Sleutels

Discussie in 'Viool' gestart door Sunrise, 2 jan 2008.

  1. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Wat ik me afvraag: springen ebbenhouten sleutels makkelijker los dan pallisander of buxussleutels? Maw. zijn ebbenhouten sleutels meer onderhevig aan temperatuur- en vochtigheidsschommelingen?
    Gr. Johan
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Johan,

    ik heb geprobeerd hier een antwoord op te vinden. Ik heb via Google gezocht naar gegevens over de vochtopname voor de drie genoemde houtsoorten. Ik kan echter tot nog toe niet de gewenste informatie krijgen. Als er al verschillen zijn, zou dat moeten zitten in de houtstructuur, de opbouw van de houtvezels waardoor eventueel de ene meer vocht opneent dan de andere.

    Ik blijf speuren.


    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb geen valide onderzoeksresultaten, maar uit ervaring weet ik dat de kwaliteit van het materiaal eerder van invloed is dan de houtsoort. Hoe harder en ouder het hout, hoe beter. Niet alleen de sleutels, maar ook de krul is van belang; er zijn nieuwe instrumenten die van meet af aan problemen geven, ook wanneer er sleutels van goede kwaliteit zijn ingepast. Ik heb weer geen onderzoeksgegevens, maar ik denk dat een te jong of te poreus stuk hout voor de krul meer beweegt door vocht of droogte en daardoor de sleutels eerder laat losschieten.

    Frits, kunnen die sneeuwvlokjes ook uit?
    Mijn cursor krijgt er de bibbers van!!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb ook een wat bibberende cursor, maar dat is alleen maar zo wanneer ik aan het posten ben. Echt storend vind ik het niet, maar da's een persoonlijke beleving. Je bent wel de eerste die er over klaagt. Bij een bezoek aan de diverse items binnen dit forum is dat euvel geheel verdwenen.

    Zal eens kontakt opnemen met Erwin Krol, die gaat er over! ;)
    Het sneeuwen zal toch wel een keertje weer ophouden toch? We gaan alweer richting voorjaar :).


    V.w.b. je opmerkingen over jong en oud hout, denk ik dat we de krul buiten beschouwing moeten laten. Niet omdat het geen invloed zou hebben, maar wel omdat dit de vraagstelling onnodig bemoeilijkt. Het gaat om de vraag (van Johan) of stemsleutels van verschillend materiaal zoals buxus, ebben en palissander, zich anders gedragen bij vochtopname. En dan voor het gemak er van uitgaan dat: alle te beschouwen stemsleutels even oud of jong zijn, alle dezelfde diameter hebben aan de kopse kant, alle dezelfde vorm hebben. Wanneer er te veel variabelen worden meegenomen kun je nooit tot een goed vergelijk komen.


    Frits
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik denk dat je wel degelijk de kwaliteit van het hout van de krul mee moet nemen, omdat het een reele variabele is. Dat je het daarmee moeilijker maakt is waar.
    In eerste instantie is het goed om naar het soort hout van de stemsleutels te kijken, maar als ik Bert Boons post goed begrijp, is de kans groot dat je daarmee niet tot het antwoord komt.
    Om toch tot de conclusie te komen waarom die stemsleutels steeds losschieten, zal dus verder gekeken moeten worden, waarbij de krul de volgende stap is. (Misschien bedoel je dat ook wel, maar lees ik er overheen).
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Neen, ik ben van mening dat het hout van de krul geen variabele is. Het ging om de vraag of de drie eerder genoemde houtsoorten (ebben, palissander en buxus) zich anders zouden gedragen in hun vermogen vocht te absorberen. Wanneer je dan ook nog de variabele “hout van de krul” meeneemt, kom je er niet uit. Het heeft ook geen zin om dat te doen, want stel je eens het volgende experiment voor: ik kan betrekkelijk gemakkelijk achterhalen welke stemsleutel met welk soort hout het meeste vocht opneemt. Daartoe zorg ik eerst een goede beginconditie te hebben voor alle drie de sleutels. Dus eerst alles drogen: 12 uur bij 103°C, ervan uitgaande dat dan alle vocht eruit verdwenen is. Daarna het gewicht bepalen. Dan breng ik alle drie stemsleutels in een omgeving met 95% RH, 1 atm en 25°C gedurende een bepaalde tijd, zeg ook 12 uur. Wanneer die tijd dan verstreken is weeg ik de gewichtstoename, waarmee ik een indicatie heb over het gedrag in vochtabsorbtie bij de drie geteste stemsleutels. Het maakt daarbij niet uit of het hout van de krul van vers, oud of bejaard hout is, omdat dat het absorbtiegedrag van de stemsleutels niet beïnvloedt. Ik heb voor een antwoord op de vraag waarom de stemsleutels steeds losschieten niet het gegeven van de krul nodig, want ik maak een keuze op grond van het absorbtiegedrag van een van de drie sleutels die ik dan in de krul stop van mijn instrument.

