Dit kwam ik tegen bij een viool die ik heb gekocht.... Een stalen pin door de krul? Is dit een bepaalde vioolbouwtechniek?
Het is geen duidelijke foto: waar zit de pin? Loopt de pin door de hele krul? Zitter er gaatjes bij alle sleutels in hetzelfde patroon?
Ik zal straks even duidelijkere fotos maken en dan met paint omcirckelen wat ik bedoel. De 'pin' zit in het midden van de krul..
Ja, aan beide kanten is de pin te zien 'dus het komt er aan beide kanten uit', maar het steekt er niet uit.
Ja, ik zie het nu: Ik heb het niet eerder gezien en kan het niet thuisbrengen. Een hulpmiddel om de krul symmetrisch te snijden lijkt mij niet zo waarschijnlijk.
Vreemd om daar -om welke reden dan ook- een ijzeren pin in te doen. Als er een gat in zou zitten zou die toch moeten worden opgevuld met een stukje esdoorn en na retoucheren onzichtbaar gemaakt.
Toevallig geen schade aan de krul? Misschien is het oortje eerder afgebroken geweest. Zo niet dan was iemand creatief met een hamer en spijker.
Er moet een reden of plan voor zijn geweest waarom iemand een ijzeren pin door een vioolkrul heeft gemaakt: daar moet je bewust en op de goede dikte voor boren, een pin op maat maken en er door steken enz. Even creatief doen met alleen een hamer en spijker en het ding ligt aan barrels!
Precies! En daarom ben ik ook zo benieuwd. Een versiering zal het niet zijn lijkt me, want mooi is het niet. Overigens, het is een franse viool uit het atelier van Buthod.
Ik zou de pin er uit halen: aan een kant met een heel fijn getand figuurzaagje (voor metaal) net vóór de braam weg zagen en daarna eruit tikken. Daarna aan weerszijden opvullen met hout. Misschien past een tandenstoker van ø2 mm wel precies! Het hoeft er ook niet geheel door. Beetje bijkleuren, lakje er over en je bent het ontsierende ding kwijt.
Misschien is de pin wel een overblijfsel van een ring die er eens aan zat. En is de viool van iemand geweest die zijn viool wilden verankeren. Zodat hij niet gestolen of gebruikt zou worden. Ik zou de pin laten zitten. Het is toch heerlijk om er over te fantaseren. Daar kan je nog jaren over nadenken en praten en het aan anderen laten zien. Je zou er bijna ook boek over kunnen schrijven.
Jij snapt mij! Ik heb van iemand begrepen dat hier in het verleden ook een ´steen´ in heeft kunnen zitten als versiering en dat deze er waarschijnlijk is uitgevallen en is vervangen door deze ´spijker´. Lijkt me wel een heel wazig verhaal, wat vinden jullie ervan?
In dat geval haal je die pin er dan tóch uit en plaats je twee super geslepen diamantjes met een hoge zuiverheid (b.v. IF) in de vrijgekomen ruimtes. Wordt je viool opeens een smak geld waard!
Moet ik wel eerst geld hebben voor deze diamantjes, he? Maar het is wel een goed idee! Alleen niet bij zo'n (relatief) goedkope viool.