Stentor Vioolbouw.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 16 mei 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik zag een filmpje over de bouw van Stentor violen. Wat me opviel was dat de randversteviging er met grote spoed werd ingeplakt, zonder in te brengen in de hoekblokjes. Het onder en bovenblok werd na het lijmen gewoon vastgezet met een flinke knijper.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het gaat bij dit soort instrumenten om productie en dan is elke handeling die toch niet zichtbaar is, al te veel.
    Echt 'handwerk' dat dan weer wel, hoewel ik daar toch wat anders onder versta.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Toch heb ik wel gefactureerd naar het filmpje gekeken.
    En ondanks dat het massa productie is, heb ik er wel bewondering voor.
    Ik doe het ze in iedergeval niet na.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Maar hoe klinkt zo'n Stentor?

    T is allemaal maar wat zielloos in elkaar gezet In mijn ogen. Even snel schaven als de camera in beeld is, en vergeet vooral niet te lachen. Hupsakee, even een controle tussendoor en het lijkt net alsof je een hoogwaardig product aan het produceren bent. Een bladibla verhaal over de lijm. Dat stentor hun werknemers maar een goede stoel geven om op te zitten. Sommige mensen zitten op een houtenblok. Of op hun hurken.

    Ik denk dat een vioolbouwer, meer ziel en zaligheid in de bouw van een nieuwe viool legt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb eens een keer een 4/4-Stentor onder handen gehad: gekregen van iemand die ook wel wist dat het niet veel bijzonders zou wezen. En het is ook niets bijzonders, kan ook niet. Even op gespeeld en dan weet je genoeg! Zonder een totale revisie kan het nooit wat worden. Bovenblad er af gehaald om eens te kijken of er nog wat aan te verbeteren viel. Dat was er wel, maar dusdanig veel dat je dan verkeerd bezig bent. Bovenblad er weer op en dat was het dan.
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat voor Stentor was dat dan. Want ik zie dat je voor een Stentor Arcadia toch ruim 700 euries moet neertellen. Voor zo'n bedrag mag je toch wel wat krijgen lijkt mij.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    En toch vind ik dit een boeiend filmpje! Natuurlijk is het seriematig werk, iedere werknemer doet iets aan een onderdeel (de man die met een handzaag in no-time dat f-gat zaagde: knap werk!), zelfs de krullen zijn handgesneden. Wij verliezen vanwege de romantiek van het handwerk meestal uit het oog dat dit seriewerk in de zeventiende en achttiende eeuw ook al gebruikelijk was, aantoonbaar! Stradivari werkte helemaal niet alleen aan een instrument, dat is een fabeltje. In de werkplaats waren zoons en leerlingen aanwezig om de vele onderdelen te fabriceren, tot de bladen en de krullen toe. Na de dood van Stradivari waren nog vele onderdelen los in de werkplaats aanwezig en een nauwkeurig systeem van merken maakte duidelijk voor welk type instrument een onderdeel bedoeld was. Lees in het boek "400 jaar vioolbouw in Nederland" de inventarissen van de Amsterdamse vioolbouwers, dan zie je hetzelfde verschijnsel: niks geen individueel werk aan één instrument.
    Trouwens: hoeveel leerlingen werkten mee aan de schilderijen van Rembrandt en Rubens? Het was de normale praktijk.
    In dezelfde tijd bouwden klavecimbelmakers hun instrumenten, we weten uit de inboedels van deze mensen dat ze meestal werkten aan een stuk of zeven instrumenten tegelijk! Ja, handwerk, maar wel in serie.

    Interessante wetenschap, musicologie!
     
    Tobias vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laten we eens aannemen dat Stradivarius inderdaad het seriewerk overliet aan zijn zoons. Ik zeg uitdrukkelijk 'aannemen' omdat niemand van ons er bij is geweest en het kan bevestigen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er een voorraadje krullen klaar ligt, evenals een aantal voorgevormde bladen met een welving die voor ieder blad hetzelfde is. Je kunt ook een aantal kranzen in voorraad hebben, is allemaal niets geks mee aan de hand, dat doen meerdere vioolbouwers tegenwoordig. Maar om nu maar te gaan beweren dat Stradivarius seriematig werk levert gaat me te ver. Ik ben er ook niet bij geweest maar ik mag net zo goed beweren dat Stadivarius de bladen zorgvuldig zelf selecteerde en daarna de dikteverdeling aanbracht. Dat houdt dan in dat ieder instrument zorgvuldig werd samengesteld al naar gelang de eigenschappen van het bewuste stuk hout dat vereisten. Dat is wat anders dan het eerstvolgende blad van de stapel pakken en samen lijmen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Die "duurdere" Stentors zijn ook niet veel zaaks. Er is voor een beperkt budget best iets redelijks te krijgen en er zijn ook de nodige vioolbouwers die voor een aanvaardbaar bedrag iets aanbieden dat bovendien goed is afgesteld en uitgevoerd met goede snaren e.d.
    Wie een goede nieuwe fiets wil gaat toch ook niet naar een goedkope bazar waar ze voor 79 euro worden aangeboden? Dat vraagt om ongelukken!
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als je voor "een beperkt budget iets redelijks" kan krijgen wat niet uit China komt dan is dat waarschijnlijk een oudere Duitse studieviool. Alles wat nieuw en beperkt budget is komt sowieso uit China toch?
    Maar ik begrijp aan jouw post dat Stentor dan weer één van de slechtere "Chinezen" is ?
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ja. En ja, dat wil zeggen een van die vele in massa gemaakte en als studieviool bedoelde violen.
     

Deel Deze Pagina