Snaren zo mooi als een spiegel na schoonmaken met Pirastro snarenreiniger.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 12 okt 2015.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Na mijn cello lekker te hebben gepoetst met viol had ik besloten ook mijn snaren eens grondig schoon te maken met Piastro snarenreiniger.

    Na het cello spelen veeg ik mijn snaren altijd schoon met een zachte doek om zoveel mogenlijk hars resten te verwijderen.
    Maar ondanks het poetsen viel het mij op dat er op de C en G snaar, een behoorlijke laag hars vormde die zich niet meer liet weg poetsen.:mad:
    Deze kon ik alleen nog weg krabben met mijn nagels.
    En dat gekrab met mijn nagels leek mij niet een goed idee.:confused:
    Dus samen met de viol een flesje Pirastro snarenreiniger gekocht en mijn snaren een grondig gepoetst.

    Ooh wat heerlijk die mooie glimmende snaren , wat zullen die weer mooi spelen (dacht de leek):rolleyes:
    Dus leefde ze zich lekker uit met de Pirastro snarenreiniger :D
    Maar....aaah wat gebeurd er nu? mijn stijkstok glibberd alle kanten op :eek:
    Die mooie harsloze snaren , zo prachtig als ze er uit zien...... zo moeilijk en rottig spelen ze:(
    En het duurde even voor ik mij realiseerde dat ik moest harsen, harsen en nog eens harsen
    voor die mooie glimmende snaren weer enigszins bespeelbaar waren.
    En nu zijn die mooi gespoetste snaren weer net zo lelijk als voor de poetsbeurt :D
    Lelijk, ja dat is zo, :p maar ze zingen nu wel weer de sterren van de hemel ;)
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    En de moraal van dit verhaal ..................?

    Ronald
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bereid je altijd goed voor, verdiep je in je cello of viool en probeer in te schatten wat de gevolgen kunen zijn van wat je gaat doen aan onderhoud.
    Ik had mij totaal niet gerealiseerd dat de snaren na de poetsbeurd spiegelglad zouden zijn.
    En daar kwam ik pas achter tijdens de repetitie , en dat was niet bepaald handig :confused:
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Marlous,

    Nothing personal, maar ik vroeg me alleen af welke conclusie ik uit je verhaal moest destilleren. Dus snaren wel of niet schoonmaken. Ofwel schoonmaken, maar vervolgens je stok harsen.
    Overigens herken ik je ervaring niet: normaliter veeg ik de snaren droog schoon, maar een enkele keer gebruik ik iets als een brillendoekje. En vervolgens spreken de snaren 'gewoon' weer aan. Zonder extra te harsen. Ik vraag me dan ook af of er überhaupt wel (voldoende) hars op het haar van je strijkstok zat.

    Ronald
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die Pirastro 'string cleaner' is voornamelijk alcohol (Ethanol) dus een brillendoekje (met een beetje alcohol) doet precies hetzelfde.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Met een brilledoekje kreeg ik het er niet af.
    De snarenreiniger werkte perfect, maar ik had niet verwacht dat het zo perfect zou werken.

    En ja ik hars mij strijkstok best flink, alleen nu leek het wel of de snaren een groot deel van de hars absorbeerde.
    Maar goed na 3 keer opnieuw harsen is het nu weer in orde.
    Is het eigenlijk wel nodig om je snaren schoon te maken?
    En hoe bepaal je of het tijd is voor een schoonmaakbeurt?
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    2, 3 of zelfs 4 brillendoekjes. wil nog wel eens helpen aangezien spiritus/pure alcohol en een beetje (heel klein beetje) onvoorzichtigheid veel schade kan aanrichten.

    Je viool beschermen met een theedoek, daarover huishoud folie en dan met een in alcohol gedrenkt wattenstaafje/doekje. En je kunt het schoon krijgen zonder je instrument te beschadigen.

    Overigens, neem het staartstuk ook eens mee (zelfreflectie).

    Remi
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bezint eer ge begint (met pirastro snarenreiniger);)
    Maar ja, wel zuur, heb je net zo hard gewerkt om het mooi schoon te krijgen...:(

    Gewoon snaren met een apart doekje afnemen en om de zoveel tijd eens voorzichtig met een brillendoekje en inderdaad uitkijken met mogelijk alcoholdrupjes. Klankkast afschermen met een doek werkt al goed genoeg, want mijn brillendoekjes zijn niet zo heel erg vochtig.

    Snaren met flink wat hars erop doet de toon gauw krassen, heel irritant. Dus snaren afvegen is de moeite helemaal waard! Ik wil kunnen beginnen te spelen met afgeveegde snaren.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik kocht mijn brillendoekje ruim vijftien jaar geleden voor tien gulden, bij de opticien. Dit doekje neemt door zijn speciale structuur vet op. Af en toe was ik het uit in Dreft afwasmiddel. En dan kan het weer een tijdje mee. Wel na iedere speelbeurt gebruiken natuurlijk. Een gewone schone stofdoek die ook altijd in mijn koffer zit en die ik gebruik om de viool schoon te maken. Kan natuurlijk ook gebruikt worden voor de snaren als er niet teveel hars op zit. Zaak is wel, als vaste gewoonte na ieder speelbeurt schoonmaken. Dus viool, snaren en strijkstok.

    Ook de snaren even afvegen waar geen hars zit. Dus waar de vingers worden geplaatst. Dit is volgens mij een behoud van de snaren. Dit berust niet op proefondervindelijk onderzoek.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    ... of waren de snaren nog een fractie vochtig?
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Nee dat lijkt mij niet.
    Ik speelde de dag na het schoonmaken voor het eerst weer op de cello.
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik begrijp het. 't Was een vraag voor de zekerheid (stel dat je direct na reinigen was gaan spelen).
     

Deel Deze Pagina