Snaren gaan regelmatig los

Discussie in 'Overig' gestart door Deanone, 15 dec 2009.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hallo allemaal,

    Ik wil jullie eens je mening vragen.
    Ik heb een huurviool. Het is nu al 2 keer gebeurd dat de snaren losschieten en loshangen of er helemaal afgeschoten zijn.
    Waar kan dat allemaal aan liggen?

    Vanavond was het weer zo. Gelukkig was mijn viooljuf nog op haar werk. Ik mocht van haar meteen komen. Zij heeft ze er weer opgelegd en de viool gestemd. Ik ben helemaal blij dat ze het wou doen!
    Maar... oh.. wat kun je toch balen als je wil gaan oefenen en de snaren eraf liggen. De vioolbouwer heeft me de vorige keer uitgelegd hoe een snaar erop te leggen. Maar toch durfde ik het daarstraks niet aan. Ik was toch bang dat ik een snaar de hard aan zou draaien en die zou knappen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Deano,

    Je reactie vermeldt niet wáár de snaren zijn losgegaan. Dat kan namelijk op twee plaatsen: aan het staartstukeinde of bij de stemsleutels. [de derde mogelijkheid dat de snaar gebroken is, laat ik buiten beschouwing].
    Laten we eens aannemen dat het de stemsleutels zijn die steeds weer losschieten. Dan zou ik de vioolbouwer van wie je hem hebt gehuurd het probleem voorleggen en hem eens laten onderzoeken of de sleutels wel goed passen. Het kan ook te maken hebben met de lage luchtvochtigheid nu, waardoor krimp optreedt die de sleutels doet losschieten. Maar dat doen ze zeker wanneer ze niet goed passen.
    Anderzijds kan het natuurlijk geen kwaad om zelf een snaar (of meerdere) op te spannen, want eens zal dat moment toch aanbreken. Als dat een moment is waarop er een snaar op móet en je zit te stuntelen, kun je dat moment maar beter vóór zijn. Op dit forum zijn al heel wat reacties te vinden over het opwinden van snaren en waarop je moet letten (kam moet recht blijven enz.).

    Frits
     
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Frits,

    De snaren waren bij de stemsleutels losgegaan.
    Ze waren niet gebroken, maar gewoon los.

    De vorige keer heeft de vioolbouwer de snaren er opnieuw opgelegd. Hij heeft me laten zien hoe dat moet. Maar toch durfde ik er gisteren niet aan. Ik was bang ze te strak op te draaien en dat ze zouden breken.
    Volgens hem had het met de luchtvochtigheid te maken. Maar ik vraag me af waarom de snaren van mijn viool afschieten en bij die van mijn dochter niet. Dan zou dat bij haar toch ook moeten zijn?

    Ik zal eens zoeken hier op het forum op snaren opwinden. Ik zal er zeker wijzer van worden!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Hoi Anouschka,

    ik heb ook even voor je gezocht en vond in ieder geval dit.

    Er zijn nog andere reacties over dit onderwerp maar dan kost het wel even tijd om ze te vinden, omdat de zoekfunctie niet echt goed werkt (vind ik).

    Frits
     
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Frits,

    Ik heb dat draadje over opspannen gelezen. Vooral het begin.
    Maar eigenlijk he, zouden vioolbouwers een cursusdagje of oefendagje moeten organiseren voor beginnende vioolspelers. Want ik vind het toch wel nodig dat je zoiets kunt.
    Je leert het toch het beste door het te doen en dan met een meester erbij die je aanwijzingen kan geven. Evenals het stemmen van een viool.
    In de vioolles is daar weinig tijd voor vind ik. Tenminste, ik krijg graag uitleg over de muziekstukjes die ik speel en thuis mag oefenen.

    Wordt zoiets wel eens gedaan? Een soort van cursusdagje snaren spannen en viool stemmen?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Hoi Anouschka,

    Wanneer het gaat om hoe een snaar dient te worden verwisseld en waar je dan zoal op moet letten denk ik toch dat de docent hiervoor de aangewezen persoon is. Ik zelf heb heel lang geleden van mijn vioolleraar geleerd hoe je de hand om de krul kunt leggen om te dienen als steun voor het stemmen. Dat was dan voor de drie snaren steeds weer een beetje anders maar wel volgens een bepaald systeem. Bij de G bijvoorbeeld moeten de duim en wijsvinger om de stemsleutel heen terwijl de pink zich om de winding van de krul legt waardoor steun ontstaat. Wanneer je de achterliggende gedachte begrijpt ga je het ook toepassen. (De E gaat dan met de fijnstemmer).

