Staartstuk...

Discussie in 'Viool' gestart door mriekjuh, 22 sep 2009.

  1. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Vandaag is mijn broer naar een veiling geweest. Hij is al een tijd geïntresseerd in violen, dus heeft hij daar zomaar een goedkope viool gekocht.
    Hij komt uit 1625 (waren er toen al violen?? ;)) en kostte € 75,00.
    Maar het staartstuk er met een touwtje opgebonden, dus die wil hij er goed opzetten. Hoe doe je dat?
    En de kam staat er ook niet op. Hoe kun je die erop zetten??

    Groetjes Marike
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    1625 zou ik met een flinke korrel zout nemen. Voor je zo'n viool optuigt moet je toch wel minimaal
    - kijken of er wel een stapel in zit
    - controleren of de halshoek deugt
    - of de kam in kwestie wel past v.w.b. de kamvoeten en de hoogte
    - of er geen scheuren in de krul zitten bij de stemsleutels.
    - of alle lijmverbindingen nog intact zijn.

    Een snarenhouder wordt tegenwoordig meestal met een verstelbare nylonlus bevestigd.
    Wanneer je serieuze plannen met de viool hebt en er zelf te weinig vanaf weet, kun je toch het beste even bij een vioolbouwer langsgaan, die kan inschatten of zo'n instrument de moeite waard is om in te investeren.
     
  3. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Hoi,

    Mijn broer is eigenlijk beginnende instrumentbouwer en leert voor meubelmaker.
    Hij is nu als examenopdracht een Clavichord aan het bouwen.
    Als verdere verdieping wil hij proberen om de viool zelf te restaureren. We hebben alleen een vraag over de onderdelen? We zoeken 4 nieuwe darmsnaren en een eindknopje voor de bevesteging van het staartstuk. Wat zijn goede en niet te dure darmsnaren?

    Ik zal binnenkort wat foto's uploaden over de vorderingen.

    Groetjes en alvast bedankt!
     
  4. Taco

    Taco

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    2
    Restaureren van een oud instrument is natuurlijk wel iets heel anders dan meubels, maar goed die 1625 is zo goed als zeker flauwekul, dus waarschijnlijk goed als proefobject.
    Redelijke darmsnaren zijn te bestellen bij bernd kuerschner in Duitsland.
    http://www.kuerschner-saiten.de/
    Diverse types. Je kunt er eindeloos mee experimenteren en blijven zoeken naar een bepaalde klankkleur. Stuk leuker (en mooier) dan gewone staalsnaren.
    Betere kwaliteit is barocco, maar ook duurder, en darmsnaren houden het meestal een stuk korter vol (vanaf 10 :D seconden tot x).
    Taco
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Heel redelijke darmsnaren zijn Pirastro Chorda
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=1_233&products_id=385
    Goedkoop (bovendien 2 vioollengten uit een snaar) en zeker niet slecht zijn de Savarez darmsnaren: http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=40_210&products_id=854 (aangegeven dikten voor A=415Hz.)
    Voor een "modern instrument" zijn darmsnaren van Pirastro (Eudoxa, Gold of Oliv) de betere keus, maar dan zijn veel kunststofsnaren ook een goed alternatief.
     
  6. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Wat bedoel je daarmee?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Deze snaren zijn 1.20m lang; knip je ze in tweeën, dan heb je twee snaren voor een viool :cool:
     
  8. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    ...en dan moet je zelf er nog een knoop onderin leggen. Als de snaren wat dikker zijn (bijvoorbeeld de D-snaar), is dat best lastig vanwege de stugheid. Ik leg altijd een lusje met een knoop erop en gebruik daar een tangetje bij. Zelf heb ik Savarez-snaren op mijn rebec. Doordat ze geolied zijn, lijkt het of ze compacter / kernachtiger klinken dus minder warm en wollig. Het hangt zeker af van het klankideaal dat je wilt bereiken.
     
  9. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Allemaal bedankt voor de goede tips!
    De snaren hebben we inmiddels in huis.
    Uiteindelijk toch gekozen voor Pirastro Chorda.
    We hebben er niet zoveel verstand van en het klinkt wel betrouwbaar.. :p

    Maar volgens mijn broer is de viool gepolitoerd,
    kan dat zo zijn of word/werd dat nooit gedaan?

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina