spel

Discussie in 'Overig' gestart door dezwerver, 10 jul 2008.

  1. dezwerver

    dezwerver

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    8
    hoe lang gaan snaren mee of waar kan ik aan merken dat deze aan vervangen toe zijn
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kunststofsnaren voor viool, die het meest gebruikt worden voor doorsnee professioneel gebruik, tweemaal per jaar, voor solisten vaker. Voor amateurgebruik niet minder vaak dan eens per jaar. Een stalen E minstens tweemaal per jaar, liever vaker.
    Je merkt meestal dat de oude snaren niet meer goed waren wanneer je de nieuwe erop hebt zitten. :cool:
    Indicaties voor vervangen: snaren missen helderheid en volume, voelen stug en zijn niet meer helemaal zuiver in alle posities. Aluminium omwikkeling wordt dofgrijs, zilveren omwikkeling kan zwart uitslaan.
    Kleine maten instrumenten (snaren zijn dikker) kunnen vaak wat langer op het instrument blijven zitten. Het verschil tussen oude en nieuwe snaren is daar vaak minder snel merkbaar en hoorbaar.
    Staalsnaren voor Cello: A en D eens per jaar of vaker (Jargar doet het b.v. langer dan Larsen) G en C eens per twee jaar of vaker.
    Hier geldt geen wet van Meden en Perzen, de portemonnee moet het ook allemaal maar toelaten.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik heb geen idee voor welk instrument de Zwerver zijn/haar vraag stelde, maar gewoon voor mijn eigen beeldvorming, hoe zit het met de levensduur van de snaren van een contrabas?
    Die dingen kosten me nog al wat. :(


    Frits
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Toen ik op onomwonden darmsnaren ging spelen, verbaasde het mij hoe snel zo'n snaar sleet. Mijn hoogste (en dus dunste) snaar heeft een gemiddelde levensduur van 20 tot 25 speeluren. Ze gaan kapot op de strijkplaats. Ik wacht niet af tot de snaar mij om de oren springt, want de klank wordt gauw snerpend als je over het ontstane breukje strijkt. Altijd handig om er een voorraadje van te hebben.
     

Deel Deze Pagina