speciale viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Carmenlisa, 30 mrt 2010.

  1. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    ik was eigenlijk niet opzoek naar een nieuwe akoestische viool, tot dat ik een speciale viool tegen kwam op het internet. hij heeft een super mooie inleg en is volgens mij gegraveerd of zo.
    toen kwam ik dus op het punt van de (rot) viool van 100 euro "inclusief alles" trekt het toch niet lang meer ook al heb ik er 3 jaar van genoten (na dat die was opgeknapt). misschien is het tijd voor een echte. zeker nu ik net een baan heb(wat inhoud dat ik dus maximaal duizend euro kan uitgeven).
    maar nu is mijn vraag: is dit een goede viool en zijn er nog meer plaatsen waar je een goede speciale viool kan vinden. want ik wil een viool kopen voor de rest van mijn leven eentje die niet lijkt op die van iedereen (dus iets speciaals/moois) maar wel lijkt op een standaard viool (niet in rare kleuren of maten enz.)

    http://muziek.marktplaats.nl/strijkinstrumenten-violen-en-altviolen/330828445-meester-kopie-stradivarius-viool-professioneel-4-4.html?return=eJxNjuEKwjAMhN9FcP%2B2rhtD6Riib1K26uLaLrSpiOK7m6KCEMh3uRycVlI9QdV9VE3XqU00OoxzPxOhEmJZ0fjK6bAQWq0pVt4Klx5gltL4EnykkJzxZLxghOvyfypvsFpePNrSR4hRtjtZzeTs4W4HWUxxoHXbHuW2PWFiqBksq%2BOu2WdsssmZ7Dvmrs4fEzDmE/4ixPAAlqd4nuLXpa/r8pvnXgFGlivmuCzgwg0Q01AXMdCAadO/3iYmVvY%3D&fta=eNotU1tu3DAMvIs/8i1Sbxl7hV4hoCQqXWC3MeLd1GiQu5eU8zfma4YjmkosX3tJZXl%2B3F4/6bYv617AQFmO2wVe%2Bn55vBdYt2cx6w1KxLTesICNErsXb8zar2XdNk0/yr/rtu6j7xJ5SOS%2BlT/PO39c2/q%2BXQu8XN9k5rY9L%2BZl/3hctqeyubJs9MbLKhXyacty7VNG8IIBbRyBwwG2JgDsCpq3XAU0QDBWwLB%2BBK1xkEbIAnp30KMAjL0NjRCRHXhIS6RWZQ72kQfIHGRHzjYBw0WIEgFnUw58DBNzSk67E2OfKoIxpCrYN5OapoyxKUwVadgxQY4AWmODSSQgU%2BqRZlcPWbUP04eFCYYN6cg%2BDuZ2cMOUrJs6Y4Kf0gS6JkFlzJoKplqhxJpyb0lBTQx%2BumQo9xMMR6dvwbVTn2eW4shVhJyTsc2aPpj8VJwRpxUhVOsVRA6kXMEEP9ktklcnxYtAcxnZqnul6MYwxrMmZ%2B1qyZt%2B7tlyk3aoxN2wdoXshvo/WrBG3yjKyAba1YaPqocsYP7Zi/HUzNZPqXVQDZNUzkAfqVMHJb

    (nogal een lange link ik hoop dat hij werkt)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Kijk hier eens naar!

    Dit is dan weliswaar een altviool, maar met precies dezelfde versiering. Dit zijn fabrieksinstrumenten die al dan niet gelakt in de handel terecht komen. Die meneer of mevrouw in Huizen is op Marktplaats geen onbekende in dit soort violenhandel.

    Ik heb beide instrumenten even naast elkaar gezet:

    [​IMG]


    Mijn advies: niet kopen, dit is het geld niet waard.
    Breng eens een bezoekje aan een vioolbouwer, die heeft ook wel iets voor rond de € 900,=. Ik in ieder geval wel. En dan is het een goed afgeregeld instrument waar alles aan is gedaan om het meest optimaal te laten klinken.

    Maar, gaat het erom een 'speciaal instrument' te willen hebben, wat dan weer géén VSO is, ja, dan gaat bovenstaand verhaal niet meer op. In dat geval zijn er veel meer mogelijkheden, omdat dan het klankaspect op een lager plan komt te staan.

