Springende Strijkstok

Discussie in 'Viool' gestart door Lautje-Vla, 12 feb 2008.

  1. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Hoi Allemaal!
    Ik heb een vraagje over mijn strijkstok. Hij gedraagt zich nogal springerig.
    Kan een vioolbouwer hier iets aan doen of ligt dit gewoon aan mijn/een verkeerde streektechniek?
    Groetjes,
    Laura
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Er zijn een aantal mogelijkheden waar dit aan kan liggen.

    De eerste waaraan ik denk: hoe strak heb je hem gespannen? Want wanneer je de spanschroef maar door draait, is de spanning op de haren veel te hoog!
    Ik zou de haren zo ver spannen, dat in het midden de afstand haar-stok ongeveer 1 cm bedraagt, gemeten aan de binnenkant van de stok.

    Als dat OK is, maar het probleem is er nog, moet je je maar weer melden. ;)


    Frits
     
  3. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Ik meld me weer :p
    Zelfs met minder dan 1 cm springt ie nog... :(
    Ik krijg het wel minder na een lange tijd heen en weer strijken op 1 snaar maar zodra ik van snaar wissel begint het weer
     
  4. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Ik had in het begin erg veel last van een springende strijkstok, bij mij had het met spanning in mijn bovenarm/schoudergebied te maken. Toen ik dat losliet, waren de problemen na een tijdje over. Ik mocht toen van mijn docent een lange tijd veel groot strijken. Als het met een verkeerde of gespannen streektechniek te maken heeft (en of dat zo is) kan je denk ik het beste samen met je docent uitvogelen. Hij of zij heeft de kennis en kunde in huis om dat te zien en te corrigeren.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Je zou bij een vioolbouwer eens kunnen vragen of je met een paar andere stokken mag strijken; dan weet je wellicht of het aan jou ligt of aan de stok.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Lautje-Vla,

    Ik vermoed dat je net begint met viool spelen en hoe gek het ook klinkt je strijkstok (boog) te licht is en de hars welke je gebruikt juist heel veel grip op de snaren heeft.
    Wat je beschrijft komt mij heel bekend voor. Ik had destijds een viooltje met een heel slappe strijkstok en een heel kleverige hars.
    Met als gevolg dat mijn strijkstok alle kanten uit vloog en telkens stuiterde.

    Na een paar weken heb ik een kunststof (boog) stok gekocht bij Bert Boon. En ik moest opnieuw leren strijken, de stok is erg stug/stijf en heeft een andere balans. Geen springerigheid of dansen, tenzij ik het wil maar wel een goede strijkstok voor relatief weinig geld. (c.a. 110 euro).
    Ik heb toen gekozen voor kunststof / carbon en het is geen verkeerde keuze (om te beginnen). Menig ervaren violist heeft mijn stokje mogen proberen en iedereen was positief, zeker gezien de aanschafprijs.

    Wat betreft het advies van Frits, a.k.a. “Soundboard”, is de 1 cm een redelijk veilige zone, strakker spannen heeft bijna geen zin (bij een goede stok (boog).

    Remi
     
  7. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Hoi!
    Bedankt voor de berichtjes!
    Ik geloof dat het toch aan mijn streektechniek ligt... Soms lukt het wel om niet te springen, maar dat kost veel moeite, dus gewoon nog even doortrainen...
    Ik ben overigens geen beginner... ik speel al 10 jaar, waarvan nu 2 jaar serieus om iets te bereiken ermee...
    Groetjes, Laura
     
  8. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Leuk om te zien dat er mensen zijn die bedanken voor de gegeven antwoorden! Laura, succes met spelen!

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  9. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    hey iedereen;
    ik zit ook al geruime tijd met hetzelfde probleem;de afstrijk lukt mij nog,maar bij opstrijk hobbelt mijn stok soms heel erg,tot grote verbijstering.heeft dit soms ook met nervositeit van de arm te maken?ik strijk met een hoffner,en niet bepaald de goedkoopste!kan iemand mij nog een tip geven??dank!
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Marc, het lijkt me heel waarschijnlijk met je techniek te maken hebben: bij een afstreek lukt het je wel om die te ontspannen, bij een opstreek niet...
    en ik denk dat of met een te gespannen schouderspier (als je daar je hele arm mee optilt ipv alleen de onderarm met de biceps) óf het met een niet ontspannen triceps (daarmee strek je de onderarm bij de afstreek, en die moet je ontspannen om op te strijken) te maken zal hebben -

    maar of je aan de uitleg iets hebt weet ik niet, ik wijs meestal de spier aan bij de leerling en dat werkt veel directer dan de naam noemen...
     
  11. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    ik probeer zeker jou raad op te volgen huub!resultaat laat ik je weten;dank;;;;
     
  12. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    beste leden;
    nog steeds een bibberende strijkstok,ondanks die opvolgingen van velen...om wanhopig van te worden!ik overweeg echt om een carbon aan te schaffen...geeft iemand mij een tip nog in ervaringen met een carbon stok?;
    dank!
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het hoeft niet perse aan je techniek te liggen het kan ook aan de strijkstok zelf liggen.
    Ik heb pas een andere stijkstok en toen ik mij aan het oriënteren was op een andere stok was ik er verbaast over hoeveel stokken bibberig of springerig zijn.
    Mijn nieuwe stok is niet springerig en mijn oude stok was heel erg springerig.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Hoe ben je er zo zeker van dat het 'bibberen' weg is bij gebruik van een carbonstok? Dat hoeft toch helemaal niet?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Een carbonstok...? Er zijn zoveel verschillende soorten, je kunt ze niet generaliseren.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Met 'de' carbonstok zou je volgens mij generaliseren.
    Met het woordje 'een' wordt aangegeven dat er meerdere zijn.
     

Deel Deze Pagina