    Ook heb ik van mijn leraar geleerd, dat de snaar nét een beetje tegen de wang aan moet lopen waardoor de stemsleutel zichzelf vast zet. Zoals is te lezen in de door mij aangegeven link, is niet iedereen voorstander van deze methode, maar dat mag natuurlijk. Ik vond het toen ik met vioolles begon (ik was toen een jaar of zeven) een heel aannemelijk verhaal wat ik nog steeds toepas.

    Ook is mij goed verteld waarop ik moest letten bij het opnieuw een snaar opspannen, met name het in de gaten houden van de juiste stand van de kam.
    Dus samenvattend als antwoord op je vraag: nee een cursusdag voor de boven beschreven verrichtingen heb ik nog nooit gegeven. Ik denk ook niet dat het nodig is, omdat zoiets tot de taken van de docent behoort. Heeft eigenlijk ook niet zo veel met het echte vioolbouwen te maken.

    Frits
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hm... wat de juf ooit wel zei was dat je b.v. leert stemmen wanneer je de klanken van de noten ofwel tonen goed herkent. Dus dat duurt nog wel even. Ik heb nog maar 11 lessen gehad. (ik speel nu met 3 vingers en soms 4)
    Anderzijds... ik voel me nu afhankelijk van een ander wat snaren erop leggen ofwel spannen en ook met het stemmen van de viool.
    Ooit las ik hier dat men hier niet zo is voor een vioolstemapparaatje (tuner?). Zou dat mij in het begin kunnen helpen met stemmen?
    Ik hoor nl. wel wanneer een toon niet goed is. Maar 'm zelf goed krijgen dmv stemmen is me nog niet gelukt. Ik betwijfel of ik wel hoor wanneer de toon goed is of bijna goed.

    Wat het spannen van snaren betreft. Eigenlijk zou ik gewoon een viool moeten kunnen lenen die eigenlijk toch niet meer gebruikt wordt en daarop kunnen oefenen. Met gebruikte snaren dan wel. (geen nieuwe dus :p )Want men kan het voordoen. Ik leer het toch het beste door te doen. Ik zal dat eens een keer bij de vioolbouwer op het woord gooien als ik daar ooit ben. Misschien mag ik er eentje lenen? Doen ze toch ook als je een nieuwe viool wil en die uit wil proberen? Afijn, dat houd ik in gedachte.

    Morgenavond weer les. Ik hoop dat mijn juf mijn viool weer goed kan laten klinken. Ik heb daar alle vertrouwen in. Want ze kan erg goed stemmen. :)
     
  8. YvonneM

    YvonneM

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    2
    Hallo,
    mijn snaren zijn ook steeds los, komt door de weerverschillen, dan weer koud en zo.
    lastig om dan te stemmen. maar met veel geduld lukt het wel.
    succes.

    ;)
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Nu we de temperatuur in de woonkamer constanter houden, lijkt het goed te gaan. Maar ik zal dat maar heel snel afkloppen!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Het is ook en vooral de lage RH (=relatieve vochtigheid) die er voor zorgt, dat er krimp optreedt overdwars in de stemsleutels en in mindere mate in de gaten die in de wangen van de stemsleutelkast zitten. De sleutels willen dan nog wel eens losschieten. Dat gaat weer over wanneer de RH weer in de buurt van de 45% (of hoger) komt.

    De reactie van YvonneM geeft aan dat ze het instrument in een omgeving heeft met nogal wisselende temperaturen. Dat lijkt me zeker geen goede plek mede in combinatie met de wisselingen van de RH. Wanneer een instrument binnenshuis is, lijkt me dat er niet zulke temperatuur schommelingen zijn, maar misschien koelt het 's nachts behoorlijk af en wordt er niet of nauwelijks gestookt? Ik weet er het fijne natuurlijk niet van.

    Frits
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    De omgevingstemperatuur heeft toch ook wel invloed op de luchtvochtigheid in die ruimte? (bij ons de woonkamer dus)

    Wij hadden in december de allesbrander ook wel eens aan. Heel waarschijnlijk heeft dat de lucht nog droger gemaakt.
    Dan ook de vrieskou erbij wat ook droge lucht is.
    Ik hoop echt dat het nu beter blijft gaan de luchtvochtigheid door minder temp.schommelingen beter blijft.

    Zegt het vaak losschieten van de stemsleutels ook iets over de kwaliteit van de viool? of toch niet?
     
  12. bertbrink

    bertbrink

    Lid geworden:
    20 jan 2010
    Berichten:
    5
    Het veel losschieten van sleutels zegt ook wel iets over de viool. Afgezien van vocht en temperatuur is het juist passen van de sleutels iets waar wel eens iets aan mankeert. Sommige verhuurders van violen verhuren de viool "zoals deze is ontvangen" (veelal een chinees instrument via een importeur). Met kanttekening dat uit China prima instrumenten vandaan KUNNEN komen. De verhuurder doet vervolgens helemaal niets aan het instrument. Wat de huurder krijgt is het goedkoopste instrument en die instrumenten hebben regelmatig problemen met sleutels.
    Uiteraard geldt dat lang niet voor iedereen.
    Bert Brink (nu wijzer geworden na diverse ellende met beunhazen).
    :/
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Welkom op dit forum Bert!

    Ik zou dit wat genuanceerder willen benaderen: los schietende stemsleutels zeggen niets over de kwaliteit van de viool!! Een zeer goed instrument kan evengoed te maken hebben met los schietende stemsleutels. Daar hoort ook zeker bij de invloed van de omgevingscondities zoals temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Deze zaken gelden voor ieder instrument wat van houten onderdelen is gemaakt. Het euvel zegt veel meer over de werking van het materiaal en/of het slecht ingepast zijn van de sleutels. Bij (te) vers hout treedt er nog wel eens meer werking op dan bij ouder hout. Dat geldt voor zowel de sleutelgaten in de wang van de krul als voor het materiaal van de stemsleutels zélf. Mogelijk dat vooral instrumenten (en dus ook de krul) van Chinese afkomst vervaardigd zijn van hout wat nog niet zo lang geleden toebehoorde aan een levende boom?
    Een verhuurder behoort naar mijn mening een instrument af te leveren waarvan onder andere de stemsleutels goed zijn ingepast.

    Frits
     
  14. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ik weet niet precies of de open dag van NoName#2 hier ook voor bedoeld is, maar dat zou je kunnen vragen natuurlijk. De open dag is op zaterdag 23 Januari 2010 van 13:00-17:00.

    En je zou ook een les voor de webcam van haar kunnen volgen: [website op verzoek verwijderd]

    Groetjes Marike
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Tegen de afgelopen droogteperiode waren veel krullen/sleutels van violen.alten en celli niet bestand voor wat betreft losschieten.
    Van een verhuurder van strijkinstrumenten mag worden verwacht dat sleutels normaalgesproken niet steeds losschieten, c.q. dat er iets aan wordt gedaan als een instrument daar last van heeft.
    Ook redelijke instrumenten uit China vragen wat betreft sleutels aandacht bij het speelklaar maken; in een enkel geval moeten er zelfs nieuwe in. Reden te meer om een instrument te huren bij een vioolbouwer die ook kan repareren.
    Verder mag niet altijd de schuld aan het instrument worden gegeven. Ik verhuur honderden instrumenten, waarvan bij terugkomst nogal eens de snaar verkeerd blijkt opgewonden, de sleutel "gesmeerd" blijkt te zijn met grafiet of zelfs kaarsvet of beschadigd met een overdosis schoolkrijt.
    Nieuwe instrumenten van relatief jong hout, gecombineerd met sleutels van (ebben)hout dat te zacht is en onvoldoende lang heeft gelegen zullen eerder last hebben van losschietende sleutels dan oude instrumenten met perfect ingepaste sleutels van goede kwaliteit.
     

Deel Deze Pagina