Speelde Bach cello?

Discussie in 'Cello' gestart door perenelle, 9 jul 2015.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Op welk niveau speelde Bach cello? Of speelde hij helemaal geen cello? Is het toevallig ook bekend op welk instrument hij dan gespeeld zou hebben?
    Danku!
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Van Bach kenners hoor ik dat dat onzeker is. Zeker is wel, zo stellen zij, dat Bach formidabel altviool speelde (naast toetsinstrumenten als orgel en klavecimbel).
     
    perenelle vindt dit leuk.
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    In de barok diende de cello vooral als begeleider, die een muzikaal fundament legde waar andere en meer virtuoze instrumenten mooi op konden voortbouwen. Bach verkende de mogelijkheden van de cello als solist. In zijn werken voor vioolsolo keek hij hoeveel noten je op een instrument kunt spelen, bij de cello suites experimenteerde Bach met de vraag hoeveel hij er kon weglaten. Het leverde fascinerende muziek op. Dus ik ga er van uit dan Bach wel degelijk cello kon spelen.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Toch grappig dat die 6 suites van hem dan niet voor altviool zijn gecomponeerd, maar juist wel voor cello.
    Nu hebben cello en altviool wel dezelfde stemming c-g-d-a, alleen een octaaf lager bij de cello.
    Ik vraag mij af: zou hij die niet eerst voor alt hebben gecomponeerd en toen hebben bedacht dat ze een octaaf lager veel mooier zouden klinken?
     
    perenelle vindt dit leuk.
  5. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Ja dat vroeg ik me ook af! Ik hoorde ze onlangs weer op altviool en vond het echt wel veel minder mooi... Maar Misschien ben ik toch wat subjectief ;)
     
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Misschien lag dat wel aan de betreffende uitvoerder :D Want de altvioliste Lillian Fuchs heeft de zes suites indertijd (1951) uitermate overtuigend op de plaat gezet.

    Ronald
     
    perenelle vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Bach speelde formidabel orgel.
     

Deel Deze Pagina