spelen met een sourdine

Discussie in 'Viool' gestart door koffienee1, 16 mrt 2009.

  1. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Doordat ik in een tamelijk gehorig huis woon, ben ik gedwongen om eigenlijk altijd met een sourdine te spelen. Kortgeleden kwam bij mij de vraag op of dit kwalijk is voor mijn viool.
    Of maakt dat niet uit?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik kan eigenlijk geen zinnig argument verzinnen waarom dat schadelijk zou zijn voor de viool. Wel vind ik, dat de bespeler went aan het soort geluid en klank wat er al die tijd uit het instrument komt. Wanneer je dan de sourdine verwijdert, moet je weer behoorlijk wennen aan de nieuwe klank. Die valt vaak erg tegen omdat het geluid veel directer is. Dat 'veel directer' houdt dan in, dat het geluid als veel rauwer ervaren wordt. Het is een kwestie van wennen, want een lange tijd spelen zonder sourdine doet je weer vergeten hoe het was mét sourdine.

    Frits
     
  3. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het zoeken naar klankkwaliteit en het ontwikkelen van toonschakeringen is met een sourdine wat ingeperkt.
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Sommige sourdines zijn wel schadelijk voor de kam, maar dat is even uitzoeken welke dat is. Bijvoorbeeld een te strakke sourdine van metaal kan een kam beschadigen. Bijvoorbeeld een rubberen sourdine zal weinig kwaad doen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het is verstandig om bij twijfel over eventuele schade aan de kam, een vioolbouwer te raadplegen die niet alleen alle modellen op voorraad heeft, maar ook kan adviseren over de beste keuze. Een sourdine die te nauw staat afgesteld kan in veel gevallen worden bijgesteld.
    Voor een overzicht van de sourdinemarkt:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=42&zenid=09c11e0aa767628f2dcaf486d27390ae
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat bijstellen kan heel simpel door met een vijl wat meer ruimte te maken, tenminste bij een exemplaar van hout. De demper zal er toch voor een bepaald gedeelte op moeten worden geklemd. Wanneer die er maar een heel klein beetje op gaat, trilt 'ie vanzelf weer los en dat is een teken dat het niet helemaal past.
    Voor metaal gaat dat vijlen ook wel, maar daar heb je een ander soort vijl voor nodig en een bankschroef zou ook wel handig wezen. :).

    Of voor het vijlen een vioolbouwer moet worden bezocht is afhankelijk van het al dan niet hebben van twee linker handen.

    Een rubberen 'dropje' past eigenlijk altijd en blijkt voor orkestspel goed te voldoen: blijft ook wanneer die niet in gebruik is tussen de snaren geklemd, zodat je hem niet gemakkelijk kwijt raakt. Zo'n ebbenhouten demper ben je altijd kwijt en valt op de meest ongelukkige momenten op de grond.

    Frits
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De kans is groot dat hier een metalen hotelsourdine wordt bedoeld. Van een veel gebruikt model:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=233
    kun je het klemdeel zonodig iets meer uitbuigen.
    van een ander veel gebruikt model
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=1172
    moet je wellicht een vijl gebruiken wanneer hij niet past, reden waarom ik iedereen die een hotelsourdine wil gebruiken het volgende model
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=1174
    aanbeveel, aangezien dat een zacht kunststof "vork" heeft, die geen problemen geeft bij de meeste kammen, dik of dun.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Al die modellen waarnaar verwezen wordt, hebben het nadeel dat ze uit je hand kunnen vallen. Tijdens het orkestspel is dat erg vervelend, vandaar ook dat ik mijn voorkeur voor de Tourte sourdine uitsprak.
    Maar er zijn genoeg modellen, misschien wel te véél.

    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Enigszins riskante dingen zijn het inderdaad wel, die zware hoteldempers, maar met een tourte ("dropje") houd je geen vrede met je huisgenoten, aangezien ze een zeer licht dempingseffect hebben.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, dat klopt. De aller eerste vraag van Koffienee1 was om een demper toe te passen, die zodanig dempt dat anderen geen hinder meer ondervinden van haar vioolspel. Met een Tourte (= 'dropje') kom je er niet mee, die dempt te weinig.

    Frits
     
  11. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Ik heb twee sourdines: de rubberen Artino en een metalen Tonwolf van het compacte model (het exemplaar zonder 'knijper') Deze laatste dempt meer dan de Artino.

    Wat is dan het dempingskracht van de knijpersourdine van Tonwolf?

    Als ik dan een keer zonder sourdine speel, heb ik het gevoel dat de viool eerst weer een soort evenwicht moet zoeken om tot een mooie klank te komen. Juist vanwege dit 'zoeken' vroeg ik mij dus af of het gebruik van een sourdine kwaad kan.
    Aan de andere kant kan ik niet geloven dat alle violisten sourdineloos kunnen studeren......
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb altijd sourdineloos gestudeerd.
    Alleen in orkestverband word je soms gedwongen tot het plaatsen van de sourdine.
    (Het tweede deel van de Zigeunerweisen van Pablo de Sarasate schrijft trouwens wel het gebruik van de sourdine voor).

