Stimmstock Cello?

Discussie in 'Cello' gestart door Mouchart, 21 sep 2011.

  1. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Hallo iedereen.

    Ik heb eigenlijk de vraag wat de nederlandse benaming is voor Stimmstock.
    Als ik het goed heb gegoogled is dit een staaf in de kast van de Cello.
    Excuses voor mijn slechte verwoording.

    Ook vroeg ik me af, wanneer dit is omgevallen, hoe je dit weer goed krijgt.
    Hoogstwaarschijnlijk zul je naar een vioolbouwer moeten gaan, maar wat houd de procedure dan in en rond welke prijs moet je dan denken voor het uitvoeren daarvan?
    En wanneer het zelf kan, hoe?

    Alvast bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Stimmstock is Duits voor stapel. Het is een rond verbindingshoutje tussen boven en achterblad. Wanneer die is gevallen kan die weer op z'n plaats worden gezet met behulp van een stapelzetter. Het scherpe vlakje van de zetter wordt dan op ongeveer een derde gerekend vanaf de bovenkant in de stapel geprikt, met dien verstande dat de nerven van het stapelhout loodrecht moeten staan op de nerfrichting van het bovenblad. Dan is ook nog voor de klank van belang dat:

    1) wáár precies de stapel komt
    2) hoe strak die er wordt ingezet

    Het is zelf te doen, maar houd er rekening mee dat de stapel een aantal keren zal omvallen halverwege de pogingen. De stapel moet er dan weer uit (cello omkeren en door het f-gat naar buiten zien te krijgen) en opnieuw proberen. Het kan tegen zitten en dan is kalmte een eerste vereiste. Als u er geen ervaring mee heeft zou ik voor die €25,= (of iets eronder of erboven) het overlaten aan de vioolbouwer. Blijkt dat de stapel een reden had om om te vallen doordat die niet meer past, dan moet er een nieuwe worden gesneden en pas gemaakt. Die prijs ligt ergens rond de €60,= voor een cello.

    In feite is de procedure gelijk aan die van het zetten van een vioolstapel, waarvan op dit forum een uitvoerige beschrijving bestaat. Het hebben van een stapelzetter is een vereiste.

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    @ Frits,
    Doe je dat vaak, een cello boven je hoofd houden en zo de stapel eruit rollen? Het spaart natuurlijk een abonnement op de sportschool uit ;)
    Ik zou daar maar wat graag een U-tube-filmpje van zien!
    Rest nog de vraag hoe je het dan met een contrabas doet? Of huur je daar een ploegje verhuizers voor in?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Met een magneet Bert!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Is een grijpertje (cello) of aanprikken (contrabas) niet veel gemakkelijker?
    Bij een magneet kan ik me niets voorstellen, aangezien hout weinig ijzer bevat!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee dat kan natuurlijk niet. Bij mijn weten bevat hout hooguit enkele picogrammen ijzer, veel te weinig om actie -het liften van de stapel- te ontwikkelen in de omgeving van een magnetisch veld (magneet).
    Was een geintje. :)

    Maar nu serieus:
    je zult de stapel toch zodanig moeten verplaatsen dat die onder een f-gat ligt, wil je die kunnen aanprikken of met een grijpertje pakken. Als de stapel ergens onderin ligt, moet je het instrument toch in de armen nemen en een bepaalde manoeuvre uitvoeren om de stapel door de zwaartekracht te laten verplaatsen. Dat kan uiteraard zonder de hulp van een ploeg verhuizers! Bij een cello kun je die op z'n kop houden, bij een contrabas zal dat minder gemakkelijk gaan en verdient het gebruik van een hulpapparaatje -zoals eerder genoemd- de voorkeur.

    Frits
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een les uit de praktijk:
    - bij een viool werkt het uitrollen van de stapel (aan de basbalkzijde) het snelst, verondersteld, dat de stapel door de sleuf van het F gat past, want dat is soms niet zo
    - bij een cello krijg je de stapel het snelst er uit met een speciaal grijpertje: de cello ligt dan op zijn rug. Het uitrollen van de stapel is in theorie mogelijk, maar erg omslachtig en absoluut niet practisch
    - bij een bas is het aanprikken van de stapel met behulp van een "prikker" (ik gebruik een aangeslepen dunne stalen pen) gezien het gewicht het gemakkelijkst.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hoe is die stapel dán in het instrument geplaatst? :(
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar het gaat hier over het feit dat de stapel uit het linker f-gat wordt gehaald: het 'opvissen'. Maar bij het zetten gaat die door het rechter f-gat. Soms is het linker f-gat minder breed en kan de stapel er niet door.

    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    @Liuwe:
    Wanneer de stapel niet door de sleuf past, zal hij door het "oog" van het f gat moeten; lastig, maar wel te doen.
     

Deel Deze Pagina