Stemschroeven draaien niet goed

Discussie in 'Viool' gestart door evatjuuu, 22 okt 2013.

  1. evatjuuu

    evatjuuu

    Lid geworden:
    28 jun 2011
    Berichten:
    8
    Hallo muziekliefhebbers!

    Ondertussen heb ik ongeveer 3 jaar mijn viool. Toen ik m kreeg, was ik nog jong en stemde ik met de fijnstemmers. Nu ben ik wat ouder, ik zit op een nationaal jeugdorkest en doe veel met mijn viooltje. Ik zou graag met de stemsleutels willen stemmen, maar die zitten moer vast! Een snaar erop draaien gaat al erg lastig. Twee jaar geleden heb ik met een soort was? mijn D stemsleutel laten insmeren. Daarna draaide hij prima, maar nu is de D snaar juist de ergste snaar om te draaien.
    Is het vreemd dat ik perse met stemsleutels wil stemmen? En hebben jullie een oplossing voor mijn probleem?

    Groetjes, Eva
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Naar de vioolbouwer ermee! Sleutels gangbaar laten maken of -in het ergste geval- opnieuw laten inpassen. Het is niet vreemd dat je met stemsleutels wilt stemmen; het wordt al eeuwen gedaan! :)
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ik heb geen oplossing maar je vioolbouwer wel. Namelijk dat hij even je stemsleutels eruit haalt en insmeert met speciale sleutelpasta. Dan draaien ze weer als een zonnetje. Zo af en toe heeft een viool een APK nodig.
    Je kan het ook zelf doen maar dat is natuurlijk weer wat meer gepruts.

    Edit: zitten Bert en ik tegelijkertijd hetzelfde te typen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Sleutelpasta is prima, maar de sleutels moeten wél passen. Er zijn mensen die slecht passende sleutels weer 'passend' willen maken door flink wat pasta er aan te smeren. Dat soort paswerk houdt in de meeste gevallen maar heel kort stand.
     
  5. evatjuuu

    evatjuuu

    Lid geworden:
    28 jun 2011
    Berichten:
    8
    Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga binnenkort langs mijn vioolbouwer.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    @ Elman: nee ik was eerder
    @ Frits: dat is via de zoekfunctie ook te vinden.
    @ Evatjuuu: goedzoo: doe hem/haar de groeten!
     
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Identiek probleem: stemschroeven van mijn 'vakantiechinees' draaien heel stroef. Ik herinner me dat ze het vorig jaar wel goed deden, dus ik neem aan dat ze passen. Kan ik zelf iets doen?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een ´vakantiechinees´?
    Dan kan het best zijn dat de stemsleutels gemaakt zijn uit gebeitst hardhout en die zijn gevoeliger voor vocht (en dus ook droogte) dan stemsleutels van een goede kwaliteit ebben.
    Ik zou daarom eerst eens (laten) controleren of de stemsleutels nog wel goed passen, want wanneer ze vorig jaar wel pasten betekent niet dat ze dat nu ook nog doen. Als die niet meer goed passen moet je eens overwegen daar wat kwalitatief gezien hoogwaardiger materiaal in te laten zetten. Die zullen veel minder gevoelig zijn voor verschillen in relatieve vochtigheid.
    Als ze nog wél goed passen, kun je met een beetje sleutelzeep (Hill sleutelpasta bijvoorbeeld) mogelijk weer een hele tijd vooruit. Wanneer een stemsleutel goed past, is dat te zien aan een glimmende ring rondom de stemsleutel. Is die ring ergens is onderbroken, dan is daar geen contact en past de sleutel dus niet. Sleutelpasta heeft in dat geval geen zin, omdat de oorzaak niet wordt weg genomen.
     
  9. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Interessant verhaal, ik zal ook 's bij mijn 'echte' viool kijken of ik die ring zie. En hoelang gaan goede stemsleutels mee? De chinees is trouwens nu toch maar naar de vioolbouwer. Is sleutelzeep iets wat iedere vioolspeler in huis zou moeten hebben?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het kan handig zijn het te hebben. Ik zou gaan voor Hill sleutelpasta. Erg veel geld kost het niet. Maar er is op internet een soort filmpje via YT in omloop, waar iemand laat zien hoe je een stemsleutel voorziet van sleutelzeep. Er wordt geadviseerd de sleutel rijkelijk over de gehele schacht in te smeren. Op die manier moet het dus beslist niet. De presentatrice laat als voorbeeld de E-sleutel zien, een snaar die je eigenlijk nooit met de sleutel, maar vrijwel altijd met de fijnstemmer stemt. Dus daarop sleutelzeep aanbrengen heeft nauwelijks tot geen zin.
    Spaarzaam aanbrengen dus en alleen op de plaatsen waar contact optreedt.
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als je geen "speciale" sleutelzeep in huis hebt werkt een oud stukje gewone zeep ook prima
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zoiets als een oud stukje Palmolive? Lijkt me uitgesloten!
    Het enige wat in de literatuur wordt vermeld is schraapsel van een blok Kalium/Natrium-zeep (Sunlight zeep?), wat hier en daar nog wel te verkrijgen is. Ik gebruik het om de passing van stemsleutels te controleren: beetje aanbrengen op de sleutel, aandrukken en draaien: wordt spiegelglad daar waar er contact is. Verder geen toepassing.
    Ik zou dus het gebruik van een lang ongebruikt stukje (moderne) zeep sterk afraden, omdat deze naast allerlei parfums onder andere ook kleurstoffen, verdikkers en andere onnatuurlijke additieven bevatten die de houdbaarheid moeten vergroten. Sunlight zeep bevat dat namelijk niet.
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik heb een vioolbouwer wel zien werken met een oud hotelzeepje wat hij daar speciaal voor bewaarde. Daar hoef je volgens mij dus niet al te ingewikkeld over te doen.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Voor het gebruik dat Frits beschrijft is Sunlight-zeep (ik gebruik zelf het in Duitsland op de markt zijnde "Kernseife") heel geschikt. Van een vleugje palmolive of erger in noodgevallen verwacht ik niet veel schade, maar het werkt heel anders dan Hill sleutelpasta. Zeep maakt de sleutel namelijk erg glad zodat hij makkelijk losschiet.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik was nog een toepassing van deze Sunlight-zeep vergeten te noemen: bij het verlijmen van de ribben aan de hoekblokjes smeer ik de naast de hoekblokjes gelegen delen van de binnenmal in met dit zeeppoeder. (Poeder wordt verkregen door af te schrapen van het blok zeep). Dat voorkomt dat de ribdelen vastgelijmd worden aan de mal. Toch wel een belangrijke toepassing. ;)
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Maar wel volkomen off-topic Frits (niet dat mij dat iets kan schelen hoor!)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dat dan weer wel, hoewel 'volkomen'?
    Hmm, zeep op stemsleutels en zeep voor een andere toepassing. Het heeft wel iets met elkaar te maken. Toch? :(
     

Deel Deze Pagina