Snaarspanning

Discussie in 'Overig' gestart door Franz, 23 nov 2009.

  1. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Waar kan ik info vinden over de gemiddelde grootteorde van de snaarspanning , het gewicht/lengteeenheid, bij de 4 soorten vioolsnaren (GDAE) op hun voorbestemde toon gespannen?
    Er zijn natuurlijk veel merken van snaren, het gaat hier enkel over gemiddelden!

    Veel dank op voorhand voor een antwoordje

    Franz
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Franz,

    V.w.b. de lengte-eenheid is die in centimeters als afgeleide van de standaard meter. Maar de spanning wordt natuurlijk bepaald door de lengte tussen kielhoutje en kam. Het gewicht wordt daarbij nooit opgegeven, maar kan indirect worden afgeleid van de dikte of ‘gauge’.

    Slechts een paar fabrikanten geven informatie voor de spanning en samenstelling op voor de losse snaren:
    Savarez: http://www.savarez.fr/anglais/corelli_violin_alliance_vivace.html#
    Dan aan de rechterkant selecteren voor welk type snaar je de ‘tension’ wilt weten.

    Thomastik is een van de weinigen die een uitgebreide informatie geeft in een te downloaden folder voor de meeste strijkinstrumenten waar de spanning staat vermeld evenals de lengte van het instrument waarvoor de snaar is bedoeld. De eenheid kp die naast de Engelse lbs wordt gehanteerd, is mij niet duidelijk. (Misschien kilo poise?).

    Firma Jargar geeft alleen de diameters voor bepaalde snaren waarmee mogelijk een spanning valt te berekenen wanneer de gewenste frequentie en lengte (tussen kielhoutje en kam) worden gebruikt als variabelen.

    Pirastro geeft dan op pagina 2 van deze flyer aan, wat de tension is voor de drie verschillende snaren (viool).

    In het algemeen is er weinig informatie beschikbaar over de snaarspanningen!
    Toch hoop ik dat je hiermee weer verder kunt.

    mvg,

    Frits
     

Deel Deze Pagina