Staartstuk Bois d’Harmonie?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 19 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik kreeg een Bernardel-viool onder handen met dit staartstuk en moest even goed kijken. Een staartstuk met geïntegreerde fijnstemmers zoals Wittner die ook heeft. Alleen zijn deze een beetje anders.
    upload_2015-8-19_18-18-5.jpeg

Zo ligt het scharnierpunt van de fijnstemmers bijna geheel aan het einde van de hefboom, waardoor je flink moet draaien aan de pin om enig effect te krijgen.

upload_2015-8-19_18-19-45.jpeg

Een ander nadeel is dat de snaren over een geleidegootje lopen (zie bovenste foto), waardoor de snaarhoek stomper wordt. Wanneer je dit type staartstuk op je instrument hebt gemonteerd moet je óf een iets hogere kam laten monteren óf het onderste zadel lager maken (als dat nog kan).

Men kan iedere fijnstemmer verwijderen zodat dit staartstuk geheel naar believen is uit te rusten met het gewenste aantal fijnstemmers. Maar je draait je lam met kunststofsnaren. Ik denk dat het met metalen (kern) snaren het beste gaat.

Even speuren op internet laat zien dat deze staartstukken uiterst prijzig zijn: een exemplaar van Buxushout kost US$ 269,= Waar die hoge prijs vandaan komt is mij een raadsel. Zou het kunnen dat de hoge prijs impliceert dat je dan iets heel speciaals en daarom dus excellent materiaal op je viool hebt?

2. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Hier werkt hetzelfde principe als bij dure en zeldzame violen, Frits. Je noemt iets zeldzaam en dan vraag je gewoon twintig keer de werkelijke waarde: overal zijn snobs. Het materiaal zal niet verschillen van ander materiaal. Maar eh...jij betaalt toch ook 80 euro voor een potje lak?....Zou dat niet op hetzelfde neerkomen? De nieuwe kleren van de keizer, Frits, zo heet dat principe. Wordt overal ter wereld toegepast. Kijk maar eens in de digitale catalogus van Manufactum.

3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Als je iets hoog prijst, denkt de klant/violist/cellist misschien sneller dat die het bijzondere ook hoort. Je wíl ook het bijzondere horen, want waarom anders zoveel geld uitgegeven? Dat psychologische effect, en natuurlijk ook fiijn voor de marge van de verkoper.

Liuwe en ik waren tegelijkertijd aan het reageren en de strekking is ook hetzelfde:)

4. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
  5. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Op pagina 3 van de catalogus derde foto staat een afbeelding van een dergelijk staartstuk maar dan in de ebben uitvoering.

6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Klinkt een heel dure viool beter dan een goedkoop exemplaar met dezelfde kwaliteiten ? Ja want waar je heel veel voor betaald is beter dan hetzelfde artikel dat heel goedkoop is. Dit noemen wij Psychologen het placebo effect. Ook iets wat wij niet bezitten dus ook niet betaald hebben is mooier en beter als het duur is. Miljoenen bekijken de nachtwacht van Rembrand met diepe eerbied omdat het een onbetaalbaar werk is. En het verbijsterende is dat men het schilderij nog mooi vind ook. Wat zien ze eigenlijk op dat verkleurde en opgelapte doek. Ze zien een stelletje volgevreten snobs uit de oude tijd. Net zoals die dure opgelapte en verbouwde aftandse Stradivarius hoort het eigenlijk thuis in de vuilnisbak. Maar dat is nu één maal de macht van de geest, en die is sterker dan wat dan ook.

7. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    In de catalogus die Remi in #4 voor ons linkt, staat nergens een prijs.
    Alles is zeker op aanvraag, ja, dat heb je ook met dure villa's:D Het ziet er hier en daar zelfs wat over-de-top uit.
    Je moet er van kunnen genieten, ja, dan is dit wel een adresje om van die pronkstaartstukken, stemsleutels etc. te halen.
    Ik speel weer lekker door met mijn gewone cello, geen krulletje teveel;)

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dan hier even een linkje om te zien wat men voor dit type staartstuk vraagt, althans in de VS.

9. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Dat je nú pas een Bois d'Harmonie tegenkomt (is het wel een BdH of wellicht een Pusch model: BdH heeft al vrij lang een fijnstemmer van carbon) en je daar dan o.a. over de prijs verwondert: dat is toch common knowledge onder vioolbouwers? Heb je je klant trouwens gevraagd of je zo maar een detailfoto van zijn of haar kennelijk kostbare instrument mocht openbaren?

10. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Bij alle staartstukken op vilons.ca zitten der fijnstemmers met het nokje/vorkje "boven" het staartstuk.
    Op de foto in #1 is het een geheel ander mechanisme, mij totaal onbekend.

Ik ga er eens op googelen.

Remi

Laatst bewerkt: 20 aug 2015
  11. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    BH_tail_inside.png
    staartstuk_BH_Met.jpg
    recanvi-tensor-cello-lebois-dharmonie-2_l.png

voor de rest gewone fijnstemmers.

Het lijkt mij dat dit een stukje "huisvlijt" is.

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Op foto 1 (post #1) is een staartstuk, geen viool! :)

13. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Maar is het nu een BdH (brandstempel) of een Pusch (gezien de fijnstemmers) en had je nou echt nog nooit van die dingen gehoord?

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik kan geen brandstempel vinden, dus mogelijk is het dan een Pusch? Die kosten lang niet zo veel maar altijd nog een stuk duurder dan de Wittner exemplaren: ongeveer US$69,= .

Uiteraard had ik wel van BdH gehoord maar had er nog geen staartstuk van gezien (en vermoedelijk nog steeds niet wanneer we aannemen dat het dan toch een Pusch moet zijn.)

15. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Pusch is, zoals genoegzaam bekend, een model, dat kennelijk niet (meer) is gepatenteerd en door meerdere fabrikanten wordt gemaakt. Ze bestaan (althans bestonden) ook met één of twee fijnstemmers. Voor 69 euro per stuk stuur ik iedereen zo veel als men wil.:)
    Persoonlijk vind ik het krengen van dingen aangezien ze eigenlijk alleen maar werken met staalsnaren vanwege de kleine actie. Ze werken ook nog eens lastig bij het inhaken van de snaarkogel.
    BdH is beter, maar heeft ook zijn beperkingen.

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat ze eigenlijk alleen maar goed werken met stalen snaren had ook ik eerder al genoemd. Klant vertelde dat een vioolbouwer het gat voor de G groter had moeten vijlen om de kogel doorgang te verschaffen. Dat is op foto 1 en 2 goed te zien aan de geelkleurige messing. Is blijkbaar ook al eerder gedaan voor de E-snaar die hetzelfde beeld vertoont. Verder vind ik dat de snaren te hoog komen te liggen door de geleiding.

Deze viool is nu voorzien van een Wittner staartstuk.

17. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het is niet 'gewoon' een fijnstemmerhefboom, deze scharniert eigenlijk op het einde en laat de snaar in een geleide gootje lopen, waardoor die erg hoog komt te liggen:

upload_2015-8-22_11-9-59.jpeg

zapling vindt dit leuk.
  18. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het Pusch-systeem dus!

19. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003