Dag mensen, Tegenwoordig ben ik een beetje aan het oefenen om te stemmen zonder piano waarbij ik dus gewoon de G indruk en de G-snaar ernaartoe stem. Dit gaat opzich best goed. Nu wil ik dus mijn viool ook ergens anders kunnen stemmen dus heb ik een stemsleutel aangeschaft. Het zal wel een ontzettend domme vraag zijn maar dat ding kan ik dus ergens op zetten en dan geeft het een a. Maar hoe werkt het precies, moet ik dat ding naast mn oor houden, de toon onthouden en proberen zo snel mogelijk die a op mijn viool te vinden? Of moet ik hem tegen een kast houden ofzo? Nergens op internet kan ik ook maar een gebruiksaanwijzing vinden hierover. Hebben jullie trouwens nog meer praktische tips voor het stemmen? Ik begin al steeds beter te horen als ik twee snaren aanstrijk wanneer het goed is, maar het blijft wel lastig. Bedankt!
Stemvork aanslaan en met de bolle kant op de KAM (tussen de snaren) van de viool of alt zetten (NIET op het corpus, want daar ontstaat minuscule lakschade) De hele viool trilt dan op a=440Hz. Dan stem je de A snaar hierop. Vervolgens de D er een kwint onder (zie het betoog van Frits) en de G daar weer een kwint onder: tenslotte de E een kwint boven de A. Bij eerst sterk ontstemde instrumenten is het dan vaak nodig om de hele procedure nog eens over te doen, omdat de A snaar door de veranderde totale snaarspanning weer lager is geworden. Voor Barokstemmingen zijn er speciale stemvorken in de handel (b.v. A=415Hz.) Succes
Niet iedereen is blij als je met je stemvork een deuk in het mooie tafelblad slaat... Als je niks in de buurt hebt staan, sla ik meestal op mijn knieschijf. Dus niet op het plekje waar de dokter je reflexen controleert. Je ziet ook wel mensen tegen hun schedel slaan, maar dat vind ik echt niks.
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik het begrijp. En inderdaad: een stemsleutel, of liever 4 zijn zelfs voor het thuis stemmen essentieel. Ik bedoelde natuurlijk een stemvork, vandaar dat ik er niets op internet over kon vinden.
Om het hele verhaal af te maken kwam ik een afbeelding van een stemvork tegen. Op zich niets bijzonders, maar opeens zag ik het: deze stemvork 'trilt' echt!! Beleef het zèlf! Vreemd hè? Frits