    Wil ik namelijk wèl weten wat de invloed van het krulhout is op het losschieten, dan zou dat moeten met één en dezelfde stemsleutel uitgevoerd aan, zeg, drie, verschillende soorten krulhout onder gedefinieerde omstandigheden, zoals de eerder genoemde RH, temp en druk en drogingsconditie. Met zo'n soort experiment krijg je dan informatie over het absorbtiegedrag van verschillende soorten krulhout, maar ja, dat was de vraag niet.

    Frits
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Vanuit het oogpunt van een goede onderzoeksopzet voor deze specifieke vraag heeft Frits een punt; je moet dan niet een andere variabele invoeren. Ik heb alleen willen aangeven dat het losschieten van sleutels niet alleen veroorzaakt wordt door de houtsoort maar wellicht ook door de kwaliteit van het esdoorn van de krul, maar dat zou een andere onderzoeksopzet vergen.

    Wat betreft de vlokjes: Tijdens het lezen van posts gebruik ik mijn cursor zelden, dus ergeren de vlokjes me niet; het is met name tijdens het posten.

    Erwin Krol heeft dooi voorspeld en buiten vriest het niet meer, maar de vlokjes blijven komen!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wanneer ik je opmerking heel puur bekijk, zit het probleem niet in de vallende sneeuwvlokjes maar in het bibberen van de cursor. Aangezien ik dit euvel zèlf niet kan oplossen (vandaar dat ik Erwin Krol opvoerde en dat is natuurlijk niet dé Erwin Krol maar iemand anders) ben ik daarvan afhankelijk. Ik vermoed dat het in de gebrekkige programmatuur zit en daar heb ik geen verstand van. Aangezien de echte Erwin Krol ook slechts een vijftal dagen in het voren kan voorspellen, kan het best zijn dat we op maandag 11 februari een dik pak sneeuw hebben en dan zouden de vlokjes er weer op moeten. We hebben nog het winterseizoen tot 23 maart. Maar men zegt dat er een klimaatverandering gaande is, dus ook hier is ruimte voor een wat flexibeler benadering zodat de vlokjes wel al eerder weer verdwenen zullen zijn.

    Nog even over het gedachte-experiment van de stemsleutels:
    Bij mijn gedachte-experiment heb ik echter een aanname gedaan die niet juist behoeft te zijn: meer opname van vocht zou meer zwelling inhouden. Dat hangt er maar vanaf, want de celstructuur van bijvoorbeeld ebben kan zodanig zijn dat er holle vaten zijn, waarin het vocht zich kan ‘nestelen', terwijl bij –als voorbeeld- buxus er geen holle vaten hoeven zijn waardoor de ruimte tussen de vezels wordt opgevuld met vocht waardoor de zaak gaat zwellen en de stemsleutel dus ook. Ik was dus opzoek naar informatie over de celstructuur en celopbouw van de drie verschillende stukken hout, die mij uitsluitsel zouden geven over dit fenomeen.


    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Frits,
    Het probleem zit natuurlijk bij de leverancier van het forum of de forumsoftware die de vlokjes aan of uitzet. voor elke beweging van de vlokjes moet het beeld worden ververst, zodat de cursor daar kennelijk de bibberaties van krijgt, tenminste dat is wat ik als semi-digibeet denk.

