Soortgelijke viool?

Discussie in 'Viool' gestart door danielle1990, 18 mei 2009.

1. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Hooi!

Ik ben helemaal verliefd op de klank van de viool uit dit stukje geworden:
    &eurl=http%3A%2F%2Fdanielle1990%2Ehyve%2Enl%2F&feature=player_embedded

Hebben jullie enig idee wat voor soort viool dit is?
    Of weten jullie misschien een viool wat zulk geluid voortbrengt?
    Het ligt natuurlijk ook aan de violist, maar het geluid vind ik echt helemaal super.
    Of is het gewoon een kwestie van zoeken naar de juiste viool met het juiste geluid?
    En hij is volgens mij ook nog versterkt....kan hierdoor het geluid veranderen?

Groetjes!!

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Adagio

Adagio

Lid geworden:
    2 jul 2008
    Hoi Danielle,

Ik weet niet wat voor viool dit is maar ik heb wel een leuke link voor je

Deze jongen speelt hetzelfde stuk en ook zijn viool klinkt prachtig. Hij zit dan ook in het You Tube orchestra.

Maar Alexander kan er ook wat van met zijn Fairytale ;)
    (Alleen speelde hij op het eurovisie songfestival wel een beetje over de top !)

3. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Klinkt inderdaad ook mooi!
    Maar vind de viool van Alexander toch nog mooier :p

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Danielle,

Voor zo ver ik het kan beoordelen, is er een opneemelement bevestigd aan de kam aan de kant van de G-snaar. Is moeilijk te zien, maar wanneer je er op let is het af en toe waar te nemen. Ik dacht eerst dat er een sourdine op de kam zat maar dat bleek niet zo te zijn. Zo af en toe is ook te zien dat er een snoertje loopt over de schouder die dan achter de rug ergens verdwijnt, gaat waarschijnlijk naar het regelgedeelte. Kortom, het geluid wat je hoort is het resultaat van een bepaalde instelling en versterking van bepaalde frequenties. Op die manier kun je elk gewenst timbre toevoegen aan je viool en maakt de eigenlijke klank niet zo veel meer uit. Het geluid wat je hoort komt dan dus uit de speakers en overstemd het geluid van de viool zelf. Volgens mij is de piano ook een digitaal instrument en in die zin is de gehele opname een stuk elektronica.

Frits

5. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Dat dacht ik meteen toen ik het filmpje zag, alvorens jouw reactie. Overigens vind ik het geen mooie viool maar smaken verschillen :) Zaterdag klonk deze viool overigens vrij schel, waarschijnlijk toen geen elektronische aanpassingen :) Het 2e filmpje is de viool toch echt mooier dan toen live op het songfestival.

6. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Oké, bedankt.
    Wie weet hoe mooi mijn viool kan klinken als ik hem versterk :p
    Ik ben namelijk niet zo tevreden meer met de klank van mijn viool, al heb ik hem
    nog niet zo heel lang.
    Maar ik doe het er nog wel even mee, en wie weet wat ik in de toekomst nog tegen kom.

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dit opent natuurlijk nieuwe mogelijkheden: je koopt een 'Chineesje' of een 'Jan & Corrie-viool' voor €99,= (inclusief koffer, strijkstok, stukkie hars en schoudersteun). Daarnaast schaf je je een goed opneemelement aan inclusief de hele elektronische mikmak er omheen, zeg dat die dan €1000 kost. Dan heb je in feite alles om met goed fatsoen op het podium je kunsten te vertonen. Een ieder zal enthousiast zijn over de klank van je viool!

Zouden we die kant opgaan in de toekomst? Onvolkomenheden in de klank kunnen dan altijd worden gecorrigeerd middels een hoogwaardige techniek, gebruikmakend van equilizers, filters en andere features.

Is dit te cru gesteld? Wie wil hier op reageren?

Frits

8. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Frits, je zou best gelijk kunnen hebben. Is het probleem niet omvattender? In zie dat steeds meer artikelen worden vervangen door digitale. Een landkaart bijvoorbeeld is al passé; het is nu een TomTom.
    Misschien dat over een jaar of veertig er niemand meer is die een viool of elke ander ambachtsprodukt kan maken. Lijkt mij een verschrikkelijk toekomstbeeld.
    Of zie ik dat te pessimistisch?

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik zie nog lichtpunten!!
    Je haalt het voorbeeld aan van de elektronische landkaart ook wel TomTom genoemd. Ik heb nooit zo’n ding willen hebben, vond het niet nodig, deed het altijd zonder en ik kwam altijd waar ik moest zijn. Tot het moment dat we op ‘huizenjacht’ gingen: toen heb ik een TomTom aangeschaft want steeds moeten kijken op die informatieborden in mij volledig onbekende plaatsjes en moeten onthouden bij welke straat je rechts en na de hoeveelste je weer links moest, was bijzonder lastig en tijdrovend. Dus een TomTom. Voor straten in onbekende plaatsen reuze handig.
    Daarna dan ook maar op vakantie met dat ding aangesloten. Ach, je komt op de borden ook prima in München of Valencia dus nodig is het niet. Het is zelfs zo, dat je soms niet eens meer weet waar je ergens halverwege het traject precies bent. Dan moet je de kaart toch weer raadplegen.
    En op dit punt aangekomen brengt me dat weer terug bij die volledig elektronische akoestische viool. Want er doet zich toch ook de trend voor om zo authentiek mogelijk een compositie uit te voeren en dan grijpt men naar instrumenten die in dezelfde tijd zijn gebouwd als waarop het muziekstuk is ontstaan. Dat zijn meestal nieuwbouw instrumenten, gemaakt zoals dat in bijvoorbeeld de Barok gebruikelijk was. Dan is het echte ambacht weer noodzakelijk, want dergelijke instrumenten mogen natuurlijk niet in een ‘fabriek’ gemaakt worden.
    Aan de ene kant zien we een versimpeling van de manier waarop een klankideaal verkregen wordt (de elektronica), aan de andere kant wil men weer terug naar het pure, het zo echt mogelijke, inclusief barokstokken en darmsnaren, zonder schoudersteun en zonder kinstuk! Er zijn ook al Barokensembles waar de spelers zich met pruiken tooien. Het kan dus aan beide fronten erg ver gaan.

Frits

10. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Bij nader inzien valt het misschien wel wat mee: waar zouden we zijn zonder computer dus zonder ons strijkersforum? ;)

Deel Deze Pagina