    Waarom zou je niet zonder sourdine kunnen studeren? Wanneer je in een gehorige woning zit maar je hanteert 'fatsoenlijke tijden', zou een sourdine niet nodig behoeven te zijn. Wil je echter op wat 'buitensporige tijden' spelen, dan kan een goed dempende sourdine uitkomst bieden.

    Frits
     
  13. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik heb ook wel eens van iemand gehoord die in hotels altijd in de badkamer studeerde. Daar had niemand last van.
     
  14. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Als ik zonder sourdine zou spelen, vrees ik moeilijkheden met de buren :(

    Het enige wat ik wél doe is op zondagochtend echt vroeg naar de kerk om daar in een zaaltje of in een nog lege kerkzaal te spelen. Maar ja, dat kan ik maar één keer in de week doen.
     
  15. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Je zegt 'vrees' ik moeilijkheden met de buren. Heb je er al wel eens met hen over gepraat? Is het niet mogelijk gewoon naar hen toe te gaan en te vragen of ze last hebben van je vioolspel? En zo ja, kan je dan proberen afspraken met hen te maken over de tijdstippen waarop je studeert? Ik denk dat je buren wel erg moeilijke mensen zijn als ze zelfs hiermee problemen hebben.

    Een vriendin van mij had ooit een bovenbuurman die trompet speelde - en dat is pas een instrument dat veel lawaai veroorzaakt. Maar ze hadden afspraken gemaakt en zo wist iedereen waar hij en zij aan toe was en had niemand er meer een probleem mee.

    Overigens, voor zover ik heb begrepen zijn er wettelijke regels over burengeluid. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik weet wel dat je iig tussen 22.00 en 7.00 uur geen lawaai mag maken.
     
  16. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    'Vrees ik' is een eufemisme. Ik bedoel hiermee dat ik er zeker van ben dat ik problemen ga krijgen. Ik heb ervaring, zonder hier in detail te treden.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat klinkt niet gezond. Als praten is uitgesloten en als het punt van 'De rijdende rechter' in feite al is bereikt, kun je die man maar beter niet inschakelen, maar kun je beter gaan verhuizen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en daar zijn extra kosten mee gemoeid. Een vervelende situatie!

    Ik heb slechts eenmaal een buurman gehad die een fervente supporter was van alles wat klassieke muziek was. Speelde bovendien zelf piano, maar dat komt helaas maar heel weinig voor. Ik bedoel dan dat je zo'n buurman naast je treft, niet dat hij piano speelt. Helaas ging die na een aantal jaren weer verhuizen. Dus echte zekerheid -ook al ga je verhuizen- heb je nooit, tenzij je een vrijstaand huis kunt bemachtigen met een flinke lap grond er omheen.

    Het schijnt dat de meerderheid van de bevolking de stijl van Sky-Radio aanhangt. Ga maar eens winkelen: nergens maar dan ook nergens hoor je rustgevende (klassieke) muziek uit de luidsprekers komen, altijd van die dreunmuziek, waar ik dan sowieso niet binnenkom omdat ik er na een paar minuten al koppijn van heb.

    Maar goed, dit onderwerp dient te gaan over een sourdine.
    In de kerk spelen, klinkt natuurlijk fantastisch vanwege de nagalm! Daarbij komt, dat je geen sourdine nodig hebt.

    Frits
     
  18. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    't Is niet zo dat we nu steeds in een herrie zitten. Integendeel.
    Ruim tien jaar geleden hebben we wel een aanvaring gehad over geluid. Een bosje bloemen en een goed gesprek hebben de lucht geklaard. Toch wil ik de afspraken die toen gemaakt zijn, niet onderuit halen.
     
  19. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Is het niet mogelijk om via de betreffende kerk te vragen of je daar vaker doordeweeks gebruik mag maken van één van de ruimtes om je sourdine vaker af te kunnen laten? Ik had vroeger 2 ruimtes ter beschiking om op "ongure" tijden te spelen. Ten eerste het kleine kerkje waar ik als organiste aan verbonden was en daarom een eigen sleutel had van het gebouw en ten tweede (niet lachen) een losstaande stal voor jongvee even buiten het dorp met een zeer droge acoustiek vanwege het stro. Wie weet zijn er voor jou ook mogelijkheden. ;)
    .............
    Ps: wegens gecompliceerde omstandigheden in de familie ben ik niet zo aktief. Lees met interesse mee.
     
  20. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Sinds kort heb ik de moed bijeen geraapt om overdag thuis kort zónder sourdine te spelen. Moet kunnen, lijkt mij. 'k Heb tot dus ver nog geen reacties uit de buurt gekregen :cool:
     

Deel Deze Pagina