Snaren reinigen

Discussie in 'Cello' gestart door Giovanni Haag, 13 feb 2015.

  1. Giovanni Haag

    Giovanni Haag

    Lid geworden:
    7 feb 2015
    Berichten:
    6
    Ondanks het elke keer na het spelen afvegen van de hars, blijft er na verloop van tijd toch een laagje op de snaren zitten. Ik heb nu Saitenreiniger aangeschaft (merk: Petz) en toegepast. Gaat goed, maar zouden de snaren er niet onder lijden?
    (Ik ben nieuw op het forum en nog maar net lid, stel me kort voor: speel al 60 jaar cello, vanaf m'n achtste - is dat ook meteen duidelijk. Woon sinds pensioen in een klein dorp in Duitsland, buurt van Trier. Speel nu vaak met blazers, want "Streicher gibt's hier kaum". Heb de snarendiscussie met veel belangstelling gevolgd, speelde altijd op Thomastik, zowel Spirocore als Dominant, en op Jargar. Larsen was voor mij nieuw (tja, ook duur), maar er lijkt een nieuwe wereld open gegaan).
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Zowel Jargar als Larsen snaren hebben een stalen kern. Die zal niet worden aangetast in tegensteling tot een kern van (schapen)darm.
     
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    ik doe het met brillendoekjes van de Lidl.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De meeste snarenreinigers hebben alcohol als basis: de alcohol lost de harsresten op. Wees voorzichtig met alcoholhoudende vloeistoffen bij een strijkinstrument (al dan niet drinkbaar!) want Spirituslak lost er in op en Olielak kan er wit van uitslaan. De brillenpoetsdoekjes van Aldi of Voordeeldrogist (toch beide Duitse uitvindingen) zijn volgens mijn opticien absoluut ongeschikt voor het poetsen van (gecoate) brillen, maar blijken in de praktijk erg handig bij het schoonpoetsen van snaren: ze bevatten een vleugje alcohol maar druppelen niet op het instrument.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Giovanni, ook van mij een welkom. Leuk dat je mee doet en onze verhalen over snaren volgde (' ... nieuwe wereld open gegaan ...' schijf je!).
    Met een oude lap maak ik consequent de snaren schoon na het spelen (en gebruik niet al teveel hars). Daar red ik het redelijk goed mee. (Met alcohol wel eens een keer extra gedaan). Hierboven lees ik bruikbare tips om het zo nu en dan met alcoholhoudende (niet lekkende) doekjes te doen. Dat lijkt me voor incidentele schoonmaakbeurt niet gek.
     
  6. Giovanni Haag

    Giovanni Haag

    Lid geworden:
    7 feb 2015
    Berichten:
    6
    Hartelijk dank voor al deze tips. Dat ik na zo lang al cello spelen nog wat nieuws kan leren. Maar.... de oude lap voor dagelijks gebruik vind ik uiteindelijk niet voldoende, de Aldi-doekjes op den duur ook niet (misschien dan toch naar de Lidl :)) edoch 1x per 2 weken de snarenreiniger blijkt effectief.
     

Deel Deze Pagina