Stemsleutels cello

Discussie in 'Cello' gestart door perenelle, 5 sep 2015.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Maakt de houtsoort van stemsleutels bij een cello veel uit? Goede exemplaren zijn gemaakt uit ebben of palissander, maar is een cello meteen moeilijker te stemmen met sleutels uit spar? Of is er nauwelijks verschil en zijn die in dennenhout gewoon sneller versleten?
    Ik heb namelijk sparsleutels en vraag me af of ik ze zeker moet vervangen...
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wanneer de stemsleutels uit een zachtere houtsoort bestaan zal dat voor het stemmen niet uitmaken. Maar de sleutel zal eerder slijtage vertonen en daardoor veel sneller minder goed passen dan een ebben sleutel (of andere hardere houtsoort). Het kan ook nog zijn dat het gat sneller uitslijt.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Pernelle,

    Alleen harde houtsoorten zijn geschikt voor stemsleutels. En dan hebben we graag ook nog het liefst een houtsoort welke er fraai uitziet. Dennen, grenen, spar en zo zijn gewoon te zacht en zullen verbuigen, breken en vervormen.
    De harde houtsoorten zoals esdoorn, ebben, rozenhout, palissander, slangenhout en eiken zijn veel beter geschikt om weerstand te bieden aan de hoge spanning van het (relatief) dunne snaartje.
    Daarbij komt nog dat iedere houtsoort bepaalde eigenschappen heeft waardoor hij /zij juist wel of niet geschikt is om als stemsleutel gebruikt te worden.

    Remi
     
    perenelle vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Sleutels uit sparrenhout? Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. Is het geen perenhout, zwartgebeitst? Zo lang je het instrument nog kunt stemmen met je sleutels, (de meeste cellisten gebruiken daarbij ook fijnstemmers!) is het niet nodig ze te vervangen
     
    perenelle vindt dit leuk.
  5. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Zal idd toch wel peer of esdoorn zyn... Sorry en bedankt!
     

Deel Deze Pagina