Sourdine erop zetten..

Discussie in 'Overig' gestart door mriekjuh, 17 okt 2009.

  1. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Hallo allemaal,

    Omdat ik mijn viool een beetje hard vind met studeren en ik niet super goed hoor heb ik toch maar eens een demper aangeschaft. :p
    Zo ziet hij eruit: http://www.musicarius.com/catalog/images/2309.jpg

    Vandaag kwam hij binnen, maar nu weet ik niet hoe ik hem erop moet zetten. Ik heb al een beetje gezocht, maar er staat alleen 'op de kam plaatsen'. Ik krijg hem er maar een stukje op. Mag ik doorduwen, of moet ik hem bijschaven?

    En kan ik de demper laten zitten als ik mijn viool wegleg of is dit schadelijk?
    En als ik mijn viool echt opberg?

    Groetjes Marike
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    De dempende werking bereik je ook al wanneer je deze demper
    (het is de klassieke ebbenhouten demper die tegenwoordig wat minder wordt gebruikt; meestal wordt het rubberen "dropje", model Tourte gebruikt voor passages "con sordino")
    gewoon op de kam zet, zonder geforceerd doorduwen. Op een dikkere kam zal hij iets minder ver doorschuiven. Alleen wegleggen kan met sourdine, in de kist MOET dit model eraf.
     
  3. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Marike, je zet 'm er óp maar drukt niet door. Je krijgt dan wel een 'torentje' op je kam maar daar wen je wel aan.
    Wees er wel op alert dat je recht blijft strijken omdat je de strijkstok niet meer kunt zien.
    Als je de viool weer teruglegt in de kist, haal je de sourdine er af, anders is het bovenblad van je viool aan gort.
     

Deel Deze Pagina