Slijpen kleine schaafbeitels

Discussie in 'Viool' gestart door PeterN, 14 dec 2009.

1. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Mogelijk is de vraag al eerder gesteld maar ik kon via de zoekfunctie het antwoord niet vinden.

Ik (als beginnend bouwer) wil graag weten hoe jullie (ervaren bouwers) de beiteljes van de ibex schaafjes met bolle zool slijpen/wetten op een (Tormek) slijpmachine?
    Welke hulpmiddelen gebruiken jullie hiervoor om de je juiste hoek en de juiste ronding van het snijvlak te behouden?

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    De Ibex schaafjes met bolle zool hebben toch ook een vlakke beitel! Dus in die zin is er geen verschil met de Ibex schaafjes met vlakke zool. Ik slijp deze schaafjes weliswaar ook op de Tormek maar uit de hand. De houder is voor dit werk te klein. Uit de hand gaat prima omdat het slijpvlak maar klein is. Daardoor zijn ze gemakkelijk uit de hand te slijpen en hoeft er niet al te veel kracht op te worden uitgeoefend.
    Het wetten doe ik óf met behulp van de lederen wetschijf (met een beetje pasta) óf op een goed stuk leer wat op een vlakke ondergrond ligt (zonder pasta). Na een paar bewegingen is de braam er af en is het vlak spiegelglad. Het handhaven van de juiste hoeken vereist misschien enige ervaring maar je moet de hand laten rusten op de steun, die in de juiste positie is ingesteld voor jouw hand. Ook hoef je er maar heel weinig van af te slijpen en omdat de steen watergekoeld is kun je het beiteltje rustig in de hand houden, die wordt nauwelijks heet.

Frits

3. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    De beitels zijn inderdaad wel vlak maar er is wel een ronding aan geslepen anders zou je alleen de buitenranden schaven. En met mijn vraag heeft betrekking op het behouden van de juiste ronding in het snijvlak.

Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt van de beiteltjes.

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik weet waarover het gaat, want ik heb dezelfde Ibex schaafjes.
    Ook al zou je een houder hebben waarin je deze kleine afmetingen kunt bevestigen, dan nog zal zo’n houder niet voldoen omdat die het slijpen van de ronding in de weg staat. Die houder werkt natuurlijk prima bij een rechte beitel. Maar zo’n houder is er (nog) niet en dus zou het op de manier kunnen zoals ik die eerder beschreef. Ik gebruik soms ook wel alleen een Kansas steen met slijpolie, dat werkt ook goed, tenminste voor een rechte beitel.
    Ik herinner me nu dat ik op het Amerikaanse forum (Maestronet) eens een bericht heb gelezen waar iemand met hetzelfde probleem zat. Hij had er een soort malletje voor gemaakt en die was heel simpel. Ik ga binnenkort eens even op zoek en als ik het heb gevonden zal ik er melding van maken. (Trouwens, ook de zoekfunctie op die website laat te wensen over dus kan misschien nog even duren).

Frits

5. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Misschien een kleine tip van mijn kant.

Je kunt je beitels, schaafbeiteltjes, ik bedoel de Ibex schaafjes heel makkelijk bijhouden, en dat geld ook voor gewone beitels en schaafbeitels.
    Hoewel ik zelf niet (meer) bouw heb ik nog een hobby en dat is koken, bij koken horen messen en ik heb een bloedhekel aan botte messen. Je schiet er mee uit, je staat je vlees, groente en zo meer plat te drukken en te vernielen dan dat je het snijd, kortom je staat te klooien. Een aanzetstaal bood ook al geen oplossing, je mes wordt wel scherp maar ik miste iets.

Tot ik de wetsteen her-ontdekte. Eigenlijk niet de wetsteen die bij de Gamma en Parxis ligt, die gebruik ik om te slijpen, het grove werk. Nee ik gebruik een Belgischblok, korrel 5000 a 6000 en het werk echt super. De messen zijn scherper dan voorheen.
    Ik kan inmiddels flinterdun snijden.

Echter een obsessie, scheermesscherp, je met je mes (beitel) kunnen scheren ging (nog) niet. Tot ik een site tegen kwam waar iemand zich scheert met een bijl, axe shaving heet het geloof ik.
    Wat je als laatste nog nodig hebt is een oude leren broeksriem en de rulle kant ga je behandelen met water olie en zilverpoets.
    Zelf heb ik een houten lat waarop ik en stuk leer heb gelijmd en behandeld met (rijtuig)olie, water en zilverpoetspasta. Daarop zet ik mijn messen voor een laatste keer aan en ik kan je garanderen dat ze scheermes scherp zijn, ik kan me er echt mee scheren.
    Natuurlijk ligt het ook een beetje aan de kwaliteit van het staal maar ik denk dat als je het een beetje bijhoud je de ibex schaafjes gewoon superscherp kunt houden door regelmatig op een Belgischblok te wetten en met een lederen band of schijf de beiteltjes tot hun optimum te wetten.

Maak je geen zorgen over of het slijpvlak convex, vlak of concaaf is, het maakt niets uit eenmaal scherp is scherp.

Remi

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik ben even aan de slag gegaan en heb het een en ander gevonden.
    Hierbij een link naar het betreffende Amerikaanse forum waar dit ter sprake kwam.

Iemand had er een oplossing voor bedacht: [​IMG]
    Dit is een staaf die gebruikt wordt bij het verlengen van een steenboor. Door nu de spleet passend te maken voor een beiteltje en te borgen, is er een beter houvast.

Maar al zoekende kwam ik ook terecht bij de Tormek natslijper, die ik ook in mijn bezit heb. Daar is een soort steun te krijgen die misschien heel goed dienst kan doen voor de beitels van de IBEX schaafjes!

Misschien dat er weer wat lezers mee geholpen zijn?

Frits

7. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Frits,

Zonder Tormek... De steun is te kort voor de zeer kleine beitels en dan nog de ervaring.

Remi

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Te kort? Wat bedoel je? De steun is nog langer dan de beitel zélf!

Frits

9. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Frits,

Bedankt voor het zoeken op het maestronet forum.
    Ik zat idd ook aan zoiets te denken, een verlenging van de beitel met een extra draaipunt ter hoogte van de lengte van de straal. en dan in combinatie met het steun voor de juiste snijhoek instelling.

@Remi
    Ik kan me wel vinden in je verhaal, maar alleen het deeltje dat het niet uitmaakt of je de beitel convex of recht slijpt kan ik niet helemaal volgen; als je een rechte beitel in een schaaf met een ronde zool zet dan schaaf je toch alleen maar met de zijkanten van de beitel omdat die onder de zool vandaan komen? of valt dat in de praktijk erg mee?
    Dat afwetten op een leren riem doe je met een tormek machine ook.

10. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Sorry Frits,

Ik ben niet duidelijk geweest. De standaard steun van de Tormek is denk ik te kort om de kleine beiteltjes te ondersteunen.
    Wel weer een heel goed idee om het beiteltje in die houder te plaatsen.

@peterN
    Over het convex, vlak of concaaf slijpen kom ik nog terug, daar ontbreekt me nu de tijd voor (ook vanavond denk ik) maar het gaat niet om de ronding van de beitel maar om de geslepen kant van de beitel. Dat deel wat je slijpt (wilt slijpen). Het hulpstuk van Frits lijkt me hierbij super handig.

Remi

11. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Nee, die eer komt mij niet toe. Dit hulpstuk kwam ik tegen op het Amerikaanse forum.

Frits

Deel Deze Pagina