    Je zou dus inderdaad als voorstudie eerst moeten bepalen of de celstructuur van invloed is op de vochtopname, zodat je uitsluit dat je wellicht het verkeerde onderzoekt. Ik weet zo uit mijn hoofd ook niet of dat wel/niet het geval is.
     
  10. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Enkele van mijn leerlingen spelen op fabrieksviolen, voorzien van plastic sleutels (!) Het is mij opgevallen dat die sleutels nooit los springen...(Niet dat ik nu de plastic sleutels wil promoten.) Hoe zou dit komen?

    Johan
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Edit: min of meer dubbel post!


    Frits
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Johan/Bert,


    Stemsleutels:
    In ieder geval zal plastic geen vocht absorberen, dus van die kant kan er geen probleem ontstaan.

    Het feit dat de sleutels nooit losschieten moet dan het gevolg zijn van
    1) tevens een plastic krul en sleutelkast of, wat ik waarschijnlijker acht:
    2) een houten sleutelkast van uitgewerkt hout. Zoals eerder door Bert werd aangeraden.

    Sneeuwvlokjes:
    Niet helemaal juist: de software van het forum wordt aangeleverd door PunBB, die geen sneeuwvlokjes genereert. De vlokjes werden op mijn verzoek apart voor deze website toepasbaar gemaakt en geactiveerd door een externe relatie. Hoe het werkt? Misschien zou het zonder bibber moeten kunnen, maar daar weet ik te weinig van.


    Opm.:
    Er is een manier gevonden om twee items simultaan actief te laten zijn op dit forum binnen één ‘draad’. Heel bijzonder!

    Frits
     
  13. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Al weer een stukje gemist en dus even bij gelezen.

    Wat ik eigenlijk in mijn vorige post bedoelde is dat om uit te vinden waarom sleutels los schieten, het materiaal van de sleutels niet de enige variabele is. Maar om uit te vinden wat van belang is, moet ik Frits toch gelijk geven dat je niet te veel variabelen moet mixen in een keer.

    Antwoorden op de vraag heb ik echter niet.
     
  14. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Misschien is dit een artikel wat aansluit bij dit onderwerp???

    hartelijke groet,

    violino
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Helaas, ik krijg de link niet 'aan de praat'. :(
     
  16. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, de link werkt nu!

    Het artikel vermeldt echter nergens de verschillen in opbouw van de celstructuur tussen de verschillende houtsoorten (buxus, ebben en palissander). Het gaat hier meer over de meting van het vochtgehalte m.b.v. een testapparaat. Ik denk dat een meer wetenschappelijke publicatie de fysische verschillen –want daar gaat het in feite om- aan het licht kunnen brengen.


    Frits
     
  18. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Ja, daar ben ik naar op zoek geweest, maar internet lijkt daarop geen antwoord te hebben. Of we weten niet goed genoeg waar we moeten zoeken. Ik denk wel dat houtvochtmeting iets over de houeigenschappen mbt krimp/uitzetten kan vertellen, maar dan moet je zelf met een apparaat aan de slag kunnen gaan.

    Een gedachtengang van mijn broer/huisgenoot (techneut/werktuigbouwkundige): als je in een onderzoek uitzetten/krimp gaat meten dan moet men die meting niet verrichten op de lengterichting van het hout.(met de nerf mee) Het uitzetten en krimp zijn in de lengterichting van het hout nagenoeg verwaarloosbaar, maar in de breedte (dus dwars op de nerf) wel duidelijk aanwezig als er krimp/uitzetten optreedt. Leg ik het duidelijk genoeg uit?

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, ik begrijp het.
    En dat de krimp/uitzetting in de lengterichting nauwelijks van betekenis is, blijkt dan ook des te meer bij stemsleutels die juist in de dwarsrichting onderhevig zijn aan krimp/uitzetten, waardoor ze daardoor ook soms losschieten.

    Frits
     
  20. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Heel interessant artikel, Annemieke. Dank je wel.
     

Deel Deze Pagina