Solfège.

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 18 dec 2017.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Heeft iemand ervaring met solfege lessen om je muzikale gehoor verder te ontwikkelen?

    Zo ja wat is je ervaring hiermee?
    Waarom ben je het gaan doen en wat heeft het je gebracht?
    En hoe heb je de lessen gevolgd?Alleen of in een groep, via internet of bij een docent?

    Ik ben aan het overwegen om deze lessen te gaan volgen vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Als ik de verschillende definities er bij pak over wat solfège is, kom ik steeds weer terecht op zangoefeningen zonder tekst. Ik denk ook dat daar nu juist een wezenlijk verschil ligt, want op een cello zet je de vingers op de juiste plek en luister je of dat correct is. Dan eventueel corrigeren. Bij de stem moet je de stembanden op de juiste manier aanspannen en dat is wat anders, denk ik. Maar ik heb dit ook alleen maar vanuit de definities, dus wellicht dat iemand die docent is aan het conservatorium er meer over kan zeggen?
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb begrepen dat het een manier is om de intervallen goed te leren herkennen en benoemen.
    Het gaat niet zo zeer om zang.
    Ook het herkennen van welke toonladders en toon soorten .
    En dan puur op gehoor.
    Stel dat iemand een kwart interval speelt ,dan hoor ik wel dat er een interval gespeeld wort maar ik heb eigenlijk geen idee welke.
    Het gaat dus niet om een enkele toon, want daarvan hoor ik wel of deze zuiver is of niet.
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Solfège is gehoortraining; inderdaad hoort het van blad zingen daarbij, waarbij het niet gaat om de mooie zang, maar om het oefenen van het muzikale gehoor. Ook het leren herkennen van intervallen, toonladders en drieklanken + omkeringen hoort erbij.
    Je relatieve gehoor wordt daarmee ontwikkeld.
    Gelukkig ben ik van nature al gezegend met een goed relatief gehoor en heb uiteraard op het conservatorium er les in gehad.

    Eerlijk gezegd vind ik het een enorm voordeel, bijna een randvoorwaarde voor mijn cello; als ik iets nieuws speel, hoor ik de volgende noot al in mijn hoofd en dat maakt het zoveel gemakkelijker om de goede noot te pakken; ik hoor meteen als het een foute noot is. Ik zou niet graag van elke noot in hogere posities moeten bedenken welke positie het nu exact is en vind het ongelooflijk knap van degenen die dat wel zo doen.

    Samengevat Marloes: zeker doen, het maakt vooral het a prima vista spelen beslist gemakkelijker! Overigens zijn er ook wel sites/apps waarmee je het zelf kan trainen.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat heb ik gezien maar ik denk dat goede begeleiding waarschijnlijk heel behulpzaam zal zijn.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat klinkt goed, bedankt voor het delen.
     

Deel Deze Pagina