hoi allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, Ik heb via Mp een oude viool gekocht, de kast was geheel in tact en de viool leraar van mijn dochter heeft erop geklopt en dacht niet dat ie op nieuw gelijmd zou moeten worden, dus dat was een opluchting, nu is het nog wel een bouwpakket, want de stapel zit niet op z'n plek en ligt los in de kast, en de kam is kos en ik heb geen snaren. Ook dat "staartstuk" (heet dat zo??) waar de snaren aan bevestigd moeten worden ligt los, maar volgens mij wordt die op de plek gehouden door die "knop"op de ronde onderkant van de viool. (zoals je hoort ben ik natuurlijk geen kenner, maar ben enthousiast genoeg om dat over 10 jaar tge worden!! ) Ik weet dat de viool ong, 100 jaar oud moet zijn, want van wie ik hem gekocht heb sie mhr was gepensioneerd en zijn moeder heeft in haar jonge jaren de viool bespeeld. Ik heb er wel 60 euro voor betaald, dus een miskoop kan het haast voor dat geld niet zijn. nu wil ik graag weten welke snaren er op zouden moeten en wat die ong zouden kosten? en ook wat de stapel zetten zou kosten, ik heb begrepen dat mij dat in ieder geval niet zal gaan lukken, ik wil zo graag de klank van de viool horen en ik kan niet wachten hoe die klinkt.
Vioolbouwer kan de stapel zetten voor ongeveer €15. Snaren van pro arte ongeveer €30, corelli crystal €35, tomastek dominant €38. Dat zijn zo'n beetje de goedkoopste snaren die er zijn. Heb niet teveel hoop, de meeste violen voor zo'n bedrag zijn niet al te best.
De prijsindicatie van Chris is wat al te optimistisch, want meestal past de omgevallen stapel niet meer en moet er een nieuwe worden gesneden. Kosten ca. € 30,= Nadat de stapel is gezet zal de oorspronkelijk kam vermoedelijk niet meer passen: nieuwe kam (studie kam) inclusief pas snijden: ca. €35,= Dan nog een setje snaren van ca. € 35,=. Als er dan helemaal niets anders meer aan hoeft te gebeuren ben je toch al gauw € 100,= kwijt. Je kunt natuurlijk zeggen het hoeft allemaal niet te passen en je zet de oude niet-passende kam er weer op en de stapel mag overal staan, tja, dan komt er vermoedelijk wel geluid uit, maar wat heb je dan?
desonniettemin, vind ik het nog steeds een prachtige viool, en lijkt mij dan 160 euro nog niet veel geld voor een viool, en mijn nieuwsschierigheid naar het geluid gaat t dan toch winnen denk ik. Als ik er überhaubt geluid uit ga krijgen want ik ben nog op niveau 0 net als mijn dochter. maar dromen mag dan toch nog?? Met negativiteit ga je de oorlog niet winnen, hoor.. ik hopenlijk wel met mijn positieviteit.
Maar mijn reactie is niet negatief bedoeld: sterker nog, je zou kunnen overwegen alle genoemde werkzaamheden te laten uitvoeren. Het ging me meer om de prijsindicatie van Crish die ik wat aan de optimistische (lees: lage ) kant vond. Dat is alles. Doe wat je wilt en goed dunkt.
dat begreep ik hoor!! en ik wil hem idd erg graag goed opknappen.. dus ben blij met je eerlijke prijsindicatie!!! ik heb ondertussen een vioolbouwer hier in de buurt gevonden en die ga ik vandeweek eens vragen. Misschien verrast de viool me met een mooi geluid, dat hoop ik wel. Maar misschien klinkt ie afgrijselijk, maar dat zien we dan wel. toch? welke snaren zijn aan te raden?
ps waarom technisch gezien zou de kam dan niet meer passen? is dat omdat ie verbogen zou zijn? of dat de verhoudingen dan niet meer kloppen ofzo? ik heb de originele er nog bij, bij deze zit een naam ingebrand. Weet niet of dat wat zegt?! puur nieuwsschierigheid hoor.
Als er een geheel nieuwe stapel wordt in gepast, dus pas gesneden, zal het bovenblad waarschijnlijk nét een ietsje anders zitten dan bij de eerdere stapel. De stapel wordt klem gezet tussen de beide bladen. Afhankelijk van de gekozen plaats én van de klemspanning zal het bovenblad iets vervormd worden. Daarmee is de vorm voor een juiste passing van de kamvoetjes ook anders geworden ten opzichte van die bij de eerdere stapel. Ik lever de kammen die ik pas snijd ook af met mijn naam ingebrand, dat is gebruikelijk: Welke naam is er op de kam van jouw viool ingebrand?
Dresden staat erin gegraveerd. is dat dan de vioolbouwer waar die waarschijnlijk vandaan komt? lijkt me wel leuk om te weten, is geen bijzondere viool denk ik hoor zit geen gravure of label oid in, zover ik kan zien. want dan zou je dat wel zien toch?
Nee, Dresden is het fabricaat of merk, dus niet de bouwer! Zo zijn er vele merken in omloop. De bekendste zijn: Aubert, Milo Stamm, Bausch, Götz, Lemoine, Despiau, Dresden. Aan de toestzijde van de kam staat dan meestal de naam van degene die de kam heeft gesneden (en soms ook de bouwer van het gehele instrument is, maar dat hoeft niet). Aan de staartstukzijde staat dan het fabricaat. Dus in jouw geval geen informatie over de bouwer.
