Hallo, Ik wil op mijn viool de snaren vervangen. Maar doe ik dat, net als met stemmen, in een bepaalde volgorde? Eerst de buitenste en dan de middelste? Of maakt het niet uit met welke snaar ik begin? Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Alle snaren eraf (denk om de stapel!!), dan eerst de G, vervolgens de e, dan de d en als laatste de a. Je gaat dus van de stemsleutel die het dichtst bij het bovenste kielhoutje zit naar de stemsleutels dichter bij de krul. Zo zitten de andere snaren je ook niet in de weg. Maar als je bang bent voor het omvallen van de stapel en je liever de andere snaren op spanning laat zitten, dan weet ik geen vaste volgorde. Normaal vervang je ook gewoon de snaar die is gebroken en dan maakt het niet uit welke snaar dat is.
Ik wil ze niet allemaal tegelijk eraf halen. Maar die volgorde die jij noemt kan ik wel aanhouden met het verwisselen. Ik heb bij mijn andere viool nl. ook al eens snaren vervangen. Ik was blij dat ze erop lagen maar moest de e nog doen. Toen had ik al zoiets van; Had ik de e niet beter voor de a kunnen verwisselen? Dus deze volgorde G, E, D, A. Dank je wel voor je antwoord!
vergeet niet dat vrijwel zeker je kam naar voren zal gaan dus goed in de gaten houden, zal niet de eerste keer zijn dat die omvalt.
Hm... bij mijn oude viool trokk mijn juf de kam ook al iets rechter toen ik de snaren vervangen had. Dus dat is een goeie tip chrish! ik dacht er even niet meer aan! Bedankt!
Denk eraan dat de kam niet alleen recht moet staan maar ook op de juiste positie. De juiste positie wordt aangegeven door de inkepingen aan de binnenzijde van de f-gaten. (Bij sommige instrumenten gaat dat niet op). Wanneer de kam goed is gesneden moeten de voetjes precies aansluiten aan het bovenblad. De kam maakt dan aan de staartstukzijde precies een rechte hoek met het blad. De kant aan de toets staat dan scheef, dat moet ook! Wanneer alle snaren vervangen dienen te worden houd ook ik de volgorde aan die Chris heeft genoemd. Of de D eerder komt dan de A maakt niet uit. Controleer ook even of de afstanden tussen de snaren op de kam exact gelijk is, anders speelt dat zo rottig. Wat ik altijd doe wanneer er snaren vervangen worden, even met een potloodstift (0,5 mm) wat grafiet aanbrengen in de kerf van het kielhoutje, dan kan de snaar daar vrij bewegen en gaat daar in ieder geval niet breken. Frits
Hoi Frits, Een domme vraag misschien. Ik vergeet het steeds! Mijn oude viool krijgt mijn dochter. (ook een goeie viool hoor) Ikzelf heb de "oude" viool van mijn juf overgenomen. Zij heeft een andere omdat zij met optredens een viool met meer volume nodig had en na 20 jaar erop spelen waarschijnlijk wel wat anders wou. Ik ben heel blij met deze viool! Maar... ik vervang de snaren omdat deze mij niet bevallen. Maar... mijn oude viool, nu mijn dochters viool... die A-sleutel... die wil gewoon niet meer draaien. Wat moest ik daar nu weer aandoen zodat hij weer wel draait? Ik heb eerder nooit problemen gehad. Maar het is iets van de laatste pakweg 2 maanden. Hij moet ook weer niet te gemakkelijk draaien. Maar liefst precies goed, zoals van te voren. Ik zal bij mij meteen wat grafiet aanbrengen met een potloodstift in het kielhoutje! Ik ga de snaren verwisselen op een rustig moment en zal jullie adviezen opvolgen! Dat moet het toch goed gaan he. Met mijn oude viool ging het ook goed. Netjes gedaan, zei mijn juf. Maar ze bekeek ook meteen of de kam nog goed stond. Edit: Frits, ik heb even gekeken bij de viool van mijn dochter. (die ligt hier naast me) Weer wat geleerd! De kam staat precies gelijk met die inkepingen aan de kant van de kam! Ik wist dus echt niet dat je daaraan kan zien hoe de kam moet staan! Handig!! Bedankt voor de tip!
Ik ben niet helemaal volledig geweest merk ik nu. Wanneer je het midden van de kamvoetjes neemt moet een denkbeeldige lijn gaan door de f-kerf. Dus niet de voor-of achterzijde van de kamvoetjes moet gelijk op staan met de f-kerven, maar het midden van de kamvoetjes. Het hangt ervan af of de stemsleutel nog wel goed past. Past die niet meer, dan is de enige remedie dat je er mee naar de vioolbouwer gaat die er een nieuwe in past of de huidige passend maakt. Een niet goed passende stemsleutel gaat nooit door bijvoorbeeld sleutelzeep weer goed passen. Past de sleutel op zich nog wel goed, dan kan sleutelzeep hem weer gangbaar maken, zodat hij wil blijven zitten en toch ook verdraaid kan worden bij het stemmen. Op afstand kan ik zo niet zien wat er aan de hand is. Ik zou daarom adviseren laat er even naar kijken, misschien is het zo verholpen.
Dank je wel Frits! Ik moet binnenkort toch terug naar de vioolbouwer (Pot & van Dalen in Breda) want van de nieuwe koffer van Debbie ontbreekt een dopje. Dat gaat op tafel wel krassen geven. Dus daar moet ik toch nog mee terug. Ik heb de snaren daarnet vervangen! Oh, ik ben zo blij dat ik ze erop heb liggen! De snaren die erop lagen waren volgens mij al veel gebruikt. Ik had gewoon niet echt grip met mijn stok erop. Op deze snaren wel! Naar mijn idee zijn sommige snaren gladder. Ben jij het daarmee eens Frits? Ik heb er nu Obligato's opgelegd. Alleen de E is een euduxa. Want die heeft een lusfijnstemmer.
E snaren met lus zijn van feitelijk alle merken en typen te krijgen, zodat je je echt niet hoeft te beperken tot Eudoxa, hoewel de Eudoxa E (staal/alu-omwoeld) voor veel instrumenten vaak een heel goede keus is (zowel met kogel als lus)
Volgens mijn juf heeft de Eudoxa een zachte klank. Maar... ik vind 'm niet echt zacht. Ik weet dat de Obligato E zachter klinkt. Tenminste, op mijn oude viool wel. Maar.. is die er ook met een lus? Ik ben die nog niet tegengekomen. Wanneer moet een kam vervangen worden? Ik zag bij deze kam kleine inkepingetjes waar de snaar zit. Hoe diep mogen die zijn? Wanneer is het echt nodig een nieuwe kam te laten plaatsen?
Of sommige snaren gladder zijn dan andere weet ik niet, het komt me vreemd voor. Zou het kunnen liggen aan de snaren die er op zaten, waar de omwikkeling een ietsje beschadigd was? Die zijn dan je referentie geworden en dan voelt een nieuwe set al gauw gladder. Euduxa ken ik niet, je zult wel Eudoxa bedoelen, een serie van Pirastro, met snaren die een kern van schapendarm hebben, behalve de E natuurlijk. Een nieuwe kam: * indien kromgetrokken * ergens gescheurd is * voetjes niet meer passen * soms om een andere klank te krijgen, meer of minder demping * wanneer de snaren wat hoger gewenst worden moet er ook een hogere kam op * soms is het materiaal van de kam toch wat zachter (binnen de esdoorn serie) en is het beter om eens een hardere te proberen
O ja, ik bedoel Edoxa! (even op het zakje gekeken) Het valt mij op dat ik op deze snaren niet wegglijd met de stok en met die snaren die er eerder op lagen wel. Dit lag erop: A: Dominant D; Vision G; Dominant E; Vision De Obligato's spelen ook zowiezo veel fijner! Wat de kam betreft... ik laat deze gewoon zitten. Ik merk geen problemen. Mocht dat ineens zo zijn, dan kan ik hem latijd nog laten vervangen. Ik denk ook niet dat mijn juf mij een viool verkoopt waar ik zoveel aan zou moeten veranderen.