Spirituslak

Discussie in 'Viool' gestart door Iso, 2 mrt 2018.

  1. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Wat is het beste manier om een spirituslak aan te brengen bij het lakken van viool?
    Kwast of iets anders?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Met een goede kwast. De kwast moet niet alleen voldoende lak kunnen opnemen maar die ook gelijkmatig weer kunnen afgeven. Een kwast met een breedte van 30 mm bestaande uit marterhaar is het beste. Het gebruik van een nylon kwast bij spirituslak werkt niet lekker. Het hangt ook weer af van de lengte van de haren: zijn de haren relatief lang dan zijn ze daardoor ook slapper hetgeen voor een spiritus lak goed is, maar voor een olielak minder goed. Lak in een ruimte die voldoende warm is. Dan vloeit de lak na opbrengen mooi uit. Het lakken met spirituslak is niet gemakkelijk. Dat komt omdat je een eerder opgebrachte laag niet met de volgende streek moet beroeren, anders lost die weer gedeeltelijk op. Bovendien is er op sommige plekken dan een dubbele laag opgebracht en dat is zichtbaar. Lakken met de lichtinval onder de juiste hoek vergemakkelijkt het vinden van de juiste 'baan' voor de kwast.

    Het kan best zijn dat spirituslak ook wel met een spuitpistool kan worden opgebracht, alleen heb ik er geen ervaring mee.

    Het lakken met een olielak is vele malen eenvoudiger, maar heeft als nadeel dat het veel langzamer droogt.
     
  3. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Bedankt voor de tips,
    Ik kom oorspronkelijk uit Turkije en heb daar 25 jaar geleden een vioolbouwer gekend die nu overleden is door aanrijding met een motor.
    Die lakte zijn violen met spirituslak en bracht het met een katoenen dot aan,weet dat ze daar liefst shellak of spirituslak gebruiken en geen olielak omdat olielak geluid meer zou dempen.
    Ik heb met advies en hulp van een zeer hulpzame heer Jan Wassink (voor het geval als die leest zijn naam vermeld) mijn kaalgeschuurde viool gelakt met olielak van Hammerl die ik van meneer Wassink kreeg.
    Het laktesultaat was niet helemaal gelukt maar was eerder benieuwd naar de toon en heb toen alles opgetuigd en uitgeprobeerd.
    Mijn conclusie of gevoel was dat inderdaad de toon oftewel volume toch minder was dan voor ik hem lakte met olielak.
    Nu heb ik de hele viool weer kaalgescheurd en bij Hammerl in Duitsland lakset met 3 soorten kleur spirituslak,grondering,gelatine en alles wat erbij hoort besteld en wil opnieuw lakken met spirituslak.
    Deze keer mag het niet mislukken omdat ik niet nog een keer hele viool kan en wil schuren,maar word eigenlijk wel een beetje bang na het lezen van meningen over spirituslak.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2018
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als ik mij goed herinner heeft de spirituslak van Hammerl een heel ander gedrag dan de meeste spirituslakken: het droogt niet direct na opbrengen en dan kun je nog enige tijd met de kwast corrigeren indien nodig. Volgens mij heeft Liuwe wel eens met de Hammerl-lakken een (alt)viool gelakt. Zouden we die moeten vragen of wanneer hij dit leest mag hij er op reageren.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Met spirituslak heb ik nooit gelakt, ik gebruik altijd Hammerl-olielak en dat is me altijd goed bevallen. De droogtijd valt eigenlijk wel mee, vaak was na twee dagen een laag wel droog. Maar misschien heeft Hammerl daar ook wel wat kunstgrepen mee uitgehaald. De lak heeft de naam een beetje zijdeglans-achtig op te drogen, maar een door mij in 2007 gelakte viool heeft een prachtig glimmend achterblad gekregen en een dunne scheur op het bovenblad is langzaam minder zichtbaar geworden, alsof de lak nog een beetje kneedbaar is. Hammerl: mooi spul, maar je kunt het moeilijk bewaren, de kleine blikjes drogen gemakkelijk uit. En ja, hoe vaak lakt een mens een viool?
     
  6. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Zoals boven gezeged had ik al met Hammerl olielak gelakt maar had gevoel dat volume van mijn viool minder werd dan voorheen en daarom weer eraf geschuurd en nu Set Spirituslak van Hammerl besteld,vandaar mijn vraag over ervaring of advies hoe het best gelakt moet worden,groeten.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @liuwe,
    Een UV bron gebruikt of gewoon aan de lucht laten drogen? Ik heb geen ervaring met spirituslak, mij te vluchtig, lijkt op schellak, droog voor je het weet.
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Iso,
    De lak veel te dik opgebracht?
     
  9. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Denk lak te dik opgebracht,maar is gelukkig weer eraf dankzij de geweldige schuurpapier
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In dat geval was het lakken met olielak maar dan een dunne(re) laag, misschien wel handiger geweest. Alhoewel de droging soms wat langer op zich laat wachten (ten opzichte van een spirituslak). Tenzij in de zon of met behulp van een UV-kast.
     
  11. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Gevoelsmatig en ook door adviezen over geluidsdemping van olielak (luthiers in Turkije die om die reden altijd spirituslak gebruiken) moest ik gewoon lakken met spirituslak, hoop dat ze maandag aankomen uit Duitsland.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik begrijp dat de keuze voor spirituslak bewust is gedaan. Misschien is de Hammerllak goed op te brengen?
    Laten we het hopen.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Met Hammerllak is lakken een plezier! Ze laat zich prima opbrengen. En kleefdoekjes, hè, die zijn onontbeerlijk bij de voorbereiding, na het schuren.
     
  14. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Beste Liuwe,
    Kleefdoekjes, ik weet eerlijk gezegd niet waar dat voor nodig is, en wat dat inhoudt, kunt u een uitleg geven waar dat voor nodig is?
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Kleefdoekjes kun je kopen in een bouwmarkt. Het zijn doekjes van zeer open weefsel die een licht klevend oppervlak hebben. Als je een oppervlak hebt geschuurd, haal je met een kleefdoekje alle stof van het oppervlak, dat stof blijft zitten in het kleefdoekje. Zéér handig!
     
  16. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Jawel,weer wat geleerd,dank voor de tip.
     
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    en, hoe klinkt de viool met spirituslak? Ik wil zelf een cello gaan lakken en twijfel nog een beetje tussen olielak of iets anders...
     

Deel Deze Pagina