spiccato leren op cello.

Discussie in 'Cello' gestart door Heidi Van den Bossche, 2 feb 2015.

  1. Heidi Van den Bossche

    Heidi Van den Bossche

    Lid geworden:
    4 dec 2014
    Berichten:
    29
    Hallo cello liefhebbers,
    Ik speel nu mijn tweede jaar cello en ben 46 jaar.

    Mijn leraar is al een tijdje bezig mij spiccato aan te leren, maar dat lukt niet zo goed. Heeft er iemand tips zodat het misschien beter lukt.

    Een wanhopige cellostudente .
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Nu al spiccato leren? Grappig, al die verschillen tussen methodes en dus ook momenten waarop iemand iets moet leren.
    Laat je leraar eerst eens kijken of je stok wil meewerken. Lang niet alle stokken helpen met springen. Die ouwe boomstam die ik eerst had, had mij daar ook niet mee geholpen:rolleyes:.
    En, eigenwijs als ik ben, ik denk niet dat je leerproces met cellospelen geschaad wordt als het spiccatospelen een beetje wordt uitgesteld. Het zou zomaar kunnen, dat als je rechter arm en pols nog wat meer strijkervaring hebben opgedaan, het dan ineens veel beter gaat.

    Ook bij mij komt het voor dat er iets niet helemaal van de grond wil komen. Tijd en andere oefeningen brengen mij wel naar het punt dat het wil lukken. Wanhoop niet, vroeg of laat komt het en met forceren kom je er niet.
     
    Heidi Van den Bossche vindt dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Ook zou je kunnen bekijken of je op het goeie moment genoeg druk geeft.
    Een tip die ook bij me opkomt: veroorloof je het experiment. Lekken slordig spicato met een dosis zelfvertrouwen ('dit gaat me lukken, kom op cellootje!').
    Tikkeltje meer hars zou ook kunnen helpen.
     
    Heidi Van den Bossche vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina