stainer viool?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door noaislief, 11 aug 2012.

  1. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ik vond een viool op interneet en ze zeggen dat het een stainer is, maar omdat ik er weinig verstand van heb (en ik graag zou willen dat ik er meer verstand van kreeg) vraag ik me af of dit een echte stainer is
    wie kan me daarmee helpen?
    dit is de link:

    http://users.telenet.be/the.retrohouse/
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik kan het vanaf de afbeelding niet zien. Maar een echte Stainer komt niet zo veel voor. Als het al een Stainer is, zal het eerder een kopie zijn, dus naar het model van.
     
  3. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    oke bedankt, maken ze die brandmerken ook na?
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Stainer zette geen brandmerk op z'n violen! Dat deden vioolbouwers pas vanaf het einde van de 18de eeuw. En Oosterhof Vioolbouw merkt terecht op dat èchte Stainers heel zeldzaam zijn. De kans dat het een èchte Stainer is, is dus heel klein. Het instrument ziet er op de foto veel te nieuw uit. En of het instrument ook een hoge welving heeft, is niet te zien. De site noemt een klein spinet een klavecimbel, dus echt deskundig is men bij dit veilinghuis niet!..
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Geen Stainer!
     
  6. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    daar was ik al achter :( jammer genoeg
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ook als het geen échte Stainer is, kan dit instrument best wel een 'Stainerachtige klank' hebben. Wat maakt het uit als het geen échte is?
     
  8. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    dat maakt niks uit. maar omdat ik hem op zoveel sites zag geloofde ik het niet meer. ik heb hem nog nooit gehoord en ik weet niet hoe een stainer klinkt.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Beste Noaislief, een echte Stainer zit in een prijsklasse boven de 50.000 euro. Er zijn heel veel nep-Stainers die vermoedelijk heel fraai klinken en waar je heel gelukkig mee kunt worden. Stainers klinken volgens de kenners wat zachter vanwege de hoge welving, je kunt soms bijna dwars door de f-gaten kijken, onder de zangbalk door. Kijk hier maar eens:

    http://orgs.usd.edu/nmm/Violins/Before1800/Stainerviolin.html
     
  10. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    bedankt!!!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat is van de aangegeven link niet te bewijzen, althans ik heb geen afbeeldingen kunnen vinden die een dergelijke bewering staaft.

    Er is wel een geluidsfragment bij en dat is interessant.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Oké Frits, zo kennen we je weer, je hebt weer gelijk. Maar ik schrijf ook "bijna", toch? Als een Stainer een oorspronkelijke zangbalk heeft, moet het kunnen. Pollens noemt op blz. 285 van zijn boek "Stradivari" een zangbalkhoogte van 6,7 mm voor een Stainer uit 1656. Het zou me niet verbazen als je er dan doorheen kunt kijken. Ik zou graag de proef nemen, maar ik weet niet waar het instrument is.

    Ook op de volgende site is het helaas niet te zien:

    http://www.stainerquartett.ch/index.php?id=126#c239

    Dan is het misschien toch niet waar...
     

Deel Deze Pagina