Spontane ontstemming cello

Discussie in 'Overig' gestart door Yolande, 4 dec 2010.

  1. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Helaas al twee keer deze week meegemaakt dat ik wilde gaan spelen, en dat alle snaren zowat los hingen! Zomaar spontaan, terwijl ik daar voorheen nooit last van had, nog niet 1 snaar die makkelijk van zijn toon afweek. En nu deze week al 2 keer.

    Mijn cello staat in een aparte kamer waar de c.v. standaard aan staat (is dus altijd minimaal 14 graden in de kamer). Het is er droog en de cello staat niet in de directe zon (als die er deze week al is geweest).

    Nu ligt de kamer naast mijn slaapkamer, waar ik 's nachts de verwarming uit heb en de slaapkamerdeur blijft dan standaard open. De kou kan dus wel naar die kamer toe, maar niet in volle hevigheid.

    Kan de kou (die via mijn slaapkamer wel bij mijn cello terecht kan komen, maar niet in volle hevigheid) deze uitwerking hebben op mijn cello (en misschien wel andere instrumenten) of moet ik het op een mechanisch probleem gaan gooien?

    Wie weet raad?

    Alvast dank!

    Yolande
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Yolande,

    Vrees niet, in een periode met vorst gebeurt het vaker dan normaal dat stemsleutels het even laten afweten.
    De vrieskou onttrekt vocht aan de lucht en ook aan het hout van je instrument, neem daarbij ook nog wat temperatuurwisselingen en zelfs de best ingepaste sleutel kan dan los schieten.
    Bedenk wel hoeveel spanning een stemsleutel moet weerstaan, het zijn echt tientallen kilo's.

    Je bericht verbaast me niets dat met deze weersomstandigheden er een sleutel het laat afweten, maak je geen zorgen, doe of bedenk geen gekke dingen. Gewoon weer stemmen en straks als het weer weer normaal is is alles voorbij.

    Remi
     
  3. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Dankjewel Remi, ik ben weer gerust. Gelukkig geen dollemansrit naar mijn vioolbouwer toe dus. En ach, zo krijg ik het stemmen ook steeds beter onder de knie. Elk nadeel heb se voordeel zullen we dus maar zeggen.

    Nogmaals dank,

    Yolande
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Vergeet na het opnieuw stemmen vooral ook niet om je kam te controleren op de juiste positie en hoek met het bovenblad (90 graden aan de zijde van de snarenhouder.)
     
  5. Swaantje

    Swaantje

    Lid geworden:
    22 jul 2010
    Berichten:
    19
    Ik had hetzelfde met mijn viool deze week. En schrok ook.
    Je bent dus niet de enige. :)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb mijn altviool naar boven verhuisd: ik zat op 20% Relatieve Vochtigheid in de woonkamer ondanks dat alle verdampingsbakken goed gevuld zijn!
    Nog geen scheuren of loszittende stemsleutels waargenomen, maar wat niet is kan nog komen. Dus uit voorzorg. Boven meet ik 47% RH, gelukkig!
     
  7. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Ik heb hetzelfde probleem :/ Zelf durf ik niet die snaren opnieuw te gaan spannen, ik speel pas een paar maanden cello en wacht maar even tot ik weer les heb, volgende week.
    Het knalde wel hard hoor, toen ze lossprongen :|
     
  8. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Ha ha, ik zie het al. Ik hoef gelukkig mezelf niet de schuld te geven, maar Koning Winter. Ik heb al goed op de kam gelet en ook alweer gespeeld. Komende vrijdag heb ik les, en dan laat ik mijn leraar er nog even goed naar kijken.

    Zou het helpen als ik van die bevochtigers in de kamer zet waar mijn cello staat? Of maakt dat niets uit?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Heb je een hygrometer? Want je moet eerst weten hoe de 'vlag' er bij staat!
    Misschien is het helemaal niet te droog op de plek waar je cello staat en dan hoef je (nog) geen actie te ondernemen.
    Mocht het toch veel te droog zijn, dan zullen gevulde verdampingsbakken die je aan de verwarming hangt zeker bijdragen. De was drogen op een wasrek in de kamer wil ook goed helpen, maar als de was droog daalt de vochtigheid weer.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Yolande,

    Vergeet niet dat als je stemsleutel losgeschoten is door de vorst, en je hem nu goed hebt zitten hij te strak kan komen te zitten als de vrieskou weg is en de luchtvochtigheid weer omhoog gaat. Het hout gaat dan weer een ietsje uitzetten en je stemsleutels kunnen moervast komen te zitten

    Een paar keer per week ontstemmen en weer stemmen voorkomt dat je sleutels vast komen te zitten en een beetje oefenen met stemmen kan nooit kwaad.

    Remi
     
  11. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Tsja Remi, daar had ik inderdaad ook weer niet aan gedacht. Maar speelt dat gedurende de winter als het dan weer boven en dan weer onder nul schommelt, of moet ik dan denken aan de periode dat de lente aanbreekt?

    Hoe dan ook, ik zal de sleutels inderdaad af en toe eens los draaien. Wel spannend, want met deze weersomstandigheden zijn mijn sleutels behoorlijk koppig als ze zich weer door mij in de gaten moeten laten vastzetten. En als die kam maar recht blijft staan. Uiteraard kan ik zelf wel redelijk zien of de kam nog haaks op de kast staat, maar een kennersoog heb ik nu ook weer niet.

    Iedereen dank voor alle tips trouwens!

    Yolande
     
  12. Erica

    Erica

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    10
    Kan sleutelzeep niet helpen tegen ''koppige sleutels''?
     
  13. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Ha ha, ik vrees dat ze met zeep juist helemaal niet meer vast willen zitten. Ik bedoelde juist dat ik veel kracht moet zetten op de krul om die koppige sleutels weer in het gareel te krijgen. Met dit weer schieten ze makkelijk weer los. Hoewel het deze week weer meevalt. Nog geen 1 keer losse snaren gehad. Knock on wood...

    Is er inderdaad een middeltje waardoor je vastzittende sleutels weer los kunt krijgen? Heb ik (nog) geen last van, maar je weet maar nooit.

    Yolande
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Bij goed tot redelijk en niet versleten sleutels wil
    Hill-sleutelpasta
    nog wel eens helpen, bij slecht ingepaste sleutels maak je het daarmee soms nog erger.
    In de afgelopen week was er een zeer droge periode en dan schieten veel sleutels los.
    De Dampit's waren in no-time uitverkocht
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik kan op het internet niet vinden hoe een Dampit werkt. Zit er een spons in die je kunt bijvullen o.i.d.? Het vocht verdampt lijkt mij, dus zal het een keer gedaan zijn?
    Dus: hoe werkt het?

    Frits
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Hm, een vioolbouwer die niet weet hoe een Dampit werkt.....
    Een rubber slang met gaatjes, gevuld met een sponsachtig materiaal. De spons laat zich volzuigen met water en wordt in het instrument gehangen alwaar het vocht geleidelijk aan de lucht en aan het instrument wordt afgegeven.
    Uiteraard moet het slangetje regelmatig worden gevuld.
    Overigens is de eerste hit plus een klik op google deze:
    http://www.dampits.com/how/
    Dus erg goed gekeken heb je volgens mij niet.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @Bert,

    Ja, je hebt gelijk! Nu ik Dampit invoer in Google komt er inderdaad de site van de firma met een tab voor ‘how to use’. Ik weet ook niet waarom het me niet eerder is gelukt.
    Misschien dat de kreet ‘how to use’ bij mij een andere associatie teweeg brengt dan ‘how it works’? Want dat zijn toch twee verschillende dingen en heb ik er daarom overheen gekeken.
    Hoe het ook zij: je moet het hulpmiddel met een zekere regelmaat bijvullen.
     

Deel Deze Pagina