Snaren enzo

Discussie in 'Viool' gestart door Elman, 22 apr 2010.

1. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Help, ik zie door de snaren het bos niet meer! Overal op het forum kom ik wat tegen maar ik mis een beetje een topic met allerlei info over snaren.

Ik ben even in de kast gedoken en heb de lege 'zakjes' gevonden waarin mijn (alt)vioolsnaren gezeten hebben.

Op mijn altivool heb ik dominant snaren van Tomastik zitten. Mn a-snaar ging paar jaar geleden kapot toen heb ik nieuwe a-snaar aangeschaft (dezelfde) maar ook Corelli crystal (medium). Deze is het echter niet geworden. Wel erop gezet maar vond hem minder mooi dan de dominant van Tomastik.

Op mn fabrieksviool heb ik Pirastro (synoxa) snaren zitten. Weet niet of deze origineel erop zaten of dat ik ooit 4 nieuwe snaren erop heb gezet. Zijn deze snaren uberhaupt wat? Ik moet een nieuwe d-snaar hebben (oink, 13 euro). Maar 4 nieuwe snaren zouden denk ik beter zijn. Maar dan zie ik alleen al dat die Pirastro er zijn in synoxia maar ook nog in Olive, Gold. Chromcor en Aricore. Hopelijk nemen jullie me het niet kwalijk dat ik hierdoor de weg een beetje kwijt raak en niet weet hoe welke type snaren klinkt.
    Ik denk dan heel simpel: die dominant snaren van Thomastik doen het goed op mn altviool, dan zal ik die voor mn viool ook maar aanschaffen.

Sowieso is elke info omtrent snaren welkom. Weet alleen van het bestaan van darmsnaren en stalen (omwikkelde) snaren, en kunstof snaren ook nog geloof ik.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk dat dit topic zo ontzettend breed is, dat het wel een heel lange verhandeling gaat worden over allerlei soorten en typen van snaren. Ik denk dat de meeste fabrikanten wel een website hebben waar nuttige informatie verkregen kan worden. Ook diverse webwinkels zijn soms zo summier in het geven van informatie dat je er daar niet achter komt waaruit de samenstellende componenten (kernmateriaal, soort omwikkeling e.d.) van een snaar bestaan en dat is toch wel een eerste vereiste om een keuze te kunnen maken.
    Om even te blijven bij de genoemde snaren van Pirastro: de Olive zijn super snaren die fantastisch kunnen klinken, maar mijn ervaring is dat ze vreselijk duur zijn en maar een heel kort leven beschoren zijn. Ik koop ze daarom al lang niet meer. (Schijnt te maken te hebben met de darmkwaliteit van de schapen, andersoortig voedsel o.i.d. heb ik eens ergens gelezen).

Voor de keuze van een juiste snaar zijn eigenlijk alleen maar algemeenheden te noemen, want een bepaalde snaar kan op een ander instrumenten heel anders klinken.

Voor viool heb ik goede ervaring met de Pirastro Synoxa en Aricore (beide met kunststof kern) die behoorlijk lang meegaan en nog te betalen zijn.

Voor altviool heb ik zelf op mijn instrument een goede klank met de Helicore snaren (D'Addario), dat zijn in een helixstructuur gedraaide staalkabels. Het voordeel is dat de snaarspanning relatief hoog is en bij een grote alt (grote lengte klinkende snaar!) is dat een voordeel vooral voor de C.

Anderen hebben voor hun alt veel baat bij de combinatie van:
    A: Larsen
    D, G en C: Evah Pirazzi (Pirastro), dus ook niet de goedkoopste! :)
    Alles kunststof kern.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Anders ook eens kijken bij Snaren op dit forum. Volgens mij is er ergens wel een link naar de website van deez' of geen.

Frits

3. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Alvast dank voor deze info. Als ik her en der op het forum nog meer info over snaren tegenkom zal ik het hier plaatsen. Wel goed om één verzameltopic te hebben met info over snaren.

De snaren zijn er vaak in dolce, medium, forte. Ik dacht in eerste instantie dat het te maken had met geluidssterkte maar het blijkt te maken te hebben met de trekkracht van de snaar. Maar wat betekent dit dan voor het geluid?

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, dat klopt het heeft te maken met de spankracht van de snaar die nodig is om een bepaalde frequentie te hebben. Hoe dikker de snaar hoe meer spankracht er nodig is. Dat is ook de reden dat de snaren van een contrabas een aantal mm’s dik is, anders komt er veel te weinig spanning op te staan en valt er niet op te spelen.
    Wat het voor het geluid betekent, hangt af van het instrument. Stel dat het instrument is uitgerust met ‘medium’ snaren, dan kunnen de twee laagste (of ook nog de drie laagste) snaren een hele toon lager worden gestemd. Wanneer het instrument bij het bespelen voor de eigenaar een mooiere klank geeft, kan dat een indicatie zijn dat de voormalige snaarspanning te hoog was voor het instrument. In dat geval zou met goed resultaat twee snaren kunnen worden opgespannen die een ietsje dunner zijn: de ‘dolce’-uitvoering. Andersom kan natuurlijk ook: een iets hogere spanning kan juist zorgen voor een mooiere klank.
    Dunnere snaren spreken makkelijker aan dan dikkere, maar hebben ook een wat scherpere klank.

Ik heb op een site van D’Addario wat gegevens over de spankracht per snaar gevonden. Ik heb een tabel gemaakt van twee typen en de spankracht van de varianten ‘dolce’ en ‘heavy’ met elkaar vergeleken, want het is wel eens aardig om nu eens met getallen te laten zien wat dan het verschil is. De oorspronkelijk tabel geeft de spankracht in de eenheid lbs, maar die zegt ons niets. Daarom heb ik meteen maar de conversie naar kg uitgevoerd, gebruikmakend van: 1 lbs = 0,45 kg.

Er zit tussen de dolce en de heavy-variant dus zo’n 5 – 6 kg verschil spankracht, afhankelijk van welk type snaar men heeft.

Deel Deze Pagina