Steunt de cello op de borst?

Discussie in 'Cello' gestart door johannes, 8 nov 2020.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Ik speel normaal altviool, maar heb een cello te leen, gewoon eens leuk om te ontdekken.
    Ik heb een vraag over de houding: steunt een cello ook op de borst, of wordt hij alleen tussen de knieën met het lichaam in contact gehouden?
    En eigenlijk dus ook de vraag: wat is de ideale hoek waaronder de cello wordt geplaatst?
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    1. ja, bij de gewone houding steunt de cello op de borst, in barokhouding niet (noodzakelijk).
    2. die ideale hoek is heel persoonlijk, hangt af van je eigen maten en verhoudingen en die van de cello, en welk geluid je wil; als regel hoe horizontaler hoe meer volume, maar minder beweeglijkheid van de rechterarm. Allebei doordat het gewicht van de rechterarm meer op de stok leunt.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooie uitleg van Hubertus (#2).
    Als waarnemer valt me op dat barokcellisten vaak de cello op de borst laten leunen, in tegenstelling tot gambisten.
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    dank je Jan, ik heb 'toevallig' ook nog een viola da gamba, en ben meteen gaan proberen. De neiging om het achterblad vrij te laten is bij de gamba een stuk sterker; ik denk dat het samengaat met onderhands spelen.

    Daarnaast is er de kwestie dat om toon te maken het nodig is meer gebruik van resonantie te maken bij de gamba; en daarvoor moet je zorgen dat het achterblad niet afgedempt wordt. Ik moet, en zal, het nog eens vaker proberen om er helemaal achter te komen hoe het zit.
     
  5. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Dank, duidelijk verhaal.
     

Deel Deze Pagina