slecht klinkende A snaar

Discussie in 'Viool' gestart door kwint, 29 jan 2007.

1. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Beste forumleden,

Onlangs een oude viool gekocht, met redelijk veel schade , bovenblad in tweeen een stapel scheur en bladen niet al te vast...
    Ik heb toen de viool naar de violen dokter gebracht en die heeft hem weer keurig gerestaureerd, echt heel netjes.
    Ook weer opnieuw laten besnaren , de G D en E snaar klinken goed , vooral de G snaar heeft echt volume maar alleen de A snaar klinkt afgrijselijk , het lijkt wel of er iets mee trilt...... op de andere snaren is dit niet het geval , mischien dat de D snaar klein beetje die neiging heeft.
    Er zitten nu Lenzner snaren op (goldbrokat staal / aluminium)
    Weet iemand waar dit aan kan liggen? is het de positie van de stapel of wellicht wat anders?
    alvast dank voor jullie reactie,s

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Beste Kwint,
    De Lenzner Goldbrokat E is een prima snaar: de A, D en G zou ik echter niet zo snel aan iemand adviseren. Een goede "violendokter" moet in staat zijn de oorzaak te lokaliseren en er eventueel iets aan te doen.
    Overigens:

Er is eenvoudig een top 10 samen te stellen van oorzaken van bijgeluiden:

1. snaren rammelen (bijna) tegen de toets vanwege een te lage kam
    2. kinhouder maakt (bijna) contact met snarenhouder
    3. te laag bovenzadel
    4. oorbellen, halskettingen of andere sieraden, knopen of ritsen van kleding die het instrument raken tijdens het spelen
    5. losse fijnstemmerschroeven of fijnstemmers die het bovenblad raken
    6. losgeraakte lijmranden of losse basbalk in het instrument
    7. losse versieringen (kraagje, helm of knop) aan de stemsleutels
    8. loszittend bovenblad of achterblad, scheuren in het instrument
    9. ingesleten groeven of andere oneffenheden in de toets
    10. beschadigde snaar (losse windingen)

Maar natuurlijk zijn er meer oorzaken mogelijk.

3. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Dag Bert,

Bedankt voor je reactie,

De eventuele oorzaken die je hebt genoemd zouden die dan niet voor alle snaren moeten gelden? of zou het ook kunnen zijn dat iets mee trild bij bijv alleen 440 hz ?
    Wat voor snaren zou jij voor de G D en A adviseren?

Kwint

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het hoeft niet aan de snaren te liggen. Ik denk dat je terugmoet naar de restaurateur die zijn/haar vakkennis erop moet loslaten. Hij of zij had deze bijgeluiden toch ook moeten horen? Zomaar een snaaradvies geven voor een instrument dat ik niet gezien heb en waarvan ik de eigenaar niet nader heb gesproken kan ik niet, maar met Corelli Crystal (behalve de E) Pirastro Tonica of Thomastik Dominant val je je meestal geen buil

5. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    oke Bert , even terug naar de dokter! bedankt voor je tips!

groet Kwint

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Een doordenkertje:

Ik heb een beetje het idee dat de geraadpleegde 'dokter' wel eens 'bedrijfsarts' zou kunnen zijn.

7. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Laten ik eerst maar eens gaan overleggen met hem, ik houd jullie op de hoogte!

groeten Kwint

8. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    De vioolbouwer heeft de kam iets verplaatst , hij heeft mij verteld dat het ook belangerijk is de viool goed in te spelen, daar hij toch een ingrijpende operatie achter de rug heeft! het is nu al stukken beter, het grappige is dat ik de enige ben die het hoort..... maar ja ik zit er ook het dichtste bij!

