Stemschroef van ebben

Discussie in 'Viool' gestart door Perwanie Dao, 14 apr 2017.

  1. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Ik weet niet hoe het is gebeurt, maar de vorige eigenaar van mijn viool heeft het geflikt: een stukje van één stemschroef is eraf ''gesplinterd". Ik ben nu aan het kijken voor nieuwe waarbij ik 2 verschillende houtsoorten tegenkwam: ebben en rozenhout geloof ik. Ik weet dat ebben vaak gebruikt wordt en ook vrij glad is, daartegenover is rozenhout vrij stroef ( ligt ook aan de dichtheid van het hout en qualiteit )
    Wat zou het beste zijn? Enige merken van stemschroeven die aan te raden zijn? Ik zee veel Conrad aangeboden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Weet wel dat stemsleutels pas geslepen moeten worden. Ze lopen taps toe en dat vereist speciaal gereedschap.
    De coniciteit is meestal 1:30 maar ook 1:20 komt voor. Het is de bedoeling dat de gaten in tact blijven, tenzij ze dusdanig groot geworden zijn dat verbussen noodzakelijk is.
    Het is dus niet zo dat je een set sleutels koopt en dat die dan passen!
     
  3. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Oké! Maar zijn de gaten waar de stemschroef doorheen gaan niet altijd ongeveer dezelfde grootte bij elke viool?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Nee, dat kan tussen violen (behoorlijk) verschillen!
    En ook per viool zijn er gaten die meer ingesleten zijn dan de ander. Zo zal de E meestal met een fijnstemmer worden gestemd, waardoor de sleutel veel minder gebruikt wordt dan de andere sleutels waar snaren met een kunststof kern op zitten.
     
  5. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Goed om te weten! Dus bijvoorbeeld een 1/4 viool en een 4/4 viool zouden wel dezelfde grootte gaten hebben, maar de ene zal wat meer gebruikt zijn dan de andere waardoor de gaten toch verschillen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Nee, de stemsleutels van een 1/4-viool zullen allemaal een ietwat kleinere diameter hebben en dus ook iets kleinere gaten dan een 4/4-instrument. Maar binnen de set zijn niet alle diameters exact gelijk. Daarom kun je stemsleutels ook niet uitwisselen: niet tussen de gaten en niet tussen verschillende violen. Zo hoort een voor de D pas gemaakte stemsleutel op die plek en nergens anders!
     
  7. Perwanie Dao

    Perwanie Dao

    Lid geworden:
    12 apr 2017
    Berichten:
    29
    Zo veel informatie! Weer een stukje wijzer haha:p;) bedankt!
     

Deel Deze Pagina