smooth/cornerless violin

Discussie in 'Viool' gestart door when2345, 28 apr 2012.

  1. when2345

    when2345 Gert

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    5
    Homepage:
    Is er iemand onder u die ervaring heeft met het bespelen van een smooth/cornerless violin. Ik heb er onlangs een aangeschaft. (nog maar een week geleden) De klank komt op mij wat holler over. Graag hoor ik wat anderen van zo'n viool vinden. Met smooth bedoel ik een viool zonder de vier puntige uitstekende delen van de vioolkast. De twee violen links afgebeeld zijn smooth/cornerless violen.(gewone viool + altviool) Ik zou niet weten hoe men zo'n viool in het Nederlands noemt vandaar dat ik de Engelse benaming gebruik. De viool is gebouwd in China. Ik weet dat Simone Lamsma soms op een cornerless viool van Stradivarius speelt. (zie youtube) En dat klinkt geweldig.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ik vind ze niet mooi. Nicolo Guseto begon ermee, je hebt ook nog François Chanot die ze maakte.

    En ja dat hij niet zo klinkt zal misschien te maken hebben omdat het uit China komt? Ik weet namelijk dat ze best goed kunnen klinken.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ach Chris, wordt hier weer een vooroordeel gedebiteerd? Er staat in bijdrage #1 van When2345 anders nergens dat het instrument niet goed klinkt, er staat dat de klank "wat holler overkomt". Ja, het is een hoekloze viool. Waarom cornerless? Bij voetbal hebben ze het tegenwoordig toch ook over een hoekschop? Smooth slaat al helemaal nergens op.
    Als je het instrument van Lamsma op een wat grotere foto kunt bekijken, dan zie je dat de hoeken er zijn afgezaagd, er is "geknoeid" met de inleg. Vast een 19de eeuwse proefneming. Toen durfden ze dat nog... ;)
     
  4. when2345

    when2345 Gert

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    5
    Homepage:
    Bedankt voor de reactie chrish en Liuwe.
    Even wat uitleg:
    In mijn viool zit/zat in het bovenblad een flinke barst. Ik heb hem door twee vioolbouwers laten beoordelen. De eerste bouwer drukte op de barst en toen werd die alleen maar groter. Ze vonden het de moeite en het geld van het herstellen niet meer waard. Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt op de altviool. Maar ......... ik ontdekte, dat ik toch nog wel eens op een viool zou willen spelen. Deze "hoekloze" viool (eckenlose Violine Du. - Violon sans coins Fr.) heb ik voor een redelijk bedrag kunnen kopen. Omdat ik nog niet zo lang altviool speel, bespeel ik de viool voorlopig maar als een alt. (kwint te hoog - zijn er meer mensen die dat doen? ) Anders komt het niet goed. (wel met de viool, maar niet met mij) Meestal speel ik dan zonder bladmuziek. Je kunt er natuurlijk een c-snaar op laten zetten, maar ja, dan vind ik het eigenlijk geen "gewone" viool meer. Ik heb van de aankoop tot dusverre geen spijt. De viool met de barst hangt als herinnering aan de muur. De "nieuwe" speelt dus "de tweede viool". In dit geval de alt de eerste.
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De viool van Simone Lamsma is vermoedelijk oorspronkelijk niet als viool gebouwd maar als een kleine Gamba. Later is het instrument "verbouwd" naar viool. Het is wel een echte Stradivarius, de "ex Chanot-Chardon” Stradivarius (labelled Cremona 1718).
    Simone heeft de viool in bruikleen. De vorige eigenaar/bespeler was Joshua Bell.

    [​IMG]
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Maar hier is dan toch geen sprake van een Stradivari-viool? Wat maken we onszelf eigenlijk wijs? Je hebt een paar bladen van een Stradivari-gamba (is het zeker dat die Gamba van Stradivari was?Zijn er nog mallen van?), maakt daar een nieuwe krans bij (een gamba-krans is hoger), je maakt daar een nieuwe hals met krul bij (een gamba heeft geen vioolkrul), je plakt er een nieuwe zangbalk in, plakt op de hals een nieuwe toets en voilá, een Stradivari-viool!
    Of is het tóch een Stradivari-viool die in de 19de eeuw bij een "proefneming" is verminkt=de hoeken zijn er af gezaagd? Een gamba had gewoonlijk namelijk geen f-gaten!

    Kom jongens, als deze viool van een gamba is gemaakt, is het toch geen Stradivari-viool? Sterker nog, het heeft er, ook klankmatig, niks mee te maken! Wie houdt nou wie voor de gek? :|
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Volgens mijn informatie was het geen viola da Gamba maar een viola d'amore die later werd omgebouwd. Een andere visie is, dat Stradivarius deze hoekloze violen maakte uit een soort 'veiligheid' omdat de hoeken van een 'normale' viool nogal puntig zouden zijn waardoor kinderen die daarop spelen zich gemakkelijk zouden kunnen bezeren.
    Het door Stradivari gebouwde hoekloze instrument (Zie de label van de CD van Joshua Bell) ziet er wat anders uit dan de hedendaagse hoekloze viool, zoals die door Tim Phillips gebouwd wordt:

    [​IMG]

    Hier nog een afbeelding van de vermeende Strad hoekloze viool:
    [​IMG]

    Wat naar mijn mening wel een voordeel lijkt: de hoekloze viool is iets gemakkelijker te bouwen!

    Frits
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Over de kindvriendelijkheid van Stradivari is in de literatuur niks terug te vinden; van Stradivari's gedachten weten we trouwens helemaal niks, het enige handschriftelijke materiaal van hem gaat over reparaties en prijzen daarvan.

    Volgens Stewart Pollens is de viool van Simone Lamsma in 1681 als een hoekloze viola d'amore gebouwd en rond 1850 door de Parijse firma Chanot-Chardon tot een viool omgebouwd. De hals en krul zijn toen ook gemaakt. Om dit instrument nu een Stradivari-viool te noemen...
     

Deel Deze Pagina