Kwint

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    @ Kwint,

Het vreemde aan deze ‘operatie’ vind ik, dat een verplaatsing van de kam toch invloed moet hebben op ALLE snaren. Vandaar dat ik zijn actie niet goed kan plaatsen. Als dat dan al zo’n groot en kennelijk gunstig- effect teweeg brengt, zou ik eerder denken dat de stapel zijn juiste plaats nog niet heeft gevonden. Dan kan ik ook een snaar die niet optimaal klinkt beter plaatsen.

10. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    De stapel zou ook een optie zijn, ik dacht eerst maar de viool regelmatig te gaan bespelen zodat ze weer wat kan wennen.....

11. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Wat heeft hij met de kam gedaan, naar de toets toe gebracht of er juist vanaf?

Net wat Frits schrijft het heeft (al is zijn het halve of kwart millimeters) invloed op de andere snaren, en dus op het geluid.
    Bedenk wel dat een halve of kwart millimeter op de gehele mensuur, misschien wel een hele millimeter een groot verschil uitmaakt.
    Niet alleen op het correct plaatsen van de vingers om de juiste toon te pakken maar op de gehele klank/ eigenschappen als aanspeelbaarheid van het instrument.
    Ik weet het, het klinkt raar maar het is gewoon weg zo.
    Als je eenmaal aan je instrument gewend bent, gewent aan de mensuur, de dikte van de hals de breedte van de hals, de snaren, hoe die reageren, de ronding en hoogte van de kam, het wel of niet bezitten van een startstuk met ingebouwde fijnstemmers, of alleen een op de E-snaar.

Helaas ’t is goed zoeken, analyseren waar het probleem zich voor doet.. Ik heb het gehad met een te zachte E-snaar (omwonden Tomastik) en gebruik nu (dacht ik) een volstalen Priastro Eudora huppel de pup snaar. Minder wollig dan de omwonden Tomastik maar wel fraai en sprekend, helder en niet scherp.

Mijn hemel al die termen en omschrijvingen van geluid en toon.

Remi

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk dat bij deze actie het gehoor went aan de klank van het instrument. Dat is meestal het gevaar wat erin schuilt bij een instrument waar je al zo lang op speelt: je went er heel erg aan.

Dat is ook het moeilijke bij de keuze van een nieuw (lees: ander) instrument omdat de vertrouwde klank van je eigen instrument als referentie gaat dienen en alles daarmee wordt vergeleken, ook de halsdikte, de ronding van de kam etc. Daarom moet je eerst een selectie maken en er dan lang(er) daarop spelen om een goede beoordeling te kunnen maklen.

Ik vind daarom de benadering bij een instrument waar ‘iets aan mankeert’, om er maar langdurig op te spelen en daarmee gewend te raken aan de klank een beetje vergelijkbaar met jezelf voor de gek houden. En of dat een ‘gezonde’ insteek is betwijfel ik.

13. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Beste Soundbord,

Ik bedoelde met wennen de viool zelf, zodat ze weer aan de reparaties kan wennen....zich kan gaan settelen a.h.w
    Klank wordt al beter naar mate ik er meer op speel.

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, dat komt voor, dat de viool “zich gaat zetten”. Neemt niet weg, dat de bespeler toch went aan de klank. Jij beoordeelt dat met ‘beter worden’, zou kunnen maar wees alert!

Laat ik even een voorbeeldje noemen ter illustratie: stel je bent eigenaar van een auto waar je regelmatig in rijdt. Er ontstaat plotseling een vreemd geluid en je gaat ermee naar de garage, die beweert dat het geen kwaad kan. Je rijdt er mee door om kosten te besparen. Wanneer je er nu maar lang genoeg mee blijft rijden, zal het vreemde geluid je niet meer opvallen hoewel het er nog steeds is. Een gewenningsproces. Echter, de auto is niet beter geworden :) .

15. kwint

kwint

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Ja , ik begrijp wat je bedoelt .. eigenlijk zou je de klank moeten opnemen en na bijv 300 speel uren nogmaals en dan luisteren of er inderdaad verschil is opgetreden.

Deel Deze Pagina