Spirituslak

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 25 okt 2015.

1. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Aangestoken door mijn 'olielakavontuur', heb ik mij ook eens gewaagd aan een experiment met spirituslak. Nee, niet op een viool, maar op een vuren plankje. Mijn enige ervaring ooit met spirituslak was het op verzoek van een grootmoeder herstellen van een oude schilderijlijst. Ik herinner me nog dat ik met een noodgang moest kwasten, want anders plakte de kwast vast aan de lak en de lijst. Gelukkig vond de getroffen grootmoeder het resultaat prachtig, daarbij geholpen door het feit dat zij bijna blind was.

Die eerdere ervaring met het gebruik van spirituslak, namelijk de noodzaak snel te moeten werken, deed zich ook bij mijn recente experiment voor. Kennelijk ben ik toch niet snel genoeg geweest, want hier en daar is sprake van een laklaag die 'over' een naastgelegen laag is aangebracht. Ik vraag me nu af hoe je dit corrigeert. Met alcohol het teveel aan lak verwijderen (en opnieuw een laklaag aan te brengen) of is het mogelijk het teveel weg te polijsten?

Ronald

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Aangezien er tot nu toe niemand heeft gereageerd op je vraag, moet ik dat dan maar doen.

Waarom moet je snel werken met spirituslak? Je moet heel secuur werken, maar snel?
    Onderneem geen poging de dubbele laag te verwijderen of dunner te naken met alcohol. Laat de lak goed drogen. Daarna in een goed warme ruimte (zo'n 25°C zou mooi zijn) het lakproces uitvoeren. Bepaalde lakken hebben een zogeheten minimale filmvormingstemperatuur (MFT) nodig om als een mooie vloeiende laag op te drogen. Ga dan met een goede kwast (Marter- of dashaar) die niet alleen gemakkelijk lak opneemt, maar die dat ook weer afgeeft aan de slag. Houd het te lakken voorwerp in een dusdanige positie dat het licht zichtbaar reflecteert op het oppervlak dat wordt gelakt. Dat is geen eenvoudige klus, moet je uitproberen. Doe je dat niet, dan heb je geen enkel zicht op wat je doet en waar je lak aanbrengt! Bevestig voor het gemak een conisch stuk hout in het gat voor de eindpin zodat je daarmee kunt steunen tijdens het lakken. Alleen wanneer je de juiste reflectiehoek hebt gevonden kun je zodanig lakken dat er nergens overlap plaats vindt. Een lamp werkt meestal niet, daglicht wel!
    Nu de kwast zodanig hanteren dat er geen lak wordt aangebracht op die plek die al een dubbele dosis heeft ontvangen. Na droging kan er heel licht geschuurd worden om een volgende laklaag aan te brengen. Indien nergens overlap plaats vindt zal de 'fout' zichzelf hebben gecorrigeerd.

3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Kijk, dit is de uitleg van de vakman! Daar kunnen wij, gewone SF-ers niet aan tippen! Dus houden we discreet onze snavel.

4. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Frits,

Bedankt voor je grondige uiteenzetting. Ik vrees inderdaad dat ik hier en daar -methodisch- wat steken heb laten vallen. Tijd voor een nieuw experiment!

Ronald

Deel Deze Pagina