Teller, MiloStamm, Aubert en Despiau zijn Fabrikanten, Bausch en Dresden zijn kwaliteits/typeaanduidingen, Götz, Lemoine etc. zijn merken van leveranciers die hun kammen laten maken (vaak bij Teller) en die onder hun (merk)naam verkopen. Cinderella is "made in China" maar die kammen gooit het merendeel van de vioobouwers linea recta in de container, tenzij men beschikt over een open haard.
Ik heb alle reacties nog eens even doorgelezen en merk dat er geen antwoord gegeven werd over het type snaren. Die vraag stond ook in de allereerste aanhef. Ik denk met een eenvoudig instrument dat je goed uit de voeten kunt met Warchal Karneol of de iets duurdere Dominant snaren. Wel hebben deze snaren een inbreek-tijd nodig. Afhankelijk van de manier en duur van inspelen kan dat een dag duren.
In dat kader zou ik dan Corelli Crystal (GDA) adviseren en een aluminium omwoelde E (Eudoxa, Kaplan Solutions)
Ja, het lezen is in orde. Ik weet alleen niet of er een uitdrukking voor bestaat in het Nederlands. In het Engels heeft men het dan over 'Break-in time'. Misschien heb je het nog nooit meegemaakt, maar op een zeker moment merk je dat een of meerdere snaren 'opeens' echt goed gaan klinken, zo van het ene op het andere moment. Bedoel je met 'in dat kader', dat de door jou aanbevolen snaren geen inbreektijd hebben? Het nadeel van de Kaplan Solutions en ook Eudoxa is, dat het darm-snaren zijn, daarom hebben die niet mijn voorkeur. Na drie maanden of zo, kun je ze weer vervangen. Ik ga steeds meer over of kunststofsnaren, zoals daar zijn de Warchal: gaan véél langer mee.
Beste Frits, is het ook mogelijk het vreselijke woord "inbreektijd" als de wiedeweerga uit je Nederlands te bannen? Dat ze het op de radio ook al hebben over "volume" één, als ze deel één van een serie cd's bedoelen is daaraan toe, maar "inbreektijd" heeft in het Nederlands geen enkele basis. Hoe inbreken? Het lijkt wel een woord uit een instructiefolder voor nieuwe kamerleden van de PVV! :/
Dan maak je er toch 'break-in-time' van? Na een paar decennia moeten we toch Engels spreken, want dat is dan de voertaal geworden. Uit je reactie te merken heb je nog nooit het genoegen gehad die verandering van de snaar mee te maken, anders zou je niet op deze manier reageren. Als je die ervaring wél gehad zou hebben, zou je de term ook veel gemakkelijker accepteren, zij het dat het een Anglicisme is, maar daar stikt het van in onze taal.
Ik steun Liuwe in zijn strijd tegen de anglificering van het taalgebruik op dit forum. En wat de Wilde(rs)mannen betreft: die hebben al genoeg ingebroken in het cultuurbestel
Nee, Frits, die ervaring heb ik inderdaad nog nooit gehad. Ik zet een nieuwe snaar op, die houdt niet dadelijk goed stemming, maar op een bepaald moment houdt hij wel stemming. Meer valt me niet op. Ik ben niet zo bijgelovig. Ik vind dus ook bepaalde snaren niet plotseling beter klinken. Ik hoor zoiets niet. Mijn viool klinkt mooi en mooi heeft voor mij geen gradaties. Want gradaties berusten meestentijds op suggestie. Die kan te maken hebben met het weer of de stand van de maan. Ik snap jouw redenering ook niet waarom ik die Engelse term wel zou accepteren als ik die ervaring wel zou hebben gehad. Ik accepteer namelijk nóóit Engelse termen als er gewoon Nederlandse woorden voor zijn. Waarom zou ik me internationaler voordoen dan ik ben? Inderdaad worden er telkens meer Engelse termen gebruikt, te pas en te onpas. Ik vind inbreektijd gewoon een fout woord, dat in het Nederlands een heel andere betekenis heeft dan die welke jij eraan geeft. Het betekent op de wijze waarop jij het woord gebruikt gewoon niks. Inbreektijd heeft helemaal niks te maken met snaren, inbreken heeft te maken met "je gewelddadig toegang verschaffen tot" en inbreektijd betekent dus hoe lang je erover doet voordat je binnen bent. Ik zal het je nog anders zeggen: ook de Engelse term slaat nergens op! Wat denk je van "gewentijd"? "Volleklanktijd"? "Optimaleklanktijd"? Tenminste, als je gelooft dat het verschijnsel bestaat...
Zoals ik al eerder zei: als je het verschijnsel ooit eens gehoord zou hebben, zou je ook de suggesties als 'gewentijd', 'volleklanktijd' en dergelijke niet hebben voorgesteld, want die slaan de plank volledig mis. Het verschijnsel heeft ook niets te maken met 'bijgelovigheid', maar treedt echt op. Als je het nooit hebt meegemaakt kun je ook niet de Engelse term als foutief kwalificeren, laat staan er een goed Nederlands woord voor verzinnen want je moet toch eerst weten wát je benoemen wilt. Maar goed, je gelooft er toch niet in, dus wat baat het allemaal om te proberen het uit te leggen? Nog even iets anders. Je beweert in: Wacht dacht je dan van: e-reader, een flatscreen, een computer, een i-pod, een i-pad, stop-and go, mountainbike, e-mail, spam, hacken, review, chatbox, consultancy, tall shops, stalking, display, copy cat, alerts, x-factor, gentlemen's agreement, coming-out, OK enz. Daar verzin je dan ook Nederlandse woorden voor? Je kunt me veel wijs maken, maar dat je niet één van deze termen gebruikt gaat er bij mij niet in.