Stapje op de plaats

Discussie in 'Viool' gestart door koffienee1, 1 feb 2010.

1. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Vanochtend had ik weer les. Had de stukken grondig gestudeerd. Desondanks moest ik meer op de intonatie en ritme letten. De stok vasthouden ging kennelijk ook niet zoals het moest. De linkerhand? "Je zet er te veel kracht op"

Herkennen jullie dit?

Aan 't eind van de les een duetje van Gluck gespeeld, die ging gelukkig wel goed.
    Die man doet zijn naam eer aan :)

Toch ga ik door; ik ben té verslingerd geraakt aan de viool.

2. jmsuijkerbuijk

jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Homepage:
    Niemand is altijd in topvorm (vraag maar aan Jan-Peter). Een dip heeft iedereen, ook de allerbeste violisten. Hun voordeel is, dat zelfs hun matige dagen ons nog naar adem doen happen.
    Niks om je zorgen over te maken. Je betere dagen komen vanzelf weer terug.
    Maar pas op: er bestaat ook zoiets als teveel studeren. Je speelt een stuk dan eigenlijk 'stuk' en wat je verwachtte dat langzaamaan automatisch zou gaan, gaat dan helemaal niet meer.
    Het blijkt dat je meestal beter speelt als je het gevoel hebt op je tenen te moeten lopen, een stuk nog een uitdaging is. Die uitdaging, namelijk, houd je geconcentreerd en dat komt je spel ten goede.

Dus, laat het je leraar niet horen, maar: voor volgende keer net iets minder studeren. :cool:

3. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Misschien is het een visieuze cirkel van iets niet goed doen --> spanning/verkrampen --> nog meer fout doen --> spanning/verkrampen --> nog meer fout doen etc

Doorbreek het door misschien even minder te studeren of de moeilijke stukken even aan de kant te leggen en dingen ontspannen te spelen die je al goed kent.

Met vioolspelen is ontspanning heel belangrijk voor houding/precizie/muzikaliteit/etc Juist op het moment dat je denkt 'okee, nu maakt het me even niet uit, ik doe maar wat' kan het opeens enorm goed gaan (werkt vooral voor Bach partita's).

4. mriekjuh

mriekjuh Marike

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Of je moet het gewoon niet bij jezelf zoeken,
    misschien had je leraar een slechte dag ;)

Als ik jou was zou ik m'n viool even een dagje aan de kant leggen totdat je er weer zooo'n zin in krijgt dat je gewoon de mooie klank weer MOET horen!

Bij mij gaat het meestal zo, en dan geniet je er weer helemaal van!!

Succes!

5. Tante

Tante

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Ik kwam een keer op les terwijl ik bijna een week niets had gedaan. Had aanvankelijk nog willen afzeggen. Tot mijn grote verbazing kwam het allemaal relaxed uit mijn viool rollen, ik wist niet hoe dat toch mogelijk was.
    Waarschijnlijk had het te maken dat ik het op les zo goed mogelijk wil doen en bij de eerste de beste valse noot in de stress schiet en dan loopt het niet meer.
    Dus het zal zeker nut hebben zoals al eerder geopperd om af en te je viool weg te leggen.
    groetjes.

6. dick de graaff

dick de graaff

Lid geworden:
    13 feb 2009
    ook professionals hebben wel eens hun dag niet.... ;)

Deel Deze Pagina