisten en de altviolisten. Ik ben zelf contrabassist binnen het SKO en kan het orkest van harte aanbevelen, er wordt hard gewerkt maar het is er ook gewoon gezellig. Dirigent is Derk Stegeman en aanmelden kan bij Lies van der Grient Coördinator Klassiek Kunstencentrum Atrium (l.vdgrient@cultuurkwartier.nl). Repetities op maandagavond van 19.00 tot 21.00 in het Theater van Sneek.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Derk Stegeman was voorheen dirigent van het Fries Kamerorkest. Hij is geen strijker en dat zou wel gewenst zijn als je op de bok staat voor een symfonieorkest. Dan heb je ook verstand van streken en wat je er mee kunt.
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Eerlijk gezegd ken ik maar vier dirigenten van naam met een strijkersachtergrond, namelijk Toscanini, Ormandy, Barbirolli en Marriner. Toscanini werd zowel verafgood als -muzikaal- verguisd. Ormandy was overigens met name beroemd in de Verenigde Staten van Amerika, dus of dat tot aanbeveling strekt moet ieder voor zich maar uitmaken. Niet dat het er toe doet, want de man is al dood. Die anderen trouwens ook.

    Ik ben mij er wel van bewust dat er genoeg strijkers waren en zijn die meenden c.q. menen te moeten gaan dirigeren. Namen als Oistrach, Rostropovich, Zukerman, Zjnaider en Bell. De eerste twee konden er dan nog wel (een beetje) mee door, ofschoon zij zich beperkten tot een piepklein repertoire. De rest, ach ..................

    De meeste beroemde dirigenten zijn gewoon opgeleid en begonnen als dirigent. Gesteund door een stevige pianotechniek, want heb je hard nodig. Een verstandig dirigent bemoeit zich voorts zelden tot nooit met zaken als streken en vingerzetting, want dat is de verantwoordelijkheid van de groepsaanvoerders bij de strijkers. En de groepsaanvoerders bemoeien zich nooit met elkaar op dit punt, want wat moet een violist voor zinnigs zeggen over hoe het moet met de cello's? Of een bassist over violen? Laat staan een dirigent ;)

    De enige dirigent waarvan ik weet dat hij wel eens een bepaalde stokvoering aan strijkers 'adviseerde', was Otto Klemperer. Maar dat had geen strijktechnische achtergrond, maar hield verband met een door hem (Klemperer) gewenste muzikale of ritmische frasering. Want Klemperer kende geen twijfel. Hooguit bij de zesde symfonie van Bruckner.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  4. Carol

    Carol

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    10
    Hij is cellist.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    O, ik weet niet beter dan dat hij een blazer is, maar misschien heb ik het mis?

    Een dirigent die zelf verstand heeft van streken, kan die kennis toepassen in de uitvoering van hetgeen hij ermee wil bereiken. Zo heb ik in een aantal gevallen zelf aan den lijve ondervonden wat de dirigent die zelf in het Metropole-orkest altviolist was, voor de strijkersgroep kon betekenen. Hij had namelijk de eerste violisten een heel handige streek aan de hand gedaan die goed te pas kwam (Piet Heinrapsodie, maar dat doet er niet toe). Zoiets kun je van een blazer niet verwachten. Maar het staat een ieder vrij daar een andere mening over te hebben.
     
  6. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Uhm... how about namen als Jaap van Zweden en Lorin Maazel om maar wat te noemen (?) En op verzoek wil ik de lijst best verder uitbreiden hoor...:D Het zijn er legio.
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Natuurlijk. Als je er een vergrootglas bij gebruikt. Want dan kan ik van Nederlandse bodem er nog wel Haitink, van Otterloo en Jan Willem de Vriend aan toevoegen. Maar onder de werkelijke grote dirigenten van de twintigste eeuw zijn maar weinig strijkers. Alfabetisch gaat het bij die 'groten' dan om de volgende namen (uiteraard op grond van mijn persoonlijke voorkeur):

    Ashkenazy, Barbirolli, Beecham, Bernstein, de Sabata, Dorati, Fricsay, Furtwängler, Gergiev, Haitink, Jansons, Jochum, Kleiber (zowel Erich als Carlos), Klemperer, Knappertsbusch, Kondrashin, Kubelik, Masur, Mravinsky, Muti, Neumann, Rattle, Sanderling, Schuricht, Smetacek, Solti, Svetlanov en Talich. De naam Maazel mis je. Evenals die van Gefreiter von Karajan. Maar zoals ik al aangaf is sprake van een persoonlijke voorkeur. Kwantitatieve metingen horen in de muziekuitvoering niet thuis.
    Overigens zijn wij met deze 'name dropping' wel op een zijspoor terechtgekomen. Dus terug naar het axioma van Frits dat het gewenst is dat een dirigent van een symfonieorkest een achtergrond als strijker moet hebben.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2019
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik denk dat ik weet om welk deel het gaat. Een variatie op het thema wordt dan door de strijkers uitgevoerd in een ritmische litanie van twee op één streek geworpen zestiende noten in combinatie met een achtste noot. Dat wordt dan later herhaald door de klarinetten. Uiteraard zonder geworpen noten ;)
    Overigens vind ik het opmerkelijk dat strijkers van een gerenommeerd orkest als het Metropole orkest moeite hadden met deze streekcombinatie, want die vind je in veel stukken van iets virtuozer aard terug. En in ieder geval ook bij Sevcik :confused:
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat is ook niet hetgeen ik in #5 heb beweerd. In andere bewoordingen schreef ik, dat de dirigent die voor het Arnhems Synfoniëtta op de bok stond en waarvan ik deel uitmaakte in de groep eerste violen, van origine een professioneel altviolist was in het Metropole Orkest. Misschien ben ik nu dan wel duidelijk.

    Ja, ik denk dat we daarmee hetzelfde bedoelen. Ik heb de partituur niet zo binnen handbereik.

    Hoe we met dit uitstapje nu weer terecht komen op de invulling van vacatures in het Sneker Kamer Orkest, weet ik zo niet, maar vooruit het is misschien wel een aardig onderwerp om de gedachten eens over te laten gaan.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja je hebt gelijk. Ik heb mij vergist:de huidige dirigent van het FKO is een blazer (hoornist).
     

Deel Deze Pagina