stemsleutel

Discussie in 'Viool' gestart door carwis76, 19 mrt 2012.

1. carwis76

carwis76

Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Homepage:
    Hallo,

Ik heb een oude viool bewerkt d.m.v. pyrografie en om 'm geheel compleet te maken heb ik nog een stemsleutel nodig. Volgens een verkoper in vioolonderdelen is de viool een 1/16, maar de stemsleutel die werd opgestuurd past niet. De stemsleutel hoort 5cm lang te zijn en het gat voor de sleutel is 7mm doorsnede.

Wie o wie kan mij plz verder helpen om de juiste sleutel te pakken te krijgen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, C. Wisse.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    De 'juiste stemsleutel' kan nooit worden opgestuurd, omdat iedere stemsleutel moet worden pas gemaakt. Zowel de beide gaten als de stemsleutel moeten op elkaar zijn 'afgestemd', oftewel pas gemaakt. Daar is speciaal gereedschap voor nodig.
    Het is uiteraard wel van belang dat bij een 1/16-viooltje ook een kleine 1/16-stemsleutel hoort. Maar die zal bijna nooit in één keer precies passen.

Ik vermoed dat de opgestuurde stemsleutel niet ver genoeg in de gaten past. Dat is heel gewoon, omdat er van de sleutel wat moet worden afgeschaafd. Komt ook nog bij dat de coniciteit van gaten en sleutel moeten kloppen.

Frits

3. carwis76

carwis76

Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Homepage:
    Bedankt voor de vlotte reactie Frits, hier kan ik verder mee!

Groetjes, C. Wisse.

Deel Deze Pagina