Startend vioolbouwer

Discussie in 'Viool' gestart door Houtbewerker, 23 sep 2023.

  1. Houtbewerker

    Houtbewerker

    Lid geworden:
    25 aug 2015
    Berichten:
    2
    Beste leden

    Reeds vele jaren ben ik geïnteresseerd in het bouwen van een viool. Ik ben hobby houtbewerker en heb reeds vele materialen/machines voor houtbewerking. Echter, geen of bijna geen tools voor vioolbouw.

    Ik moet dus vanaf nul zaken aanschaffen zoals specifiek klemmen, buigijzer, gutsen, schaafjes, zadel , templates, hout, ... noem maar op.

    Hoe zouden jullie hiervoor te werk gaan? Welke shops kan je aanraden ? Alle tips welkom
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Je koopt snel iets wat je niet echt nodig blijkt te hebben of wat je wellicht gemakkelijk zelf had kunnen maken.
    Doe ergens een cursus bij een vioolbouwer (o.a Peter Brandt in Assen) of de Nederlandse Vioolbouwschool en schaf gaandeweg de dingen aan die je nodig hebt, zodat je later niet zit met een eerst veelbelovend stuk gereedschap dat je maar een keer gebruikt. Kennis van zaken in je hoofd en handen is uiteindelijk je belangrijkste gereedschap.

    Als je dat advies toch niet ter harte wilt nemen:
    Dictum in Duitsland (heeft veel) levert (meen ik) ook aan particulieren, van Schilbach in DE weet ik dat niet, maar ze hebben wel spullen waarbij je je vingers kunt aflikken, die overigens navenant geprijsd zijn. Een vioolbouwer die toegang heeft tot de Nederlandse groothandel TMA (heeft ook het een en ander) kan daar ook spullen voor jou bestellen.

    Templates heten in het Nederlands gewoon sjablonen!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Voor de aanschaf van gereedschappen en andere benodigdheden maakt het niet uit of het gaat om de bouw van één viool of daarna nog een hele serie.
    Er zijn in Nederland wel zaken die prima gereedschappen leveren voor de instrumentenbouw. Het hangt natuurlijk een beetje af van waaruit men komen moet, maar in Arnhem zit Baptist, een zaak speciaal voor houtbewerkers met hoogwaardige gereedschappen, zoals Ibex, Pfeil en zelfs een buigapparaat. Heeft ook gereedschap om alles vlijmscherp te maken. Goedkoop is het allemaal niet!
    Dictum heeft ook heel veel en is ook een goede optie. Tegenwoordig met internet zijn veel zaken te vinden. Zo is er in België ProArte alwaar de prijzen op aanvraag zijn, maar dat zou gemakkelijk per e-mail kunnen.

    Naast deze gereedschappen is er ook materiaal nodig van hout en dan gaat het om klankhout. Neem even contact op (via PM Conversaties) als daar belangstelling voor is. Ik heb nog wel wat liggen.

    Maar voordat er het een en ander wordt aangeschaft aan gereedschap zou ik kennis vergaren uit diverse literatuur. Dan weet je tenminste wat je NIET moet doen en waar het gemakkelijk fout kan gaan.
    Ikzelf ben promotor van het boek Die Kunst des Geigenbaues van Otto Möcklel, maar er zijn ook andere werken. (Meer info per PM indien gewenst).
     

Deel Deze Pagina