stemapparaat

Discussie in 'Overig' gestart door ann, 21 sep 2016.

  1. ann

    ann

    Lid geworden:
    2 sep 2016
    Berichten:
    38
    wie heeft een stemapparaat over en te koop?
    ik, als beginner, krijg maar niet de goede tonen. het duurt nog een volle week voor mijn vioolleraar mijn viool kan stemmen, maar dat duurt me te lang, dus vandaar deze oproep
     
  2. Vonneke

    Vonneke

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    19
    Er zijn appjes, ook gratis, voor op je smartphone. Helpt dat?
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Je kunt ook een app gratis downloaden op je mobiele telefoon. Ik gebruik zelf cifra club, maar ben daar na de laatste update minder tevreden over. Op zich werkt hij wel goed, maar ik vind hem er minder duidelijk geworden. Eerst zag je een cirkel met een wijzer met groen op de plek waar de toon goed was, daarbuiten geel en nog verder opzij rood. Nu verkleurt de rand en dat vind ik minder prettig werken. Iemand suggesties voor een fijne?
     
  4. Vonneke

    Vonneke

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    19
    Ik gebruik tuner-pitched. Ben er tevreden over. Uiterlijk met weinig tirelantijnen = helder.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Voor android is gStrings een goede.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mijn stemapparaat is de stemvork: 440 Hz.
    Kost bijna niets en kun je ook overal mee heen nemen.
    Voor het stemmen in reine kwinten gebruik in mijn gehoor (en natuurlijk de hand/vingers om de stemsleutels te verdraaien)
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja lolbroek ;) Maar dat moet je eerst wel leren horen. Tot die tijd is een apparaatje heel handig!

    Ik zit te denken om op mijn site (ook voor de leerorkestkinderen, want die hebben ook geen apparaatje) een geluidsbestand te plaatsen om het daarmee op gehoor te doen. Da's denk ik wel handig tot je zelf de kwinten kunt horen.

    Misschien is 4 bestanden zelfs wel handig, iedere snaar 1......
     
  8. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    ik heb Pitchlab Lite. voor Android. die kan op reine kwinten stemmen. en
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Met zo'n apparaatje hoor je het toch niet?
    Je léért het niet eens om te horen: je laat het over aan het apparaat en kijkt naar een groen vakje oid.
    Visueel stemmen is dat. Moet je niet al te lang doen, want zo leer je je muzikale gehoor niet ontwikkelen.
    En een strijkinstrument leren bespelen, daar heb je je gehoor bij nodig. Anders wordt het nooit wat.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mee eens, maar hoe kan je je gehoor ontwikkelen op een vals instrument, omdat je het nog niet kunt stemmen?
     
    zapling vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar met zo'n stemapparaat leer je nooit stemmen! Daar moet je dus zo snel mogelijk van af.
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Als je goeie oren wil oefenen zeker.

    Je zou voor de fun met een stemvork kunnen beginnen. En dan kijken of je op gehoor je A goed kunt stemmen. Om daarna dan te checken met het apparaatje of het ook gelukt is. Dat lijkt me een zinvolle oefening voor een beginner. Zo later dan ook de D bijvoorbeeld, eventueel met hulp van een kinderliedje, Kortjakje (wie weet een kinderliedje met de kwint naar beneden????*). En dan de snaren samen aanstrijken en kijken of je hoort of het zuiver is en of je hoort of het dan hoger of lager moet zijn....

    *Edit: Gevonden! Komt vrienden in den ronde...
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Precies, welk hulpmiddel dan ook: zelf leren stemmen en dat nachecken met een apparaatje of een app. Zo ontwikkel je ook je gehoor. Stomweg blijven stemmen met een apparaatje levert je niets op, daar kunnen we Frits gelijk in geven!

    Deze heb ik: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.CelloTuner.Think&hl=en
    Ik kan hier goed mee uit de voeten. Handig voor de Oefenchinees, die soms heel ontstemd is.
     
  14. Vonneke

    Vonneke

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    19
    Ik heb zojuist de app "cello tuner" gevonden. 4 stemvorken (4 snaren ;-)) op een rij. Ik ben het er wel mee eens dat je moet leren op gehoor te stemmen. Maar om dat te kunnen leren is daarnaast gebruik van stem-apparaatje ter controle idd een goed idee, lijkt me :)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Neen, dat denk ik niet. Wat er moet gebeuren is het leren 'ontdekken' van de klank van een reine kwint. Dat kost even tijd maar wanneer je dat hebt gehoord én je bent ook nog eens in staat een derde toon te horen bij het aanstrijken van de reine kwint (resultaat van interferentie van een tweeklank!), dan bén je er: kan het stemapparaatje weggegooid worden!
    Het leren horen c.q. ontdekken van de klank van de reine kwint wordt nooit bereikt met een stemapparaatje.
    Wanneer u ook overtuigd bent van hetgeen ik beweer, zult u veel sneller in staat zijn een (alt)viool of cello te stemmen met alléén de referentie A van welke frequentie dan ook.
    Maar pas op: een piano stemmen met dat ontwikkelde muzikale gehoor gaat finaal mis!

    Dus: koop een stemvork!
     
  16. ann

    ann

    Lid geworden:
    2 sep 2016
    Berichten:
    38
    iedereen bedankt voor de tips!
     
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Soms blijft een apparaatje of app wel handig hoor, vooral als je vlak voor een concert te horen krijgt dat je je instrument moet stemmen op 442 bijvoorbeeld. Hadden we laatst, kwam door de piano geloof ik.
    Nu, dat stemvorkje heb ik niet in mijn koffer......

    Het was wel hoog hoor, ik vond het niet mooi, maar het was niet anders.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    En daarom is het ook zo handig dat iemand die gewoon die A van 442 Hz overneemt van de piano de rest er in no-time kan bijstemmen! In kwinten. Stemmen is echt niet moeilijk, nou ja in het stemhokje misschien.

    Nóg handiger is het wanneer de hoboïst die A overneemt en dan de strijkers en blazers daarop laat stemmen.
    (Een veel gebruikelijker methode dan dat een ieder zich naar de piano begeeft om die A over te nemen.)
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, nu je het zegt.... Dat was toen niet de gangvan zaken. Wij kregen gewoon te horen dat we moesten stemmen op 442 Hz.....
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik behelp me al vele jaren met een stemfluitje. Waarvan ik alleen de A gebruik. Mijn piano is bij temperatuur wisseling soms wat ontstemd. Heb nooit een stemvork gebruikt. Zal wel helemaal fout wezen, maar ik ben gelukkig met mijn stemfluitje. Maar je kan natuurlijk ook stemmen via de computer als je dat wilt.
     

Deel Deze Pagina