snaren en zweethanden

Discussie in 'Viool' gestart door Sunrise, 13 jan 2008.

1. Sunrise

Sunrise Johan Lommelen

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Een van mijn leerlingen heeft erg last van zweethanden. Hierdoor verslijten zijn snaren in de kortste keren (hij gebruikt nu de Dominant snaren van Thomastik) Enkel zijn G snaar houdt stand (omdat die zilveromwinding heeft).
    Mijn vraag: is er een type snaren voor hem dat zoveel mogelijk de Dominant snaren benadert en beter bestand is tegen zweethanden. Bestaat er nl. een zilveromwonden A snaar?

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Naar mijn weten bestaat er geen A-snaar met zilver omwikkeling. Mogelijk is een snaar met chroomstaal omwikkeling een goede oplossing. Een snaar die een beetje in de buurt komt van Dominant zou de Pirastro Aricore kunnen zijn. Deze heeft een kunststof kern met een chroomstalen omwikkeling. Een A-snaar met kunststof kern en omwikkeling met zilver heb ik niet kunnen vinden. De meeste A-snaren hebben toch een omwikkeling met aluminium. De Aricore is een van de weinige die de combinatie kunststof - chroomstaal hebben.

Mogelijk is het wat?

Frits

3. Violino

Violino Annemieke

Lid geworden:
    28 dec 2007
    Zou een snaar met een hydronalium omwikkeling ook misschien ook een idee kunnen zijn? Misschien dat die ook wat minder gevoelig is? (vb Thomastik Infeld)

hartelijke groet,

Annemieke

4. Sunrise

Sunrise Johan Lommelen

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Bedankt Frits en Annemieke. Ik zal het uitproberen.

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Hydronalium is een aluminiumlegering die hetzelfde probleem geeft bij zweethanden en dergelijke. Zilveromwikkelde A snaren bestaan niet; de snaar zou hetzij te zwaar, hetzij te dun worden. Wie last heeft van zweethanden kan het beste switchen naar een roestvrijstaal omwonden A snaar; b.v. de Pirastro Aricore A chroomstaal (kern van PET) of de Pirastro Obligato A chroomstaal (kern van PEEK) of eventueel Pirastro EudoxaChromcor (kern van staal).
    Veel fabrikanten brengen een zilveromwonden D en soms een titaniumomwonden snaar als alternatief voor hun alu omwonden D vioolsnaar. Het eenvoudigste alternatief is hier ook de Pirastro Aricore D chroomstaal.
    Voor de E kan meestal worden volstaan met een niet-omwikkelde, blanke stalen E; geeft ook die corrosieproblemen, dan kan een rvs omwikkelde E snaar worden gekozen, zoals de Pirastro No. 1 of de Thomastik Spirocore E chroomstaal. Er zijn nu ook titaniumomwikkelde E snaren (Thomastik) en massief-titanium E snaren verkrijgbaar, maar ik weet nog niet hoe die zich houden onder corrosieve vingertoppen.

6. Sunrise

Sunrise Johan Lommelen

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Hartelijk dank, Bert.

7. Violino

Violino Annemieke

Lid geworden:
    28 dec 2007
    Hmm, ik zal misschien beter voortaan bij dit soort onderwerpen mijn mond dicht houden. Meedenken is leuk, maar wanneer je het niet precies weet, is het niet handig en niet zo'n slim idee....

hartelijke groet,

Annemieke

8. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Beste Annemieke,
    Voel je niet bezwaard hoor; we leren allemaal van elkaar.

@ Frits,
    Ik zag te laat dat je de Aricore met chroomstaalomwikkeling al noemde. Deze snaren (viool A en D) zijn er ook met een alu omwikkeling; in de set worden ze ook met alu geleverd. Opletten dus dat je de goede met chroomstaal krijgt.

9. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    OK Bert. Nu snap ik het. Vond het al zo raar dat je nagenoeg hetzelfde verhaal had. ;)
    Maar gelukkig hadden we beide dezelfde keuze! :)

Frits

10. fiddler2007

fiddler2007 fiddler2007

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Hallo. Zelf heb ik geen zweet handen gelukkig, 10% van de mensen helaas wel, en vaak van een desastreus soort. Ik speel bij voorkeur op Chroom staal omwonden Thomastik stalen snaren. Echter haal ik als ik ze nieuw eropzet haal ik eerst een met zuurvrije amandel olie bevochtigd lapje langs de snaren (drogist 1,5 euro, en genoeg voor je hele leven). Die olie dringt dan tussen de windingen en zrgt dat er mindermakklijk ander vocht binnen dringt. Die truuk pas ik ook op (staalsnarige) gitaren etc toe. Groet, Nout

Deel Deze Pagina