    Frits
     
  3. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    kunt u dit een beetje toelichten? welke mogelijk heden zijn er dan en waarom licht dan de klankastaspect op een lager plan?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een geselecteerde viool uit een goed atelier die door een vioolbouwer speelklaar is gemaakt is er voor onder de 1000 best te vinden. Ik zou al die glans en glitter van parelmoer, drakenkoppen, leeuwenkoppen en dergelijke in deze prijsklasse links laten liggen; meestal zijn ze voor decoratie-doeleinden gemaakt en niet zozeer om fijn op te spelen.
    Bedrijven als Yaou-music en allerlei andere firma's die zogenaamd tegen "afbraakprijzen" verkopen (al valt het nog te bezien of ze wel zo goedkoop zijn) weten weinig van het goed speelklaar maken van strijkinstrumenten en verkopen alleen wat ze deze maand per container hebben aangekregen, zonder er iets aan te doen.
    Bij een of meer vioolbouwers langsgaan dus!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik bedoelde wel degelijk klankaspect, maar klankkastaspect is in dit geval een verschrijving die goed uitpakt: want met al die extra versieringen gaat het meer om de klankkast dan om de klank! :)


    Dat is eigenlijk precies goed verwoord en hetgeen ook ik bedoelde. In dat opzicht delen we elkaars mening volkomen.

    Frits
     
  6. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    dus eigenlijk kan ik beter mijn goedkope viool versieren en aan de muur hangen en gaan kijken naar een echt instrument? en is een instrument van +/- 900 euro een beginners viool of een gevorderde of wat kan ik verwachten?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Je moet er voor op pad!
    Mocht je in de buurt zijn: ik heb ook een ruime keus in instrumenten onder de 1000 en daar zijn hoogstwaarschijnlijk zeker instrumenten bij die jou zullen aanspreken.
    Wacht nog even met de glitterspuitbus, want misschien heeft je oude viool nog enige inruilwaarde.
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @frits.

    Mooie foto's maar is dit instrument door jou gemaakt?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik zou bijna willen zeggen: 'Tuurlijk niet!' :(

    Ik heb ze van *****plaats afgeplukt van de betreffende advertentie en nog een andere site, bewerkt (onderste stukje eraf want daar stond iets op wat ik liever kwijt ben) en daarna met z'n tweeën naast elkaar gezet op één afbeelding om gemakkelijk te kunnen vergelijken. Dit is gewoon seriewerk en je kunt ze ongelakt of gelakt bestellen per stuk, per dozijn of meer. Kost toch nog even zo'n €700,= per stuk dacht ik.

    Nu zijn er wel bouwers die echt die Stradivarius uit 1696 zo authentiek mogelijk nagebouwd hebben, bijvoorbeeld Simone Sacconi heeft dat gedaan en er over gepubliceerd. Maar voor zo ver mij bekend heeft hij er slechts eentje gebouwd om aan een ieder te laten zien dat zoiets ook heden ten dage mogelijk is. Over de klank heb ik geen informatie, want dat zou ik dan toch het meest belangrijk vinden. Belangrijker in ieder geval dan te weten dat de parelmoeren snippertjes er keurig in de rij en heel precies zijn ingelegd. Ik vind een dergelijk instrument niet passen in deze tijd. Doet erg kitscherig aan.

    Frits
     
  10. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Oke, nu zag ik dat er in Amerika mooie onderdelen( fiddle shop ) voor violen verkopen. worden die ook in Nederland verkocht? want dan kan je iedere viool speciaal maken.

    :D
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb eens even een bezoekje gebracht aan die fiddleshop in de States en gezocht naar onderdelen die een instrument 'speciaal' kunnen maken. Ik kom niet verder dan een hele serie kinstukken, staartstukken en stemsleutels, die allemaal gegraveerd zijn of zijn voorzien van 'houtsnijwerk'. Is dat wat je bedoelt met 'verfraaien'? Ik zette 'houtsnijwerk' even tussen aanhalingstekens, want ik vermoed dat er een laser gestuurde freesmachine achter zit, die al dit materiaal maakt. Land van herkomst laat zich gemakkelijk raden. Hieronder even een voorbeeldje waarover het dan gaat:

    [​IMG]

    Het doet mij denken aan dropjes. Ja, over smaak valt niet te twisten (en dan bedoel ik niet de dropsmaak :)) maar ik vind dit echt kitsch.
    Trouwens met zo'n kinstuk heb je de kinnebak zou aan flarden.

    Bedoel je wat anders? Laat het even weten s.v.p.
     
  12. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Het gaat mij niet om het houtsnijwerk. want daarin heeft u gelijk het is nogal kitscherig. Maar het gaat mij er om dat mijn viool speciaal word, dat ik hem zonder twijfel uit 1000 andere zou herkennen. Het hoeft niet veel te zijn. Sommige willen daarom (denk ik) hun viool in een andere kleur. Maar ik wil graag dat hij zo veel mogelijk op een "standaard" viool lijkt alleen, dan net even anders.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Maar dan is het eigenlijk heel eenvoudig: bind een uniek lint o.i.d. om de krul waaraan de viool kan hangen. Er zal niemand zijn die precies dezelfde outfit heeft en daarmee is die ene viool uniek geworden. Kost niets en laat ook nog voldoende ruimte voor creativiteit! :p

    Frits
     

Deel Deze Pagina