Snaarhouder

Discussie in 'Viool' gestart door Jon de Gutser, 8 jun 2025 om 13:56.

1. Jon de Gutser

Jon de Gutser

Lid geworden:
    28 feb 2024
    Hoi, ik heb even een vraag, ik vind het leuk om zoveel mogelijk onderdelen van de viool zelf te maken, in dit geval de snaarhouder. Uit een vioolbouwboek heb ik begrepen dat de rand waarover de snaren lopen, moet worden uitgespaard, wat ik ook zo gedaan heb. De houtsoort is Ebben, mijn vraag is of dit gezien de houtdraadrichting wat met de lengte meegaat wel sterk genoeg zal zijn? IMG_6701.jpeg

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Als dat wordt uitgespaard loopt de nerf verkeerd! Het moet dan ook niet worden uitgespaard.
    Op de plaats waar die rand moet komen moet die worden weg gestoken uit de snaarhouder. Wanneer dat vakkundig wordt gedaan en er een groef is gemaakt die overal even diep en recht is, moet er óf een rand ebben worden aangebracht, óf wat ook fraai is een stuk been. Zowel het ebben als het been dienen exact te worden pas gemaakt om vervolgens te worden verlijmd. Bij het ebben moet dan de nerf in de lengterichting lopen. dus de snaren lopen daar haaks overheen. Bij het been is er geen nerf, dus daar speelt dat niet.
    Er zijn natuurlijk ook andere combinaties mogelijk zoals een ebben rand in een palissander staartstuk. Maar persoonlijk vind ik been in ebben altijd fraai. Ik heb er diverse gemaakt. Heb mijn pc niet ter beschikking anders had ik wat afbeeldingen er bij gedaan.
    Als de uren in rekening gebracht gaan worden im een dergelijk staartstuk te maken, wordt die bijna onbetaalbaar, maar het is prachtig om te doen. Een staartstuk wordt tegenwoordig machinaal gemaakt en kost daarom geen vermogen.

3. Jon de Gutser

Jon de Gutser

Lid geworden:
    28 feb 2024
    Bedankt voor je reactie Frits. Idd erg leuk om het zelf te maken, ik zal het randje gaan aanpassen. Even bekijken of ik Ebben of been ga gebruiken.

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik zou ook een beetje op het gewicht letten! Een te zware snarenhouder werkt als een demper. Stoer om zoiets zelf te maken: de machinaal gemaakte kosten in verhouding erg weinig. Ik heb zelf een lade vol ebben- en andere houten snarenhouders die van instrumenten komen die nu met een kunststof snarenhouder zijn uitgerust.

5. Jon de Gutser

Jon de Gutser

Lid geworden:
    28 feb 2024
    Bedankt voor je reactie Bert, Aan de achterkant van de snaarhouder kan ik nog hout wegnemen om het gewicht te beperken, ook weer niet te veel want er zullen volgens mij ook de nodige trekkrachten op komen. Fijn om over eventuele klankdemping te lezen, daar ben ik weer even verder mee. Ik hoor er alleen van op als beginneling dat er kunststof wordt gebruikt op een instrument dat het pure handwerk zo mooi uitstraalt.

Deel Deze Pagina