Stalen snaren & fijnstemmers

Discussie in 'Overig' gestart door aleko, 1 nov 2010.

  1. aleko

    aleko

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Ben nieuw op het forum hier. Komt goed uit want na een jaar of 10 niet gespeeld te hebben (daarvoor ruim 15 jaar les gehad) ga ik weer beginnen. Allereerst moet ik zeggen dat ik dit een leuk informatief forum vind!

    Dan de vraag: nu heb ik voorheen altijd met darmsnaren gespeeld maar ik wilde toch eens experimenteren met hoe een stalen setje zou klinken. Kan ik zonder pardon stalen snaren spannen op mijn viool waar voorheen enkel met darm besnaard was?

    Is de fijnstemmer die ik op de E-snaar had ook te gebruiken voor darmsnaren of zit daar nog een verschil in? Is het bij stalen snaren aan te raden om op de andere snaren ook fijnstemmers te monteren of kan ik daar zoals ik gewoon ben, met de de stemschroeven stemmen?

    Alvast bedankt!
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Staal klinkt hard en schel. Ik zou darm wikkeling nemen (aluminium of plastic met darm) dan blijft de viool warm klinken.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Kunststof zou ik zeggen: Peter Infeld (Pi), Obligato of Evah Pirazzi. Evetueel Corelli Crystal, Infeld ROOD of Dominant. Gebruik hierbij fijnstemmers wanneer je wilt (niet persé nodig) maar GEEN 4 losse (zie discussie elders op dit forum) maar een Wittner snarenhouder met 4 geintegreerde fijnstemmers.
    Staal zou ik (voorlopig) overlaten aan Folk/jazz violisten en/of strijkers die weten wat ze willen.
    Darm kan, maar heeft ook nadelen en fijnstemmers werken hoegenaamd niet met darm.
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=page&id=1&zenid=165748fe4cefbabceae063d139cc2994
     
  4. aleko

    aleko

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de reacties. Mijn viool klinkt mijn darmsnaren vrij wollig en ongedefineerd op G en D (kan ook mijn spel zijn? ;-) ) en bovenin juist wat scherp. Wat zou dan een aanrader zijn?

    N.a.v. de link van Bert (interessant!) denk ik dat kunstof inderdaad voor mij het beste is. Zoals gezegd ik ben er een tijdje uit geweest en destijds was het darm of staal... vandaar dat ik meteen naar staal wilde grijpen. Moet ook zeggen dat het voortkomt uit mijn voorliefde voor de klank van Kogan die ook op staal speelde :)

    Welke (kuntstof) snaren zouden er voor kunnen zorgen dat er onderin wat meer definitie komt en bovenin helder en vol klinkt maar niet te schel?

    Alvast bedankt!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat lijkt wel een nieuw type snaar!
    Een snaar van aluminium of plastic met een darm omwikkeling?
    Wie weet klinkt het ook nog!
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
  7. aleko

    aleko

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    3
    Bedankt Bert,

    Ik ga eens die Peter Infield proberen! Ben benieuwd.

    Groeten
     
  8. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Volgens mij bedoelde Crish de darmsnaren omwikkeld met metaal :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat denk ik ook, maar ja, het staat er niet!
     

Deel Deze Pagina