soft A-snaar cello

Discussie in 'Cello' gestart door Joris, 24 sep 2012.

  1. Joris

    Joris Joris

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    10
    Op mijn cello heb ik op het moment Pirastro Evah Pirazzi Soloist A-, D- en G-snaren, en een Helicore C-snaar. Over het algemeen ben ik daar erg tevreden over, maar er is een ding dat me een beetje stoort. Mijn A-snaar klinkt erg krachtig en helder en daar heb ik op zich geen bezwaar tegen, ik vind het wel mooi. (Ik heb overigens een Belgische kam, en ik heb begrepen dat het effect van een Belgische kam inderdaad kan zijn dat het bovenregister wat luid klinkt.) Maar soms stoor ik me een beetje aan de overgang van de D- naar de A-snaar en vind ik het lastig om de klank homogeen te houden bij een snaarwissel. Bij andere snaarovergangen heb ik daar geen last van. Nu is mijn vraag: is het te verwachten dat met een 'soft' A-snaar (bijvoorbeeld Evah Pirazzi soft) de A-snaar wat milder van klank wordt en mogelijk beter bij de D-snaar past? En is het een bezwaar om één 'soft' snaar te gebruiken en de andere snaren 'medium' te houden?

    Groeten,
    Joris
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.275
    Homepage:
    Joris,

    het is moeilijk te zeggen of een Pirazzi soft het gewenste effect geeft. Overigens betekent een 'Pirazzi soft' niet dat het geluid dan ook 'soft' is, maar dat de spankracht lager is dan bij een 'heavy' of 'medium' type. De Belgische kam maakt ook de discant wat helderder allemaal. Een bekend gegeven is verder dat de Soloist-A een helderder klank geeft dan bijvoorbeeld een Larsen A.
    Er zijn diverse combinaties in gebruik tussen Helicore (met een vrij hoge spankracht) voor de C en G en Evah Pirazzi D en A. Hoe meer tensie (spankracht) hoe helderder de klank. Een 'high tension' voor de A is dus voor jouw cello misschien niet de juiste keus en zou een 'soft' mogelijk beter kunnen zijn. Het is geen garantie, want er zijn vele andere veranderingen mogelijk die ook effect hebben. Een andere kam is al genoemd, maar het verplaatsen van de stapel is ook een mogelijkheid. Echter met dit soort ingrepen moet je naar de vioolbouwer en dat heeft ook weer zijn prijskaart.

    Het hangt ook af van de grootte van het instrument: een 3/4-cello heeft een kortere snaarlengte dan een 4/4. Dat betekent dat een 3/4-instrument met een lagere totaalspanning 'werkt' dan een 4/4-cello. Bij een 4/4- zou je dan eigenlijk geen 'soft' moeten hebben anders heb je te weinig spanning op de snaren. Het is overigens ook nog de vraag of er wel 'soft' snaren te krijgen zijn. Ik dacht dat er alleen medium en heavy te krijgen zijn.

    Verder kan het altijd zo zijn dat een geleidelijke overgang tussen de D en A niet goed mogelijk is, omdat dit de eigenschap van het instrument is.

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    De gewone EVAH Pirazzi (niet de solo) is gewoon in de handel in soft en ja, dat zou ik zeker eens proberen. Een Cello vraagt om het uitproberen van verschillende typen en merken; er zijn cellisten die vier verschillende merken/typen snaren door elkaar gebruiken als ideale combinatie. i.p.v. Pirazzi soft zou je ook kunnen experimenteren met Larsen soft en Kaplan soft.
     
  4. Joris

    Joris Joris

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    10
    Frits en Bert, dank voor jullie uitgebreide antwoorden.

    "Bij een 4/4- zou je dan eigenlijk geen 'soft' moeten hebben anders heb je te weinig spanning op de snaren." Frits, bedoel je in deze zin 3/4 in plaats van 4/4? Dan begrijp ik wat je bedoelt. Ik heb een 4/4 cello, dus ik hoef me denk ik geen zorgen te maken om een te lage spanning bij een 'soft' snaar.

    Overigens had ik voorheen naast een C ook een G van Helicore, maar ondanks dat ik die mooi vond klinken ben ik toch overgegaan op een Pirazzi G, vooral omdat ik vond dat de Helicore G's erg snel sleten (de omwinding raakt snel onregelmatig verdeeld en de enige snaar die bij mij in 18 jaar cello spelen ooit geknapt is was een helicore G). Ik ben erg tevreden over de G van Pirazzi, en hij gaat ook prima samen met de Helicore C.

    Ik ga eerst eens een Pirazzi soft A proberen. Mocht het naar mijn idee niet (genoeg) helpen, dan ga ik eens kijken naar Larsen dolce of Kaplan soft, maar waarschijnlijk pas als hij weer aan vervanging toe is, dus het hele experiment zou wel eens een jaar of twee kunnen gaan duren :)

    Groeten,
    Joris
     

Deel Deze Pagina