Dag allemaal, Op mijn zoektocht naar een viool kwam ik op de site van de Engelse vioolbouwer Derek Roberts. Ik zag daar een viool van het merk ''Stentor'' hij zag er best mooi uit en de prijs was ook voor mij nog eens gunstig. Maar nu zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met deze violen en of iemand misschien er wat meer over kan vertellen, ook qua kwaliteit enz. Want ik zou natuurlijk niet graag mijn geld willen investeren in chinees brandhout. Ik heb de Stentor site zelf al bezocht, en daar worden de violen dan ook erg aangeprezen. maar dan vraag ik mij ook af in hoeverre deze site weer representatief is. Want geen enkele verkoper [neem ik aan] zal toch zeggen dat hij troep verkoopt. hier nog even een link http://www.stentor-music.com Alle reacties zijn van harte welkom!! Vriendelijke groet Martijn.
Stentor is een merknaam. In de afgelopen 10-15 jaar laat men onder de naam Stentor violen uit de lagere prijsklasse in China maken, voornamelijk voor de Engelse markt. Ik heb eens een vertegenwoordiger van het merk op bezoek gehad, maar ik was niet zo onder de indruk. Je kunt de Stentor violen vergelijken met andere Chinese violen uit ongeveer dezelfde prijsklasse, wanneer je in de gelegenheid bent ze naast elkaar uit te proberen. Ik zou daarvoor binnen je budget bij vioolbouwers langsgaan, noem het shoppen en kijken wie de best passende viool heeft. Via het net een viool kopen die je niet in handen heb gehad en die je niet hebt kunnen vergelijken met andere instrumenten is niet aan te bevelen, maar dat advies is op dit forum al vele malen gegeven.
@Martijn, naar welk type gaat je belangstelling uit? Want ik zie op die site een hele serie Stentor-violen staan, zoals een Student I via een aantal andere naar een Amati- of Guarneri type. Echter kan ik niet achterhalen wat ze er voor vragen. Zal vermoedelijk een oplopende prijs zijn.
Beste Frits en Bert Op de site van Derek Roberts kost de Stentor Consevertoire welke ik in geïnteresseerd ben kost 290 pond. Aangezien ik nog in Wales familie heb wonen kunnen ze de viool eventueel voor mij meenemen, dus geen verzend kosten. Dat maakt het voor mij als student al met al dubbel aantrekkelijk. Maar ik begrijp van Bert dat deze violen niet beter zijn dan de andere Chinese violen. Het is mij namelijk wel duidelijk geworden door dit forum dat je daar van af moet blijven. Tenminste als je echt om een viool geeft. Ik vraag mij alleen af Bert of ik een goede viool van rond de 200/400 euro kan krijgen. En dan bedoel ik een viool waar ik dan ook een tijdje mee verder kan. Hebt u misschien nog iets in uw collectie? Alvast bedankt Groet Martijn
@Martijn, ik heb op dit moment geen 4/4-viool in die prijsklasse. Soms krijg ik wel eens een inruiler die dan ook niet veel bijzonders is. Zoiets verkoop ik dan met een gerust hart, nadat ik daar van alles aan heb veranderd. Maar al dat werk is het instrument niet altijd waard. Frits